• Smilla79

Åt fläskfilet som var lite rosa i mitten...

Igår var vi på fest och då åt jag en liten bit (kanske 1,5cm)fläskfilet som var lite rosa i mitten... Behöver jag oroa mig? Jag förstår rent logiskt att det inte är en katastrof i och med att det var en så liten bit och att den bara var lite rosa och inte röd, men det känns alltid skönt att få bekräftelse...

• Svar på tråden Åt fläskfilet som var lite rosa i mitten...
  • Elli47

Men just fläskfilé är väl den del som går bra att äta fast det är lite rosa? Åtminstone är det vad jag alltid har hört...

• Smilla79
    Elli47 skrev 2008-07-27 11:53:34 följande:
    Men just fläskfilé är väl den del som går bra att äta fast det är lite rosa? Åtminstone är det vad jag alltid har hört...
    Jaha! Det låter ju bra
  • Ejin

jag åt en halv blodig bit kalvrygg förra veckan....o min bebis verkar leva o må bra där inne.... man kan inte nojja sej för allt... va den dessutom lite rosa bara så e de ingen fara... tänk på de nästa gång bara o ät bara tillagat kött i fortsättningen ska du nog se att de går bra... men får ju inte i sej listeria bakterier o dyl VARJE gång man råkar äta kött som e lite blodigt.. då skulle de vara måååånga me listeria i vårat land...

• La Lola

Från länken jag la in (som jag la där för att den skulle läsas):
    "Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt."

Namnet fläskfilé antyder iaf för mig att den kommer från gris.
    Eller?

Sen så är det inte listeria man riskerar att få.
    Det är toxoplasma gondii (står oxå i länken samt i inlägg nr 5).

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • acv

La Lola

Man kan visst få listeria-infektion av att äta dåligt tillagat kött, det är alltså både Toxoplasma-parasiten och listeria-bakterien man ska vara rädd för. Båda är dock väldigt ovanliga men risken finns såklart om man äter kött som inte är upphettat rakt igenom till 70 grader. Risken är större ju längre in i graviditeten man befinner sig eftersom den gravida kvinnan får sämre och sämre immunförsvar ju längre in i graviditeten man går.

• La Lola
    acv skrev 2008-07-28 08:50:15 följande:
    La LolaMan kan visst få listeria-infektion av att äta dåligt tillagat kött, det är alltså både Toxoplasma-parasiten och listeria-bakterien man ska vara rädd för. Båda är dock väldigt ovanliga men risken finns såklart om man äter kött som inte är upphettat rakt igenom till 70 grader. Risken är större ju längre in i graviditeten man befinner sig eftersom den gravida kvinnan får sämre och sämre immunförsvar ju längre in i graviditeten man går.
    Av själva köttet kan man få toxoplasma gondii.
    Men listeria finns inte i köttet från början.
  • La Lola
    acv skrev 2008-07-28 09:19:06 följande:
    Vad stöder du det på?Enligt följande hemsida så kan man få listeria av kött.www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp...
    Från kostråden:
    "
    Var finns bakterien?

Listeriabakterien är allmänt spridd i naturen och finns därför på många av våra livsmedelsråvaror. Den etablerar sig också lätt som husflora i vissa miljöer, till exempel i lokaler för livsmedelstillverkning. Bakterien bildar där så kallad biofilmer. Det är fläckar av bakterier som gärna sätter sig på oåtkomliga platser och är svåra att avlägsna. Därifrån kan de förorena livsmedlen under tillverkningsprocessen, vilket ställer till stora problem i vissa livsmedelsindustrier.

Det som utmärker listeria är att den kan växa i kylskåpstemperatur, i vakuumförpackningar och förpackningar med så kallad modifierad atmosfär. Bakterien växer långsammare ju lägre temperaturen är. Ju längre tid livsmedlet förvaras desto större är risken att bakterien växer till skadliga halter. Listeria tål höga salthalter och frysning men kan inte växa i sur miljö, till exempel ättiksinläggningar. Bakterien dör vid vanlig matlagningstemperatur, cirka 70° C.

Livsmedel där det finns risk för listeriasmitta är sådana där bakterien får möjlighet att föröka sig under produktionen (till exempel mognad av viss ost) eller förvaringen, och som inte upphettas innan den äts. Exempel är vakuumförpackad rökt och gravad fisk, skivad skinka, patéer, dessertostar (mögel- och kittostar) och kall färdigmat. Tillhör man någon av riskgrupperna, se nedan, bör man uppmärksamma denna typ av livsmedel särskilt. Läs mer om kostråd nedan."

Så ja, listeria kan finns i kött.

Men den finns inte där från början utan den kommer dit.

I Ts fall skulle jag fundera mer på toxoplasma gondii än listeria.
  • acv

Djur kan vara infekterade och det är så bakterien kommer in i köttet men sen är det såklart farligare ju längre den får växa till sig i kylskåpet eftersom koncentrationen då blir högre och risken är också som du säger kontaminering av redan upphettat kött som ska kylförvaras. Kanske är det så att man inte varnar lika mycket för listeria i de berömda kostråden i vanligt kött som ska upphettas eftersom den dör redan vid 60 grader till skillnad från Toxoplasma-parasiten som inte dör förrän vid 70 grader.

Saxat från livsmedelsverkets hemsida

"Listeria monocytogenes har isolerats från de flesta livsmedelstyper, som mjölk och mjölkprodukter, kött och köttprodukter, grönsaker samt fisk och skaldjur (Ryser
    & Marth 1999). "

Samtidigt ska man ju veta att mindre än 10 gravida per år i Sverige får listerios (listeria-infektion) och lika få få Toxoplasmos då det varje år föds ca 100 000 barn så risken är liten trots att bakterien är väldigt vanligt förekommande så det behövs sannolikt att bakterien har hunnit föröka sig ordentligt innan man drabbas av en infektion.

• April123

måste bara fråga en sak nu när ni håller på o pratar om dessa infektioner eller vad man ska kalla det...
    ang tex skinka...ska man välja skinka med långt hållbarhets datum eller kort?
    jag trodde det var bättre ju längre hållbarheten var, men läste nånstans att man ska undvika livsmedel med lång hållbarhet...why?

• acv

April 123

Man ska välja skinka som kortats tid sen tillverkning har lagrats i kyl. Ju längre tid den har förvarats sen tillverkning desto större risk för att listeria har vixit till sig. Listeria är en bakterie som kan växa även i kyl och den dör inte vid frysning.

• Poloc
    Svar på #19
    acv skrev 2008-07-28 10:06:22 följande:
    Djur kan vara infekterade och det är så bakterien kommer in i köttet ... Kanske är det så att man inte varnar lika mycket för listeria i de berömda kostråden i vanligt kött som ska upphettas eftersom den dör redan vid 60 grader till skillnad från Toxoplasma-parasiten som inte dör förrän vid 70 grader.
    Är det verkligen så - dvs att listeriabakterier kan finnas i (färskt) kött från början ? Underligt att det inte står ett ljud om kött i slv:s info om listeria då, tycker jag.

Ang upphettning är det tvärtom: Toxoplasma dör vid 65 grader (eller tillräcklig frysning), Listeria vid 70.

Med tanke på att listeria inte försvinner genom frysning är det också konstigt att slv nu säger att "otillagade" köttprodukter (tex torkad skinka) kan ätas efter frysning. Jag menar, om ditt argument om listeria i kött stämmer så skulle man i detta fall utsätta sig för listeriarisk genom att följa detta råd.
  • acv

aLs

Det är inte mitt argument. Som du ser i tidigare inlägg så citerar jag SLVs hemsida om listeria.

Saxat från livsmedelsverkets hemsida

"Listeria monocytogenes har isolerats från de flesta livsmedelstyper, som mjölk och mjölkprodukter, kött och köttprodukter, grönsaker samt fisk och skaldjur (Ryser
    & Marth 1999). "

Det finns mer att läsa om både toxoplasmos och listeria på slvs hemsida om man vill veta exakt hur man gör för att undvika smitta.

tex så skriver man nedan om tex sushi och smörgåspålägg att om man följer nedanståenende råd så är risken för listeria liten (dom skriver inte riskfritt).

"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt.

Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.

Bakteriernas tillväxt påverkas av många olika faktorer, till exempel i vilken temperatur varan förvaras. Därför är bäst före-dag inte alltid en säker gräns. Om man undviker varor mot slutet av hållbarhetstiden är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Exempel på produkter är skivad skinka och korv, kall färdigmat som sallader, smörgåsar, patéer och röror."

• Poloc
    Svar på #19
    Ja, jag har läst kostråden inklusive de delar du nämner.
    Det jag frågade om var den del av ditt inlägg som jag citerade ovan (och igen nedan, för att vara övertydlig). Detta påstående finner jag inget stöd för i slv:s info.
    acv skrev 2008-07-28 10:06:22 följande:
    Djur kan vara infekterade och det är så bakterien kommer in i köttet
    Det är ju viss skillnad om ev smitta finns inne i köttet från början, eller om den kommer dit genom hanteringen. I det senare fallet bör bakterier finnas ffa på utsidan av råvaran, så om tillagat kött är lite rosa i mitten finns det sannolikt ingen listeria i just den rosa biten iaf.
  • acv

För att förtydliga angående listeria så har jag letat upp följande från länstyrelsen STHLM.

"En zoonos är en sjukdom som kan smitta mellan djur och människa.

Sjukdomar som på ett naturligt sätt kan spridas mellan djur och människor kallas för zoonoser. Sådana sjukdomar kan exempelvis överföras via livsmedel eller genom direktkontakt med smittbärande djur. Man kan också utsättas för smitta då man blir biten av t.ex. fästingar eller myggor. Exempel på zoonoser är:

salmonella
    campylobacter
    listeria
    tuberkulos
    rabies"

• Poloc

Zoonos-info: finemang, men det framgår fortfarande inte huruvida listeriabakterier finns inne i muskelmassan/köttet hos värddjur.

Det här var en intressant fråga .. jag ska också försöka hitta relevant info för att få svar på min egen frågeställning.

Svar på tråden Åt fläskfilet som var lite rosa i mitten...