• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • MinaMirakel
    Finns det några fler ställen att beställa från än de i TS??
    Har en lista med saker att betsälla men alla finns ju inte på alla ställen...vill ju beställa allt från ett och samma ställe!
  • MinaMirakel
    Jo..måste fråga också om nån har Buggy Snuggle??Är det bra....funderar på såna istället för dynor,är det dumt??
  • zera
    MinaMirakel skrev 2008-08-05 15:05:01 följande:
    Finns det några fler ställen att beställa från än de i TS??Har en lista med saker att betsälla men alla finns ju inte på alla ställen...vill ju beställa allt från ett och samma ställe!
    [/citat]

Vad är det du ska beställa, De flesta p&t tillbehören finns ju på dom flesta ställena även om dom inte finns på sidan.
    MinaMirakel skrev 2008-08-05 15:05:55 följande:
    [citat]
    Jo..måste fråga också om nån har Buggy Snuggle??Är det bra....funderar på såna istället för dynor,är det dumt??
    Jag har en buggysnuggle och jag älskar den på hösten å våren. ja även viter så klart. Nu har jag den inte i eftersom sonen helt enkelt tycker att det är skönare att sitta utan den när det är så varmt
  • MinaMirakel
    zera skrev 2008-08-05 15:19:10 följande:
    Jag har en buggysnuggle och jag älskar den på hösten å våren. ja även viter så klart. Nu har jag den inte i eftersom sonen helt enkelt tycker att det är skönare att sitta utan den när det är så varmt
    Går den att ha som dyna...alltså inte stoppa ner benen i,tyckte jag såg det på en bild??!!
  • zera
    MinaMirakel skrev 2008-08-05 15:21:51 följande:
    Går den att ha som dyna...alltså inte stoppa ner benen i,tyckte jag såg det på en bild??!!
    Jag kan gå och titta, har inte haft den framme nu på ett tag =) Kan ta en bild oxå.
  • Gladabarnensmamma
    Kreativ skrev 2008-08-05 09:28:56 följande:
    nu har jag mixtrat... jag får ta i som FAN gför att ens få ihop de översta spännena i sittläge! Spännena längst ner får jag inte ihop alls, då får man vara starkare än vad jag är! Men det ska vara så alltså? Har ni någon närbild på hur ni menar? För jag hoppas på att jag gör fel..... jobbigt att reklammera När jag fick ihop översta spännet så är det för upprätt för att min 3-månaders ska kunna sitta där. Såg en P&T på stan där bebisen halvsatt, det såg så bra ut! Men jag lyckas inte få till det..
    Sådär knepigt hade jag också med spännena innan jag fattade galoppen... har du provat att vända "ut & in" på sitsen innan du knäpper? Du kan alltså ha dragkedjorna knäppta, men sen trycker du ut sittdynan och viker bak allt tyg på sidorna & upptill, sen har du den där extra centimetern som behövs för att knäppa spännena!
  • zera
    MinaMirakel skrev 2008-08-05 15:21:51 följande:
    Ja man kan ta av "framdelen" helt och hållet om man inte vill ha som en "påse"
    Tog bild på hur det ser ut utan framdelen. Ligger i mitt galleri. Jag skulle nog inte ha den som dyna ändå eftersom den blir ganska så "slapp" och halkig och så är känns den ju lite stor utan framdelen =)
  • norgesessan

Lite svar..Gustavsson, jag väntar med att kapa den ifall det skulle bli fel, tittade på plattor idag, det är furu plywood i sen innan, men har bara hittat det i stoooora skivor, 200kr..ska titta ett till ställe sen, där det kanske kan finnas avkapade bitar, annars tittar sambon på sitt jobb. Har ju ett halvår kvar..funkar det inte att hitta en annan platta kapar jag den vi har..kapar den lite kortare så det blir plats till att vika upp det som blir över..(typ 58).

Det gav nog svar till den andra som undrade med...jag hadde hällre aldrig köpt originalen, den måste ju växas ur hur snabbt som hälst, mina barn var 51 när dom föddes..Carenan är lika lång i full längd som våran hårdlift..

Den ger iallafall plats till att sträcka på benen enligt min teori (när carenan blir klar).

JAg har inga problemer med att ställa in dom två mellanlägerna på sporten...går inte att ställa uppåt så länge det sitter någon i dock...

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Lokatt
    norgesessan skrev 2008-08-05 17:10:32 följande:
    Lite svar..Gustavsson, jag väntar med att kapa den ifall det skulle bli fel, tittade på plattor idag, det är furu plywood i sen innan, men har bara hittat det i stoooora skivor, 200kr..ska titta ett till ställe sen, där det kanske kan finnas avkapade bitar, annars tittar sambon på sitt jobb. Har ju ett halvår kvar..funkar det inte att hitta en annan platta kapar jag den vi har..kapar den lite kortare så det blir plats till att vika upp det som blir över..(typ 58).Det gav nog svar till den andra som undrade med...jag hadde hällre aldrig köpt originalen, den måste ju växas ur hur snabbt som hälst, mina barn var 51 när dom föddes..Carenan är lika lång i full längd som våran hårdlift..Den ger iallafall plats till att sträcka på benen enligt min teori (när carenan blir klar).JAg har inga problemer med att ställa in dom två mellanlägerna på sporten...går inte att ställa uppåt så länge det sitter någon i dock...
    så små bebisar ligger aldrig helt rakt så det brukar inte vara några problem... vi använde liften i nästan 4 mån, satte han upp strax därefter. anledningen att vi inte hade liften längre var för att det blev för varmt.

utrymmet blir inte större för att du lägger i en annan lift, det är ju fortfarande samma mått på liggutrymmet. och att benen ska bli så långa att dom tar över sittkanten är osannolikt, man sätter ju oftast bebisar mellan 4-6mån.
    Det går ju dessutom utmärkt att inte ha lift alls, utan bara bädda vanligt om man vill det
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11