• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • kidA
    Amandah skrev 2008-08-05 22:23:38 följande:
    Jag har en pojke som snart blir 2 år och väntar tillökning i november, jag funderar på att köpa en P&T. Men jag undrar hur länge kan det lilla barnet (ungefär vid vilken ålder/längd)ligga i liggdelen samtidigt som det större barnet sitter i syskonsitsen framtill? Hur tung får det större barnet vara då de sitter i syskonsitsen framtill?Min bror ska åka till USA och skulle i så fall kunna inhandla en P&T till oss. Är det någon som vet vad fraktavgift på flyget brukar vara och tullavgift....kanske är det billigare ändå att beställa från England?
    tror maxvikten på syskonsitsen (den man placerar frampå om lilla barnet ligger) är 20 eller 25 kilo. 20 kilo väger min 8 åriga tjej nu
    **mamma till trollen Agnes -00, Noah -06 o Love -07**
  • Missy Cat
    Amandah skrev 2008-08-05 22:23:38 följande:
    Jag har en pojke som snart blir 2 år och väntar tillökning i november, jag funderar på att köpa en P&T. Men jag undrar hur länge kan det lilla barnet (ungefär vid vilken ålder/längd)ligga i liggdelen samtidigt som det större barnet sitter i syskonsitsen framtill? Hur tung får det större barnet vara då de sitter i syskonsitsen framtill?Min bror ska åka till USA och skulle i så fall kunna inhandla en P&T till oss. Är det någon som vet vad fraktavgift på flyget brukar vara och tullavgift....kanske är det billigare ändå att beställa från England?
    Syskonsittsen klarar 25 kg när den är placerad ovan.
    Huvudsittsen klarar med 25 kg (den bebisen ligger i)

Så svaret på din fråga är att bebisen inte växer ur huvudsittsen men vill kanske sitta upp runt 4-5 månader och då placeras syskonsittsen bakom ist
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Coris

Hej! Jag har vagnen och använder den med bebis i och storasyster ovanpå. Men blev lite fundersam, det står L och R på de här låsen man trycker i syskonsitsen med. Vet inte hur dem räknar som höger och vänster.
    Tycker att sitsen ligger så mycket, ska den göra det?
    Ser ut som hon hänger i selen när hon sitter ovanpå, ser inget skönt ut.

~*~Hanna 060807~*~ & ~*~Pontus 080717~*~
  • Lokatt
    Coris skrev 2008-08-05 22:42:31 följande:
    Hej! Jag har vagnen och använder den med bebis i och storasyster ovanpå. Men blev lite fundersam, det står L och R på de här låsen man trycker i syskonsitsen med. Vet inte hur dem räknar som höger och vänster.Tycker att sitsen ligger så mycket, ska den göra det?Ser ut som hon hänger i selen när hon sitter ovanpå, ser inget skönt ut.
    det problemet är vanligt och lätt fixat med en spännrem, läs bak några sidor så hittar du mer info och länkar, vi pratade ganska mycket om det för nån dag sen
  • Beccabecca

Att den hänger verkar vara ett vanlig problem. jag vet att många har köpt ett spännband och spännt under liften för att få den att sitta lite högre upp.
    Vi ska också göra det.
    Har precis börjat att använda vagnen som syskonvagn nu.

Om du sätter låsen till syskonsitsen på fel sida så får du inte dit syskonsitsen, det blir fel avstånd emellan då.

Hej! Jag har vagnen och använder den med bebis i och storasyster ovanpå. Men blev lite fundersam, det står L och R på de här låsen man trycker i syskonsitsen med. Vet inte hur dem räknar som höger och vänster.Tycker att sitsen ligger så mycket, ska den göra det?Ser ut som hon hänger i selen när hon sitter ovanpå, ser inget skönt ut.
  • Missy Cat
    nogesessan tog ett skärp och satte ist, har bild (tack för tipset, gjorde likadant jag)
    och cirkuspuman har bild på spännrem.

Problemet är enkelt löst och barnet sitter mycket bättre.
    Problemet kvarstår inte när syskonsittsen sitter bakom.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • VilkenLycka

Hej
    Ang att köpa vagn i USA
    Vi har precis kommit hem från USA och vi köpte en P&T där. Eftersom vi tog med vagnen till gaten kostade det inget att ta med den på flyget, skulle gissa att det inte kostar något att skicka den med övrigt bagage heller. Vi flög både inrikes och internationellt och det var aldrig några diskussioner. (Vi hade även 2 bilbarnstolar som åkte med utan kostnad) Kanske om man reser utan barn att det blir ett problem?
    De har ju ändrat bagagereglerna efter 1 juni (tror jag) så om biljetterna är bokade efter det så kan det vara annorlunda. Hörde om avgifter på 25-50 dollar/ bagage men det var inrikes.
    Vi köpte också packväskan till vagnen, det kändes tryggare att skicka iväg den då men om brodern inte skall använda vagnen kan den ju ligga kvar i lådan.
    Kolla bara upp noga innan att vagnen finns att få tag på i affären, MYCKET är beställningsvara. Vagnarna finns i landet men verkar fortfarande vara ovanliga (och helt olika de trad. amerikanska vagnarna) vi fick många blickar och kommentarer både på vischan i Virginia och i Seattle och San Francisco.

Ang hur stora barn som kan sova "under" syskon
    Min lilla tjej fyller snart ett (hon är dock en nätt liten dam) och hon sover gott under storebror (3.5 år och 15 kg tung) fötterna sticker ut mellan hans ben men det går fin fint. Vi har en Sport.

• envis som få
    Missy Cat skrev 2008-08-05 22:07:47 följande:
    Liten rättningP&T's lift är 60 cm lång inte 58 som det skrivs i tråden.
    Oj de va inte långt! Man ska ju kunna ha den i sex månader?
    Nån som har måtten på den? Tänkte om det kanske går att köpa en längre lift?
    Eller finns det inget extra utrymme för det på längden?
  • norgesessan

Åsalie, precis....
    Jag har inte plattan i just nu, och den vek sig precis där den ska vikas..idag ska vi leta lite mer efter en platta. Det kommer att fungera precis...
    Mina barn var förresten 60 cm. när dom var 2 månader båda två...

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Åsalie
    envis som få skrev 2008-08-06 07:57:20 följande:
    Oj de va inte långt! Man ska ju kunna ha den i sex månader?Nån som har måtten på den? Tänkte om det kanske går att köpa en längre lift?Eller finns det inget extra utrymme för det på längden?
    Ja vi håller på å diskuterar det för fullt nu :) Den ska vara 60 cm på pappret, men butiksbiträdet måttade den till 58 (men hon kan ha varit slarvig) och jag och norgesessan som har stora barn har kommit på att man kan köpa Baby Carenas lift som är 10 cm längre (68 eller 70, vet ej) och det är fullt möjligt att lägga den i liggutrymmet, dock får man kapa plattan eller byta ut mot mindre platta....för annars sluttar den...för liggdelen som är efter den "riktiga" liggdelen går uppåt så då hamnar hela liften i sluttningsläge (om man inte byter platta)

läs bakåt så ser du kanske bättre förklaringar! Men jag är JÄTTEtacksam för att du skrev om detta norgesessan då jag ännu inte gjort nån beställning! FInns det nåt bra ställe man kan köpa carenas produkter?

nån som vet fall PW eller nåt annat i UK säljer andningslarm? tänkte man kunde passa på .....     
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11