• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • norgesessan

Jag kommer  inte ihåg när vi slutade med hårdliften, det var när den var urväxt..Räknar med att vi slutar med mjukliften när det blir varmt på sommaren, har bf i månadskiftet jan/feb..

Carenan är billigare med, det är ett +, och den kan anävndas som åkpåse sen..(har inte kollat upp om originalen kan det, men eftersom den är så kort värkar det inte så)

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • rubber

Hur var det nu när nåt gått sönder på vagnen? Vart är det egentligen man reklamerar? Är det hos www.pramworld.co.uk/ eller P&T?
    Det är dragkedjan (eller "ploppen" med loggan på) på ena sidan på framsitsen som hoppat av.

Jag har kikat på sidorna (P&T:s och Pramworlds) men jag är nog trög för jag hittar inte var jag ska vända mig.

• Åsalie
    Lokatt skrev 2008-08-05 18:20:45 följande:
    så små bebisar ligger aldrig helt rakt så det brukar inte vara några problem... vi använde liften i nästan 4 mån, satte han upp strax därefter. anledningen att vi inte hade liften längre var för att det blev för varmt.utrymmet blir inte större för att du lägger i en annan lift, det är ju fortfarande samma mått på liggutrymmet. och att benen ska bli så långa att dom tar över sittkanten är osannolikt, man sätter ju oftast bebisar mellan 4-6mån. Det går ju dessutom utmärkt att inte ha lift alls, utan bara bädda vanligt om man vill det
    Nja nu måste jag invända lite....... Liggutrymmet är större än P&T's mjuklift. Eller ja...sanning med modifikation...beror på hur man definierar liggutrymmet. Det PLANA liggutrymmet passar exakt till p&t's egna, vilket stämmer med vad du säger... men man kan få in en 10 cm längre mjuklift om man trycker in den lite till....efter det plana ligg"golvet" kommer ju ytterligare 10-15 cm yta, men denna ytan är något uppåtlutat, som en liten uppförsbacke, därför får man den jobbiga sluttningen (huvud ner, ben upp) MEN om man gör som norgesessan o kapar plattan så borde liften ligga bättre... Om barnet sträcker på sig (och är säg 65 cm) så blir det inte stopp vid 58 cm (som det skulle blivit med p&ts lift)fötterna hamnar ju fortfarande lite högre, men i övrigt ligger mjukliften korrekt, pga kapad platta.

am i right norgesessan?

Reservation: Jag pratar för övrigt om VIBEN nu, det är mkt möjligt att de övriga modellerna ser annorlunda ut
  • Åsalie

och tillägg... Min dotter var 54 lång när hon föddes (och 2an beräknas vara längre) och växte ur sin lift efter några mån, man kunde ha henne där men det såg ytterst obekvämt ut.

• kidA
    rubber skrev 2008-08-05 20:46:55 följande:
    Hur var det nu när nåt gått sönder på vagnen? Vart är det egentligen man reklamerar? Är det hos www.pramworld.co.uk/ eller P&T?Det är dragkedjan (eller "ploppen" med loggan på) på ena sidan på framsitsen som hoppat av.Jag har kikat på sidorna (P&T:s och Pramworlds) men jag är nog trög för jag hittar inte var jag ska vända mig.
    samma sak hände mig. jag tog bilder på det. mailade det till pramworld. o dhl levererade en ny klädsel inom en vecka
    **mamma till trollen Agnes -00, Noah -06 o Love -07**
  • rubber
    kidA skrev 2008-08-05 21:33:36 följande:
    samma sak hände mig. jag tog bilder på det. mailade det till pramworld. o dhl levererade en ny klädsel inom en vecka
    Ah men va bra! Så man ska alltså maila pramworld då... Men vad sjutton skriver man då? Vad skrev du?
  • Missy Cat

Liten rättning
    P&T's lift är 60 cm lång inte 58 som det skrivs i tråden.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • 1 tu 3

Ser att ni diskuterar mjukliften. För oss känns den rätt onödig och sonen verkar inte gilla att ligga i vagnen när vi har mjukliften i. Det verkar bli trångt och varmt. Dock använder jag den om jag vet att jag måste in någonstans där jag inte kan få med vagnen (tycker att det är rätt bökigt att få i och ur liften utan att sonen vaknar och gallskriker)

Men med det jag vill säga var ju att det går ju att dra ned dragkedjorna så att det blir helt öppet vid fotändan. Har haft det så när den varit i vagnen nu när det varit så varmt + att då har sonen fått mer benutrymme. Sen om jag har tagit ur liften så har jag bara dragit upp dragkedjorna.

Hoppas ni förstår vadjag menar

Är förresten mer och mer nöjd nu med p&t. Är på landet där jag har vår gamla Brio, och oj vad tung och otymplig den är i jämförelse.

• kidA
    rubber skrev 2008-08-05 21:54:06 följande:
    Ah men va bra! Så man ska alltså maila pramworld då... Men vad sjutton skriver man då? Vad skrev du?
    jag skrev ngt om att "the thing you pull up the zipper with has broken" o att jag undrade vad man kunde göra åt det.

hade ingen aning vad jag skulle skriva så jag svamlade på bara
    **mamma till trollen Agnes -00, Noah -06 o Love -07**
  • Amandah

Jag har en pojke som snart blir 2 år och väntar tillökning i november, jag funderar på att köpa en P&T. Men jag undrar hur länge kan det lilla barnet (ungefär vid vilken ålder/längd)ligga i liggdelen samtidigt som det större barnet sitter i syskonsitsen framtill? Hur tung får det större barnet vara då de sitter i syskonsitsen framtill?

Min bror ska åka till USA och skulle i så fall kunna inhandla en P&T till oss. Är det någon som vet vad fraktavgift på flyget brukar vara och tullavgift....kanske är det billigare ändå att beställa från England?

Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11