• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • norgesessan

NU har jag fixa en ny skiva, det blev en spånskiva vaktmästaren hadde använt i huset..Jag sägade den 58 cm lång för att ge rum till tygväcket...Nu har jag inget barn att testa med, men den ligger jättebra, så jag kan nog ge det godkänt...
    Det var svårt att hitta plywood dock....ställerna vi tittade sålde bara stora skivor till minst 200kr. Men det fungerar nog att kapa den som följer med, men jag kan inte svara på hur det blir sen, om man vill ha den lång igen..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • norgesessan

Brio står bakom carena, så i deras affärer har dom iallafall carena..Brio i Löddeköpinge köpte jag min, utanför malmö.

• Gladabarnensmamma
    norgesessan skrev 2008-08-06 09:23:14 följande:
    Åsalie, precis....Jag har inte plattan i just nu, och den vek sig precis där den ska vikas..idag ska vi leta lite mer efter en platta. Det kommer att fungera precis...Mina barn var förresten 60 cm. när dom var 2 månader båda två...
    Min 4-månaders växte ur sin cocoon för över en månad sen & han är bara 60 cm lång idag!! När man trycker ner den i sitsen så får dom inte mycket plats alls pga. all "padding".
  • junk

Vad tycker ni om spännannordningen för huvudsittsen? Alltså de där spännena i ryggen som man måste spänna för att få sittsen upprätt? Jag blir GALEN på dem. När min tvååring sitter i och vill sitta upp (efter en vilostund) så måste jag ta ur henne då jag inte får fast dem annars. Ja får knappt ihop spännena när hon är ur vagnen. Gud vilket meck! Blir ju genomblöt varje gång. Någon som sytt dit nya band med förlängningsbart band? Har funderat på att göra det nämligen..

• norgesessan

JAg kan inte spänna med sonen i vagnen, men någon hadde en rem där med, men jag har inte hittat nån liknande...

• norgesessan

har löst det lite så att han vilar med remmarna fast, men blixtlåsen öppna...han brukar dra ner blixtlåsen endå...då kan han sitta så tills man kan ta ut honom..

• junk

Norgesessan- Aha ska testa det! En riktigt puckad spännannordning hur som helst. Sådant där har man väl inte ork med + att suffletten är ett jäkla pill med knappar och bågen som åker ur "sin plats". Samt att "titthålet" är så långt bak på sufletten att man inte ser ungen när hon sitter upp.

Där tänkte de inte till, Phil & Ted.

• norgesessan

det är inget titthål för oss, det är för bus kittla i håret med mer . Det kunde nog gärna varit ett titthål längre ut på sufletten....
    Bågen har inte hoppat ut på vår, men knapparna är ett pill...och sambon drar alltid upp dom..

• Missy Cat
    junk skrev 2008-08-06 19:16:00 följande:
    Norgesessan- Aha ska testa det! En riktigt puckad spännannordning hur som helst. Sådant där har man väl inte ork med + att suffletten är ett jäkla pill med knappar och bågen som åker ur "sin plats". Samt att "titthålet" är så långt bak på sufletten att man inte ser ungen när hon sitter upp.Där tänkte de inte till, Phil & Ted.
    anlednignen till att bågen är flyttbar är för att man ska kunna välja om man vill ha mycket eller lite solskydd har jag förstått det som.

Spännanordningen är lite jobbig.. men när vår stora ska vila/sova brukar vi bara dra ner dragkedjorna och när de ska upp igen så håller jag upp ryggen och drar försiktigt upp dragkedjorna.
    Men om alla spännen är öppna kan man bli lite svettig när det ska upp igen med barn i.

Där har dashen en förbättring med steglös rygg.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11