• NeA 84

min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken

dom senaste tre gångern jag diskat i maskinen så har de vart fullt med diskmedelrester kvar på disken. speciellt på och i glasen.
    väldigt irriterande!Skrikandes

nån som har en aning om varför de blir så?
    är de nått fel på maskinen kanske (hoppas inte de) ?

• Svar på tråden min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken
  • NeA 84

har rensat filtret,propellern å de....å det blev ändå sådär grusigt av diskmedlet.

HelenaMaria skrev 2008-08-09 15:57:17 följande:
    Men testa att rensa propellern-snurran så kanske det blir bättre, samt fyll på spolglans om det behövs!
  • NeA 84

jopp...de är en electrolux

LillaEllan skrev 2008-08-09 15:35:43 följande:
    är det en elektrolux?min gör så också den är ett år gammal och rena skiten!dyr som fan och urkass!
  • hallonpannkaka

Byt diskmedel, tyvärr är de "billigare" varianterna av diskmedel tyvärr oftast något sämre och maskinerna har svårt att lösa upp dem. Och tabletter ska man inte använda, det blir alldeles för stora doser. Max en halv tablett ska du använda om du har en vanlig 60cm bred diskmaskin. Men pulver som du själv doserar är att föredra. Jag använder Finish pulver, det är superbra.

Säljer diskmaskiner hela dagarna, så lite koll har jag i a f :)

• mimmi 1

Äntligen nån som håller med mej Anna !!! pulver är det bästa... mycket mer ekonomiskt åxå... men bara finish och skona finns ju kvar, (tror jag) saknar yes, som jag tyckte var bäst, men finish är bra! dom nya inkapslade tabletterna, eller kuddarna går ju inte att dela heller, och så vansinnigt onödigt dyrt blir det!

och till TS... att tabletten är mosad, har jag svårt att förstå om det skulle vara orsaken, eftersom det löses upp fortare då!
    har du samma problem om du kör ett varmare, längre program?? isåfall är det absolut tabletterna.. byt till pulver, din diskmaskin vill nog ha det istället!!

• bodimit

detsamma med min diskmaskin! men så har den gjort i över 6 månader nu och vi har prövat allt!!! jag vill ju köpa en ny men min man tycker ju att den fungerar huuur bra som helst det blir ju Bara liiite spår kvar. (not... hur mycket som helst) och lata som vi är så orkar vi inte diska för hand. ska jag äta eller diska så får jag skölja ur mitt innan jag använder det.. Väntar fortfarande på att mannen skall inse att den är trasig!!!

• LillaEllan

elektrolux är ju kända för att gör aurkassa diskmaskiner tyvärr, synd att man inte viste det innan man slängde bort 10 000 på ren skit!
    min har ALDRIG diskat en helt ren maskin.
    svärföräldrarna köpte en maskin lite efter oss och dom blev avrådda av säljaren att köpa en elekrolux.

• mimmi 1

vi har då en elektrolux, och den diskar rent, och vi är nöjda... hade elektrolux i förra huset åxå, och den var gammal, krånglade aldrig, och diskade rent, vore det så att elektroux hade genomgående dåliga diskmaskiner, så sålde dom säkerligen ingenting.. tror snarare att hushållsmaskiner över lag inte håller samma kvalité som förr, och har man otur, så går de sönder, oavsett märke..

• hallonpannkaka

mimmi 1 skrev 2008-08-09 19:05:18 följande:

Äntligen nån som håller med mej Anna !!! pulver är det bästa... mycket mer ekonomiskt åxå... men bara finish och skona finns ju kvar, (tror jag) saknar yes, som jag tyckte var bäst, men finish är bra! dom nya inkapslade tabletterna, eller kuddarna går ju inte att dela heller, och så vansinnigt onödigt dyrt blir det!och till TS... att tabletten är mosad, har jag svårt att förstå om det skulle vara orsaken, eftersom det löses upp fortare då! har du samma problem om du kör ett varmare, längre program?? isåfall är det absolut tabletterna.. byt till pulver, din diskmaskin vill nog ha det istället!!
    Jag veeeet!! :)
    Jag har en 45cm disk som vi kör i stort sett varje dag, och jag klarar mig ett HALVÅR på den stora förpackningen Finish-pulver! Och den kostar 50 - 60 kr har jag för mig (köper ju så sällan att jag inte minns, hehe).
    Kuddarna/tabletterna är bluff, det är klart att tillverkaren vill att du överdoserar så dom får sälja mer diskmedel. Konsumentverket och tillverkarna av diskmaskinerna hatar dom verkligen :)

Electrolux gör i grunden bra produkter, däremot får du betala ett överpris för att de för 10 år sedan endast hade svensktillverkade maskiner. Du får mycket mer för pengarna om du istället väljer t ex en Siemens. Det är i a f min åsikt efter över 10 år i branschen, med erfarenhet av jobb både i butik och hos tillverkare...
  • LillaEllan

äh... om säljare inte ens vilja sälja dom trots att dom är dyrare så måste det ju finnas nåt i det?
    jag har elektrolux spis och kylskåp också kylskåpen är väl hyfsade men resten är totalt skit! fula är dom tillochmed!jag har haft skiten i ett år och den har ALDRIG diskat rent, vi har haft en elektrolux gubbe här för att laga den och han tyckte inte det var onormalt utan kanske skulle prova med lite mer salt och spolglans och det gjorde ju inte saken bättre överhuvudtaget.

• mimmi 1

Fula???? det var väl å ta i?? vi har ett relativt nybyggt hus (tre år) och har elekrolux i hela köket, tom köksinredningen... valde elektrolux bara för att jag hittade så vansinnigt fina maskiner......Champange färgade, matta, med ekhantag längs efter hela kylen å frysen, välvda dörrar, jättefina , har fått supermycke beröm för just maskinerna... passar som handsken till ek.inredningen... ( gillar inte rostfritt, och vitt blev så hårt, så detta var superfint..)
    SÅ, fula???? men smaken är ju olika..

Svar på tråden min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken