• NeA 84

min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken

dom senaste tre gångern jag diskat i maskinen så har de vart fullt med diskmedelrester kvar på disken. speciellt på och i glasen.
    väldigt irriterande!Skrikandes

nån som har en aning om varför de blir så?
    är de nått fel på maskinen kanske (hoppas inte de) ?

• Svar på tråden min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken
  • mimmi 1

jag har inte vatten å is i dörrarna..., men det fanns väl olika varianter kanske??

• hallonpannkaka

NeA 84 skrev 2008-08-14 20:42:57 följande:

vad jag vet så arbetas det med "champange" kylarna å frysarna. såna med vatten å is i dörrarna. bor i elux-land
    Source & Glacier-skåpen (med is och vatten i dörren) har bara funnits i vitt och rostfritt, om de inte dykt upp i Champagne (typ beige färg) under de 2 veckor jag haft semester nu :)
  • NeA 84

vad jag vet så plockar dom ihop champange skapen för visning just nu. typ alla jag känner jobbar på elux å mitt ex gör just demo skåpen.

hallonpannkaka skrev 2008-08-14 23:20:56 följande:
    ource & Glacier-skåpen (med is och vatten i dörren) har bara funnits i vitt och rostfritt, om de inte dykt upp i Champagne (typ beige färg) under de 2 veckor jag haft semester nu :)
  • vinterlärka

Min maskin (Cylinda) är bara ett år gammal och jag vet inte om det är fel på den eller tabletterna, men tabletterna löses inte alltid upp.
    Vi har provat de flesta märken, dyra som billiga. De bästa vi hittade var ICA´s egna. De löstes upp superbra och gjorde disken ren och fin utan kalkfläckar. Tyvärr slutade även de att lösas upp efter att vi använt lite mer än halva förpackningen.

Maskinen ingår i hyran, så den blir ju utbytt och lagat utan några som helst problem om det skulle vara något fel.
    Vi ringde Cylinda och de sa att tabletter är en färskvara (vilket jag visste) och att det kan vara därför de inte löses upp. Han skulle kommit hit och tittat på maskinen ändå, men jag blev tyvärr sjuk.

Kan det vara så att de nya, miljövänliga maskinerna, inte är tillräckligt varma och inte klarar av tabletterna? Pulver är ju svårt att hitta säger ni. Synd.

• mimmi 1

dom blir nog tillräckligt varma, men har för kort disktid!!! därför hinner inte tablettrna lösas upp ordentligt. men kör man ett längre program, så brukar de lösa upp.... därför hävdar jag återigen, att det är mer ekonomiskt med pulver.. då kan jag köra snabbprogrammet, och jag kan lågdosera om jag vill !!
    Finish har fortfarande pulver....

• vinterlärka

mimmi 1 skrev 2008-08-25 12:57:01 följande:

dom blir nog tillräckligt varma, men har för kort disktid!!! därför hinner inte tablettrna lösas upp ordentligt. men kör man ett längre program, så brukar de lösa upp.... därför hävdar jag återigen, att det är mer ekonomiskt med pulver.. då kan jag köra snabbprogrammet, och jag kan lågdosera om jag vill !!Finish har fortfarande pulver....
    Min diskar i två och en halv timme. Är det kort? Första diskmaskinen jag har, så jag har inget annat att jämföra med.
    Ska kolla efter Finish pulver ikväll. Bra att du skrev det!
  • Venus Doom

Så där har jag också haft. Startade en tråd om det. Kom iaf fram till att det bara blev så när vi använde fosfatfritt diskmedel och lösningen för oss var att använda mer salt som avhärdare. Nu funkar det finfint. Ställ om din diskmaskin så den avger mer salt per disk och funkar det inte iaf så släng i en skopa per disk eller nåt. Det funkade för oss.

• vinterlärka

I och för sig är pulver ganska osmidigt, men jag får se.

• mimmi 1

hur då osmidigt?? jag har mitt pulver i en plasthink, och med en gammal vällingskopa , det är ju hur himla lätt som helst att dosera!!!

• hallonpannkaka
    vinterlärka skrev 2008-08-25 13:01:34 följande:
    I och för sig är pulver ganska osmidigt, men jag får se.
    Finish har ju en färdig behållare med handtag och hällpip, det är hur enkelt som helst...
  • mimmi 1
    hallonpannkaka skrev 2008-08-25 20:03:29 följande:
    Finish har ju en färdig behållare med handtag och hällpip, det är hur enkelt som helst...
    här hos oss finns bara finish i refillpåsar.. det är däeför jag har det i en liten hink ;o)
  • hallonpannkaka

mimmi 1 skrev 2008-08-25 20:23:59 följande:

här hos oss finns bara finish i refillpåsar.. det är däeför jag har det i en liten hink ;o)
    Va skumt! :)
  • mimmi 1

ja... kanske ska fråga varför dom inte tar hem originalförpackninen... jag har inte tänkt på det faktiskt, har bara köpt refillpåsarna hela tiden...
    Det kanske inte är nån efterfrågan?? jag kan absolut inte förstå varför folk verkar tycka att det är så mycke bättre med alla dessa tabletter, kuddar och name it!! sååå oekonomiskt så det är inte klokt!

• Beatrissan

rensa utkastet/silen, fyllpå med sköljglans, minska diskmedeldosen, använd helst pulver lr rinnande diskmedel tex yes power drops!! 

Svar på tråden min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken