• NeA 84

min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken

dom senaste tre gångern jag diskat i maskinen så har de vart fullt med diskmedelrester kvar på disken. speciellt på och i glasen.
    väldigt irriterande!Skrikandes

nån som har en aning om varför de blir så?
    är de nått fel på maskinen kanske (hoppas inte de) ?

• Svar på tråden min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken
  • NeA 84

jag har fått tag på maskindiskmedel som är som kulor...asså nästan som pulver.
    ska jag dosera det i facket eller kan jag hälla det i botten av maskin?
    när jag hade bänkdiskmaskin så hällde jag de i botten....

• mimmi 1

låter som du borde hälla det i diskmedelsfacket....

• hallonpannkaka
    LillaEllan skrev 2008-08-12 17:51:05 följande:
    äh... om säljare inte ens vilja sälja dom trots att dom är dyrare så måste det ju finnas nåt i det?jag har elektrolux spis och kylskåp också kylskåpen är väl hyfsade men resten är totalt skit! fula är dom tillochmed!jag har haft skiten i ett år och den har ALDRIG diskat rent, vi har haft en elektrolux gubbe här för att laga den och han tyckte inte det var onormalt utan kanske skulle prova med lite mer salt och spolglans och det gjorde ju inte saken bättre överhuvudtaget.
    Jag förstår inte riktigt din första mening? Jag har inte sagt att säljare inte vill sälja dom, utan att jag personligen anser att man ofta betalar lite mer än maskinerna är värda. Sen finns det säkert säljare som tycker att det är världens bästa maskiner...
    Och fula är ju en smakfråga, varför valde du maskiner som du inte gillade utseendet på? (om du nu hade möjlighet att välja, det vet jag ju inte).

Och vad det gäller din disk så har du alltid rätt att få den felsökt om den inte diskar rent, kvarstår problemet är det bara att stå på sig tills den är fixad eller utbytt. Och att avgöra om disken är ren eller inte efter att man kört ett normalprogram måste ju vara ganska lätt?
    Vad använder du för diskmedel by the way?
  • hallonpannkaka

NeA 84 skrev 2008-08-12 20:36:31 följande:

jag har fått tag på maskindiskmedel som är som kulor...asså nästan som pulver.ska jag dosera det i facket eller kan jag hälla det i botten av maskin?när jag hade bänkdiskmaskin så hällde jag de i botten....
    Hmm, vad är nu detta för märke på diskmedel?
  • LillaEllan

Jaha ..nej men det var min sambos pappa när han skulle köpa ny diskmaskin så avrådde hans vän(säljare &reparatör av diskmaskiner) att köpa elektrolux eftersom det var rent skit från början.

tyvärr kunde jag inte välja märke vi köpte ne ny lägenhet och välde till extra för att få rostfritt och en bättre maskin men dom pengarna var bara helt kastade i sjön.
    vi hade cylinda i den andra lägenheten och den vra riktigt bra!

så hade haft chansen har ALDRIG valt elektrolux eftersom dom är kit fula, vi har också fått massa beröm för våra kyl skåp men disk maskinen och spisen är ju nästan så att man skäms för när man betalat så mycke pengar för skräp , dåligt och fult.

• mimmi 1

Jag är iallafall sååå nöjd, med elektrolux, spishällen, ugnen, diskmaskinen, kylen o frysen och köksinredningen!!!

Skulle vilja se dej stå i mitt kök, och säga att det var fult, LillaEllan, för då hade jag skakat på huvvet, och på fullt allvar trott att du drev med mej!!

Men som med allt annat, så är smaken så olika, men skriv inte i en sån här tråd att ett visst märke är skitdåligt, och skitfult... det kan ju finnas dom som tror dej!!

• tilda den vilda
    hallonpannkaka skrev 2008-08-10 12:57:40 följande:
    Jag veeeet!! :) Jag har en 45cm disk som vi kör i stort sett varje dag, och jag klarar mig ett HALVÅR på den stora förpackningen Finish-pulver! Och den kostar 50 - 60 kr har jag för mig (köper ju så sällan att jag inte minns, hehe). Kuddarna/tabletterna är bluff, det är klart att tillverkaren vill att du överdoserar så dom får sälja mer diskmedel. Konsumentverket och tillverkarna av diskmaskinerna hatar dom verkligen :)Electrolux gör i grunden bra produkter, däremot får du betala ett överpris för att de för 10 år sedan endast hade svensktillverkade maskiner. Du får mycket mer för pengarna om du istället väljer t ex en Siemens. Det är i a f min åsikt efter över 10 år i branschen, med erfarenhet av jobb både i butik och hos tillverkare...
    oh va fränt att du jobbar med sånt, då måste jag fråga dig! är bosch och siemens av samma tillverkare? så du rekommenderar siemens före elektrolux? har hört att tyskarna gör bra maskiner. vi har en elektrolux diskmaskin vi köpte den 2002 den heter esf 6225. funkar kanon. kan du rekommendera en bra maskinmodell? gäller det även tvätt o tork? ( märket siemens och bosch)
    Det är lätt o vara snäll.......... och gratis
  • tilda den vilda

jag kan rekommendera Lidl`s maskindiskmedel det är flaska på 3 kg ( pulver alltså) sååå bra o ch drygt är det.

Det är lätt o vara snäll.......... och gratis
  • jagäraf

Nu blir jag jätteintresserad! Räcker det verkligen med bara en halv diskmaskinstablett? Jag har en Miele av förra årets modell, diskar superbra men jag använder en hel tablett. Kanske jag skulle våga testa och halvera, låter ju jättebra både ur miljö- och ekonomisynpunkt!

• ciccielv

vi kör med både pulver o tabletter.disken blir perfekt varje gång.har ni spolmedel i maskinen?
    vi har en elektrolux och den funkar jättebra

Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
Svar på tråden min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken