• jentha

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Hej hej, är återigen uppe alldeles för sent... (och visst har jag en dansant son?!? )

Idag har vi varit på IKEA och köpt garderober, en juniorsäng och två byråer. Och garderoberna är på plats - inredningen i dem halvfärdig. Vi måste ju göra plats för den nya bebben och genom att byta ut tre bokhyllor mot tre garderober så vinner man ganska mycket förvaringsutrymme.

Det har varit en bra dag! Jag hade tokförberett IKEA-besöket, så vi åkte dit, jag, sambon och min pappa. Gick in bakvägen - direkt in på hämtlagret - med varsin vagn och så dirigerade jag dem till de hyllor och fack våra grejer fanns på. Det gick på ett kick och de båda verkade nöjda med att slippa gå igenom hela varuhuset innan... Sedan var vi ett oerhört bra team - sambon och jag - när vi skruvade ihop garderoberna. det är i vanliga fall alltid jag som gör sånt, men nu behövde jag hjälp att bära och lyfta och sånt. Men det gick bra...

Juniorsängen kommer vi inte att använda ännu, men det kändes som att vi kunde köpa den när vi ändå höll på. Mitt röjande kommer nämligen även att inkludera Folkes rum och då kan vi lika gärna ställa den sängen där redan nu - så kan ha den att leka i (eller mamma kan ha den att lägga ren tvätt och annat i ) så är det klart - till sen.

Jag har helt klart kommit in i boandet inför pyrets ankomst och det känns som om det är lika bra att göra så mycket vi (jag) orkar och hinner. Smida medan järnet är varmt.

Phu! Är helt slut, ska nog gå och lägga mig iaf. Natti!

// jentha (¯`°?.¸ Folkes mamma med ett pyre i magen ¸.?°´¯)
  • jentha

Sist ut och först in... god morgon tjejer!

Folke vaknade vid 8.20 och var superledsen - jag vet inte om han hade drömt något eller vad det var. Dessutom hade blöjan (såklart) läckt, eftersom han sovit så länge. Så hela han var fuktig och sängen också. Jag tror att vi får sluta med välling på kvällen och ge honom gröt istället...

Idag fortstätter projekt plocka iordning...

Jag ska också åka över och träffa min bästis och hennes familj. Hennes mamma (som hade cancer i både magen och lungorna) gick bort i torsdags natt och de vill att jag ska sjunga något på begravningen. Så vi ska prata lite om det.

Det verkar som om det kanske blir lite mer sommar ändå efter de där regnvädren. Ja tyckte att det kändes som om sommaren var över - men så verkar det ju inte vara. Solen skiner och himlen är blå!

• jentha

Men, jag glömde ju att berätta att han somnade coh sov hela natten utan napp också. Sambon tyckte att vi skulle testa eftersom han har eksem runt munnen och han somnade utan knot och har inte frågat efter "bappen" sedan han vaknade... Det var ju bra (det var kanske därför han drömde en mardröm?)

• jentha

Nu är jag äntligen klar med garderoberna... nu är alla grejer i dem på plats och det mesta runt om kring - bortstädat. Nästa projekt är Folkes rum... Jag kan berätta för er att det är jäkligt jobbigt att skruva fast hyllor i en garderob med en stor gravid-mage... usch vad otymplig jag har känt mig idag.

Nu go'natt - i morgon UL...

Folke somnade utan napp även ikväll... och fick gröt istf välling till kvällsmål.

• jentha

Var på UL idag för att se att moderkakan inte ligger för livmodermunnen - den låg nära på rutinUL i v 20 så det här vara en extrakoll. Allt såg bra ut, moderkakan hade flyttat bort sig en bit och bebisen verkar vara en riktigt normal sådan.

• jentha
    Ia: inte har vi slutat med nappen inte.   Nu ikväll när Folke skulle lägga sig så pekade han bort mot byrån och sa uppmanande "bappen"... så då fick han den. Men iaf två nätter utan kasnke luftade eksemet lite.

Ss: inte bryr vi oss om några stavfel inte...
  • jentha
    Irmis: vi har BF 26 september typ sju veckor kvar alltså...

Kråkan: sambon vill ju inte veta vad det är så vi har inte frågat. Jag var visserligen ensam på UL idag, men jag frågade inte om hon kunde kolla (jag skulle inte kunna hålla tyst om det om jag hade fått veta) och själv kunde jag inte se nåt. Bäbisen fick ju knappt plats på skärmen... och dessutom var det ju mest moderkakan hon var intresserad av. Det var inte en så noggrann genomgång av bäbisen som i v 20. Däremot mätte hon huvudet och magen så nu vet jag att bäbisen väger knappr 2200g... (hur de nu kan veta det)
  • jentha

Jag har "varit" på jobbet idag (varit där = suttit av tid på två konferenser) Och det blir fler korta dagar såhär i början - slutade 15 idag.

Sambon var med Folke första dagen på dagis. Det hade gått bra, de var där en timme och det hade inte hänt så mycket, sambon uttryckte det såhär: "det var ganska mesigt". Han hade nog förväntat sig att det skulle vara nåt särskilt. Nu fick barnen leka inne en timme medan föräldrarna tittade på. Personalen hade inte sagt så mycket, eller gett några tips/råd, men det kommer väl? 

Jag insåg just att jag inte behöver gå på förmiddagskonferensen imorgon (det är ju ganska mycket som inte berör mig eftersom jag bara ska jobba en månad eller så) så då kanske jag också följer med på inskolningen imorgon. Det kan ju vara lite spännande att se Folke och de andra barnen in action...

svalan: vi har inte sett till någon dagisfaktura ännu.
    Min BM sa att i de allra flesta fall så flyttar moderkakan på sig. Om den ligger "i vägen" brukar man ofta blöda - och det har ju jag inte gjort, så jag var inte så orolig.

Irmis: visst går det fort - vips så är man tvåbarnsförälder!!
    Vad är rekommendationerna ang. mjölkprodukter? Folke får nästan aldrig mjölk - tänker inte på det.

• jentha
    Ia: vad härligt att du unnar dig så mycket lyx! Jag ska boka en pedikyr någon dag den närmaste tiden. Jag fick ett presentkort av några kompisar när jag sjöng på deras dotters dop - dax att utnyttja det!

Irmis: vad härligt att träna - jag ser fram emot att sätta igång med det sen också - fast det lär väl dröja ett tag...
  • jentha

Idag behövde jag inte vara på jobbet så tidigt så jag tog inskolningen istf sambon - för jag var så nyfiken. Det var kul att se Folke och hans kompisar. Dagis är ju rena himmelriket vad det gäller utrymme och leksaker... Vi föräldrar gick och satte oss i ett rum brevid lekrummet och fikade och det blev inga sura miner. Ungarna såg ju var vi var och kunde knata in till oss om de kände för det.

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare