• enny signatur

bröllopskod

Jag är så less på att folk förljer könsnormer och at tmånga förväntar sig att en kvinna ska ha klänning och en man kostym på ett bröllop.
    detta kom jag och tänka på då bröllop studnar i helgen för svärföräldrarna. där finsn inga klädkoder, allt är valfrit. Inga klänningar eller kostymer är något nödvändigt.
    Jag skulle aldrig följa en kod som delade in i kön. tänk om man skickade ut ett kort där det står "vita förväntas ha svartkostym, svarta förväntas ha grön kostym" hur skulle det se ut?
    Jag skulle aldrig gå om jag kände mig indragen i sjuka könsnormer *veta*
    Nej jag vill bara avreagera min ilaska lite.
    Tycker det borde var aolagligt (de tär det väl?).

Nåväl så blir det byxor och en tröja för mig, kläder ajg trivs i och kläder som inte är könsbundna!

• Svar på tråden bröllopskod
  • loveelin

Det är helt klart dags att modernisera klädkoderna tycker jag=)

• Jag o mina killar

Var bjuden på bröllop där det var klädkod kavaj.

Jag gick inte i klänning utan snygg kavaj med byxa, funkade skit bra. Och det måste inte vara klänning bara för att det står klädkod kavaj är det inte enbart klänning för kvinnan utan även

Valfri elegant klädsel, tex: dräkt eller kort klänning.Ibland även elegantare långbyxor.

Har du inget vettigt och säga, så säg inget alls
  • enny signatur

Jag o mina killar skrev 2008-08-10 17:37:59 följande:

Var bjuden på bröllop där det var klädkod kavaj. Jag gick inte i klänning utan snygg kavaj med byxa, funkade skit bra. Och det måste inte vara klänning bara för att det står klädkod kavaj är det inte enbart klänning för kvinnan utan även Valfri elegant klädsel, tex: dräkt eller kort klänning.Ibland även elegantare långbyxor.
    Saken är väl att kvinnor alltid kan komma i manskläde,r emn männen sällan ä rlika välkomna i kvinnoklädr
  • ooGizzYoo

Vi var på bröllop i helgen utan klädkod, men alla tjejer hade klänning eller finare kjolar och killarna kavaj. Jag var helt ensam i mina jeans och boots, men jag skyller på att det inte finns klännigar som passar längre
    Men jag tycker att man ska följa koden ändå om det finns en önskan från brudparet.

• Reglementet

Tja, det är ju bara att skita i att gå på de bröllopen med dresscode.

Du ska heller inte berätta varför du inte vill gå, utan enbart artigt tacka nej.

• SCSI
    enny signatur skrev 2008-08-10 18:35:10 följande:
    Jag o mina killar skrev 2008-08-10 17:37:59 följande:Saken är väl att kvinnor alltid kan komma i manskläde,r emn männen sällan ä rlika välkomna i kvinnoklädr
    Jag frågade tyvärr lite för sent när en vän till mig hade sitt "sagobröllop" (kyrka, fin fest, hela köret...) om det var ok om jag kom i kostym och min resp i klänning. Hon sa nämligen att det var ok. Fasen om jag hade frågat det i god tid så hade jag ju sytt en snygg klänning åt karln istället för åt mig!

(fem år senare har brudens mormor fortfarande inte kommit över att jag hade kängor till klänningen... det finns en gräns för hur mkt jag kompromissar mig även i såna sammanhang, haha!)
  • Mimmi P

Jag förstår att man har klädkod och tycker att man ska respektera på så sätt att man ska klä upp sig så mycket som brudparet bett om men jag tycker att det är fånigt att man som tjej måste ha klänning. Kavaj eller liknande kan vara minst lika uppklätt och fint. Om det för brudparet är viktigare vilka kläder jag har på mig än att jag är där så kan jag faktiskt lika gärna stanna hemma.

När vi gifte oss had vi igen klädkod just för at vi hellre ville att folk skulle komma och vara bekväma och kunna ha kul än att våra gäster skulle behöva ha ångest över klädval vilket många faktiskt har. Om en kille hade kommit i klänning hade jag blivit förvånad, men han hade varit lika välkommen.

• Alderia

Det finns mycket som är helt galet när det gäller genustvång och könsroller. Men att använda någon annans bröllopsfest för att statuera ett exempel och till varje pris markera sitt missnöje med de dåliga sidorna av vår kultur är synnerligen hänsynslöst. Om man av personliga skäl inte ställer upp på festens grundförutsättningar är det enda rätta att tacka nej. Det är inte det minsta oartigt att avböja en bröllopsinbjudan.

• enny signatur
    Reglementet skrev 2008-08-10 18:39:53 följande:
    Tja, det är ju bara att skita i att gå på de bröllopen med dresscode. Du ska heller inte berätta varför du inte vill gå, utan enbart artigt tacka nej.
    [/citat]

Varför då? Självkart skulle jag berätta varför!
    Jag tycker det är oetiskt och skulle självklart berätta det.
    Alderia skrev 2008-08-10 20:01:14 följande:
    [citat]
    Det finns mycket som är helt galet när det gäller genustvång och könsroller. Men att använda någon annans bröllopsfest för att statuera ett exempel och till varje pris markera sitt missnöje med de dåliga sidorna av vår kultur är synnerligen hänsynslöst. Om man av personliga skäl inte ställer upp på festens grundförutsättningar är det enda rätta att tacka nej. Det är inte det minsta oartigt att avböja en bröllopsinbjudan.
    Jag är inte ett kön och följeer inte koder baserat på det i något samanhang.
  • Lillan7704

Vi hade ingen klädkod på vårat bröllop... I inbjudan stog det "Klädsel - Ja tack!"

Jag ville att folk skulle känna sig bekväma på vårat bröllop!

Svar på tråden bröllopskod