• Silverkatten06

Förbannade getingar!

Jag blir tokig snart! Vi har så sjukt mycket getingar här att det knappt går att vara ute längre. Sonen har inte fått gå barfota på hela sommaren pga getingarna och nu kan vi inte äta ute längre för att det är så många getingar. De är efterhängsna som tusan och sätter sig tom på 2-årige sonens arm. Är livrädd att sonen ska slå på dem av ren reflex.

Nyss försökte vi äta lunch ute, men efter ett tag var vi tvugna att gå in, till sonens stora besvikelse.

Nån som vet hur man blir av med eländet? (Kan tyvärr inte lägga ut gift pga småbarn, katter och rådjur..)

• Svar på tråden Förbannade getingar!
  • MrsMurphy

Silverkatten: Det vanligaste sättet att göra fälla är att göra en egen av en petflaska. Vi har dock kört med vanliga plastglas som vi hällt i saft och en droppe diskmedel. Eller vatten/socker har vi upplevt att det har varit effektivare. Men för tillfället så blir dom som galna av ölen i våra andra fällor så vi har bara ställt ut plastglas med öl i och dom dränker sig självmant. Trots att dom inte blir instängda eller att ytspänningen är bruten.

Dom tom dränker sig i bananflugfällan på diskbänken med vatten/vinäger! Skrikandes Dom är som kamikazepilot på självmordsuppdrag just nu!

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy

Silverkatten: Jag kanske ska tillägga att fångarna i glas är mer fina en praktiska tycker jag... Ok, dom funkar men att tömma dom är en aningens bökigt och ganska omgående så trampar getingarna runt på sina döda polare om man är lat att tömma.

Jag upplever det som att dom dränker sig lika effektivt i öppna skålar för tillfället. Ha en droppe diskmedel i också för säkerhetsskull om inte annat. Men om du vill ha en stänga-in-fälla så tillverka en av en petflaska.

Här är en beskrivning: http://susning.nu/Getingf%E4lla

• Silverkatten06

Ok, ska ställa ut pet-flaskor med öl i. Hur långt ifrån uteplatsen/bordet tror ni man ska ställa dem för att få vara ifred?

• amomentlikethis

har samma problem här

kan inte ha öppet balkongdörren för då får vi getingar i hela läganheten!
    dom kommer i flock verkar det som.

När vi var uppe i sthlm på besök hos min mamma så jagade dom folk inne i stan, bla oss!
    jag hatar getingar och är rädd för att bli stucken så det blev ju en ny folkdans man övade på när man försökte bli av med dom.

vi hade också en grillkväll där men fick gå in, det gick inte.

dom beter sig helt knäppt i år. jagar folk, är där dom inte ska vara och beter sig allmänt virriga.

• Wilowa

Vi fyller våra fällor med vatten och sirap, det älskar de! Vi köpte en bra fälla på OKQ8. Sedan använder vi elektriska flugsmällor för att fånga dem inne.

• Silverkatten06

Har ställt ut två pet-flaskor med öl i nu så får vi se om det hjälper.

Hade bara starköl hemma, undrar om de små otygen uppskattar bedövningen innan de drunknar

• Wilowa
    Silverkatten06 skrev 2008-08-15 14:28:55 följande:
    Har ställt ut två pet-flaskor med öl i nu så får vi se om det hjälper.Hade bara starköl hemma, undrar om de små otygen uppskattar bedövningen innan de drunknar
    Party!
  • MrsMurphy

Vem behöver en hobby när man har getingar??

Genomför iaf ett test nu när jag dukat upp ett smörgåsbord åt dom med div olika blandningar. "Tyvärr" verkar regnet komma när som helst för nu har dom tagit skydd.

• RiaRa

Radar är en Gudagåva, en spray och getingen dör inom 5 min.

I år är de verkligen  många och otroligt efterhängsna. Jag hatar dom. Har slagit ihjäl 5 redan inomhus. Bara man öppnar så köar de för att komma in. Är livrädd för dem.
    Stod ute och snackade med grannen nyss och blev fullkomligt attackerad. De sätter sig på alla möjliga ställen och går man undan förföljer de en.
    Jag duger, precis som jag är!
Svar på tråden Förbannade getingar!