• Anonym

ångest ..... svårt att andas !!!

har nu haft ångest i ett år i början va de e inte så mkt kunde hantera de .... men nu i nästan tre veckor så har ja haft de varje dag hela tiden !!! tror att ja har något fel på mina lungor tycker att ja andas konstigt vet inte riktigt hur ja ska beskriva men de känns jätte konstigt känns som att ja andas fel och oregelbundet el e de så att de kan va min ångest som spöker ??? försöker säga till mig sj att de e bara e min ångest ! för när ja e upptagen med något så försvinner de !!
    någon med samma problem ?

• Svar på tråden ångest ..... svårt att andas !!!
  • Anonym

nej den finns inte... man hittar den när man söker på den men det står sedan när man ska köpa den att den har utgått...på alla sidor man kan köpa böcker

• Anonym

Märkligt, jag köpte den själv för en månad sedan.

Den kanske finns på biblioteket. Bra är den hursomhelst!

• Anonym

Om man vi se vilket bibliotek den finns på (går även att fjärrlåna böcker) så gå in via www.kb.se/libris och sök på titeln.

Man kanske kan gå till en bokhandel och fråga. Den är ju inte så gammal och en riktig bestseller. Bonniers förlag från 2004.

• Lolilla
    Anonym skrev 2008-09-01 10:34:53 följande:
    det ända som egentligen fungerar för mig är att använda sig av avslappningsövningar. detta håller tillbaka det värsta attackerna med ångest ligger alltid och lurar... hur yttrar sig er "andningsångest" då?? själv så känns det som ni skriver, att man andas fel och en känsla av att inte få tillräckligt med luft, jag hyperventilerar inte snabbt men drar ständigt djupa andetag för att kompensera känslan av att inte få in tillräckligt med syre... detta gör det till slut ännu värre..man får tydligen fel ph i blodet och man blir yr mm. en ond cirkel...
    Precis så däör hade jag förut. Det som hjälpte mig var:
    1) Läkarundersökning. En ordentlig. Läkaren sa tom -om vi inte hittar något fysiskt fel på dig så får du kanske inse att det är psykiskt. (Detta var på tiden innan PA och lyckopiller var uppfunnet )
    2) Några år senare såg jag ett program med en läkare som pratade om Panikångest och förklarade det så här: (kortfattat)
    Hjärnan sänder ut felaktiga signaler som kroppen tolkar osm att det är något fel. När du låter ditt medvetna jag agera på dessa felaktiga signaler växer det sig starkare, eftersom du tror att det är sant. Det bästa botet är att gå enmot rädslan. Ignorera det. Ta det med en "klackspark". Då kommer dessa signaler att bli svagare och svagare.

Så det har varit min väg mot att bli av med skiten. Jag kan fortfarande få PA-attacker, men får inte "panik. Tycker mest att det är jobbigt. Lite luddig förklaring kanske men hoppas det kan hjälpa nån
  • Anonym

Alltså, det viktiga är att gå till psykolog NU. Det är bättre att få ordning/må bra själv, innan barnet kommer el åtminstone påbörja någon form av terapi. Problemen försvinner inte när barnet kommer och det är ju viktigt att ta reda på orsaken till ångesten och inte "bara"försöka lära sig leva med den. Alltså det är ditt ansvar att ta reda på orsaken/få bukt med ångesten. Först då försvinner den.

Lycka till.

• Anonym

nu har ju varit rätt så bra i några dar så kommer skiten igen !!!!
    känns som att ja tappar andan hela tiden !!! aawwwhhh
    ska iaf till kuratorn imorrn kanske blir bättre då och får prata av sig lite !!!

• Anonym (samma)

Så får jag med, känns som man skall tappa andan och att hjärtat nästan skall hoppa ur kroppen på en eller stanna, jag känner mig orolig. Det kan komma när som helst och ofta i situationer som jag inte borde bli orolig. Jag har träffat flera psykologer och terapefter men inte hittat nån som känns rätt. Jag hade en skitduktig tidigare (flera år sen) Jonas han i grannfejden och det är den ända som har hjälpt mig. Nu har jag lärt mig att leva med det, och brukar bara vänta på att det skall gå över av sig självt försöka ta några djupa andetag.... Skönt att höra att man inte är ensam....

• Anonym

För att bli av med sådana tillstånd "på riktigt" så bör man gå till en psykoterapeut. Där får du hjälp att pussla ihop, reda ut var dessa känslor kommer ifrån och i takt med de försvinner det. Dyrt men väl värt att få ro i själen och förståelse av sitt reagerande. Tar tid och kostar pengar men det är värt det om man så ska behöva ta lån.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-10 21:49:57 följande:
    För att bli av med sådana tillstånd "på riktigt" så bör man gå till en psykoterapeut. Där får du hjälp att pussla ihop, reda ut var dessa känslor kommer ifrån och i takt med de försvinner det. Dyrt men väl värt att få ro i själen och förståelse av sitt reagerande. Tar tid och kostar pengar men det är värt det om man så ska behöva ta lån.
    Man kan faktiskt bli av med det på riktigt ändå. Det är inte alltid PA uppkommer från ditt mentala tillstånd. PA kan tex även utlösas av drogmissbruk.
  • Anonym

Det är helt normalt bara ångest har själv haft de men vunnit över den låter den inte ta sig in i mitt huvud annars kan man få som du säger "svårt att andas" man letar symtom för att man mår dåligt.

Svar på tråden ångest ..... svårt att andas !!!