Anonym skrev 2008-09-01 10:34:53 följande:
det ända som egentligen fungerar för mig är att använda sig av avslappningsövningar. detta håller tillbaka det värsta attackerna med ångest ligger alltid och lurar... hur yttrar sig er "andningsångest" då?? själv så känns det som ni skriver, att man andas fel och en känsla av att inte få tillräckligt med luft, jag hyperventilerar inte snabbt men drar ständigt djupa andetag för att kompensera känslan av att inte få in tillräckligt med syre... detta gör det till slut ännu värre..man får tydligen fel ph i blodet och man blir yr mm. en ond cirkel...
Precis så däör hade jag förut. Det som hjälpte mig var:
1) Läkarundersökning. En ordentlig. Läkaren sa tom -om vi inte hittar något fysiskt fel på dig så får du kanske inse att det är psykiskt. (Detta var på tiden innan PA och lyckopiller var uppfunnet

)
2) Några år senare såg jag ett program med en läkare som pratade om Panikångest och förklarade det så här: (kortfattat)
Hjärnan sänder ut felaktiga signaler som kroppen tolkar osm att det är något fel. När du låter ditt medvetna jag agera på dessa felaktiga signaler växer det sig starkare, eftersom du tror att det är sant. Det bästa botet är att gå enmot rädslan. Ignorera det. Ta det med en "klackspark". Då kommer dessa signaler att bli svagare och svagare.
Så det har varit min väg mot att bli av med skiten. Jag kan fortfarande få PA-attacker, men får inte "panik. Tycker mest att det är jobbigt. Lite luddig förklaring kanske men hoppas det kan hjälpa nån