• whirlwind

Maskar i Nestle Välling!!!!!!!!!!!!

Idag skulle jag ge min sex månader Nestle Plus Välling och paketet (som jag köpte för 2 dagar sen) var fullt med maskar!!! Fy fan vad äckligt!!! Det värsta är att igår åt han från samma burk (jag såg inte nånting igår). Har hört att nestle har varit 'snuskigt' förut men trodde att de hade skärpt till sig.
    Hur i h-vete kan de göra så? Har de inga kontroller? Grrr jag mår illa att bara tänka på de där små svart äckliga grejer i min bebis mat! Det här är så vidrigt!
    Vad ska jag ge min pokj nu? Han tål ju inte Semper. Det behövs inte säga att aldrig mer köper jag Nestle!
    Fy fy fy alltså!

• Svar på tråden Maskar i Nestle Välling!!!!!!!!!!!!
  • Helajni

Nej det stod inget om att det var ny dosering, jag trodde ju då att 7 mått, det nya, var fel. Det var dock ny dosering som gällde. Alltså de hade plötsligt ökat med 2 mått.

• mia1980

Konstigt att dom inte informerade lite om det. Jag som var van Nestléanvändare kollade ALDRIG på doseringen.... Kanske doserade fel till min son... Kommer du ihog vilken av vällingarna det gällde?

• Atena

Hmmm -- kanske bara jag som tänker så här knäppt: men egentligen är det ett tecken på att maten är OK att andra djur vill äta den.... Jag har också råkat ut för kryp (mjölbaggar och deras larver) i mina skafferier för det är ett vanligt fenomen och svårt att säga varifrån de kommer. De lever väl i springor och vrår och letar mat tills de hittar ett välling- eller mjölpaket mm. Kan finnas i affärer, hemma, hos livsmedelstillverkare osv. Jag tyckte det var VIDRIGT med dessa baggar i maten, men det är egentligen inte kvaliteten på maten som är fel!

Självklart vill man inte ha insekter i maten, men för att vara helt säker på att slippa måste kanske maten steriliseras på ett mer eller mindre hälsosamt sätt! Kemikalier dödar kryp (och männiksor); ett annat alternativ är att bestråla mat (som man gör med kryddor). Är det ett bättre alternativ än att riskera att hitta en liten larv någon gång?

Bra att du fick kompensation av Nestlé; därmed skulle jag tycka att saken var utagerad!

• Teskedsmamman

Maskar kan dyka upp överallt och i olika märken bara det blir ett litet hål i förpackninge, visst är det äckligt men inte på något sätt ovanligt...

Ett känt matvaruföretag hade kattmat på vårt företags lager och där var det så mycket likmask i några burkar som gått sönder så att personalen kräktes!!

• HelenS

Till TS: i vilken Willys affär har du köpt vällingen? Har nämligen precis köpt samma på Willys i Slagsta (Sthlm). Tänkte packa med till USA när vi åker om ett par dagar.

• Atena

Likmaskar går väl inte på kattmat!?

• ahlcec

TeaSpoon - Blää! Likmaskar som ju faktiskt är det vidrigaste lilla djuret i vääärlden!

Och annars har du rätt, visst kan det dyka upp smådjur överallt. Bläk.

• mia1980

Hejlani: Okej. Den använde vi aldrig. Men det är säkert många som gör.

• Sannah

Vi använde Sempers välling i början, men jag bytte till Nestlé, eftersom sonens mage verkade må bättre av det.
    Har aldrig märkt nåt i vare sig vällingen eller maten och jag hoppas att vi slipper det i framtiden också.

• Atena

Helt OT, men

ahlcec: om det inte fanns likmaskar m.fl. likande djur skulle det finnas massor av lik och kadaver överallt som aldrig bröts ned! Vore det bättre?

För övrigt går inte likmaskar på mat, som redan påpekats! Det som var i kattmaten var med all säkerhet INTE likmaskar!

/Atena som tycker det är BRA att det finns likmaskar och andra "städgummor" i naturen

• ahlcec

Atena - Jo, det tycker jag också. Men jag tycker de är vidriga iallafall. Jag tycker bajs också är äckligt, men det är ju bra att man kan bajsa för annars skulle man ju ha jätteont i magen.

/Cecilia - som är djurvän med för det inte tycker alla djur är fina

• Teskedsmamman

Athena: Nähä?! Ruttet kött som ruttet kött liksom?! Likmaskar är inte en specifik art utan fluglarver, skalbaggslarver eller andra insektslarver. Så oavsett vad, där det finns flugor kan "likmaskar" uppträda...

www.bioresurs.uu.se/myller/stad/spyfluga2.htm

www.bioresurs.uu.se/myller/stad/kottfluga.htm

www.biol.lu.se/zoofysiol/Svar/Djur3.html

För några år sedan var jag med och sanerade en mjölkbil som fått en läcka från tanken ut i fodret runt tanken, och där fanns inte en mask utan så fort vi öppnat fodret vällde det ut maskar...

• ekko

Håller med ovanstående!!
    Självklart äter "likmask" kattmat!

Och att det är ett tecken på att maten håller bra kvalitet var ju ett skämt! Har ni aldrig sett insekter och maskar i sophinkar, spyor, hundskit mm??? Det håller nog inte så bra kvalitet även om andra arter än människan äter det!!! Hundar äter ju spyor tom... Konstigt kvalitetsmått!!

• Sannah

Ska man bojkotta Nestlé, så gäller det att hålla koll, för de äger så ofantligt mycket produkter.
    Ett exempel är t.ex After Eight.

• ahlcec

Ja, det är jobbigt. Fast man kan ju börja med barnmaten, där är det ju tydligt vilket som är nestlé och inte.

Svar på tråden Maskar i Nestle Välling!!!!!!!!!!!!