• Funman

OBS !!! Detta är olagligt.....

Tänk på en sak nu speciellt när det är sommar och sol och ni sitter i bilen .
    att ha bilbarnstolen där fram i bilen är det många som har men tänkt då på att ni

INTE FÅR HA solskydden på sidodörren för att skydda barnen mot sol..
    Detta är olagligt och kostar 800kr i böter.
    då menar jag dessa fyrkantiga men typ nalle phu , och allta annat på..
    men det gäller alla andra sol skydd oxå .. även typ rullgardinerna....

Anledningen: Att dom skymmer sikten för mkt

jag råkade själv ut för detta när jag var ute och körde, blev stoppad av Harry Haffa
    och först trodde jag han skojade med mig..
    men så är inte fallet, du ska fri sikt åt båda hållen det får inte finnas något på Rutorna som kan skymma sikten.

Så det vara bara att snällt betala dom 800 kr ,

Weee Sverige är fantastiskt

• Svar på tråden OBS !!! Detta är olagligt.....
  • SaraLisa

oj vilket tur att jag såg denna tråd - jag har skydd för rutan på passagerarsidan.. bäst att ta bort den innan vi blir av med en 8 hundring...

Sara

• Fru Larzzon

Hjälp jag visste inte heller!
    Vi har ju precis köpt en barnstol som monteras fast och den har vi satt där framme..
    Blir nog till att köpa solskydd till stolen istället då..

• Utopia

Jaha. På framrutorna gäller det alltså. Ja där har vi inte haft några (fast skulle inte ha satt några där heller, misstänkte också att det inte var så bra för sikten.) Men vi har vår lille där bak p.g.a air-bag där fram, så vi har solskydd bak för honom.

• Icapika

Undra om det inte är lite hur man tolkar lagen. Det står inte rakt ut någonstans att det är olagligt med skolskydd på framrutorna, men man ska ha god sikt när man kör...
    Jag frågade min körskolelärare om det förra året när jag hade sett sånt flera gånger och börjat fundera på om man verkligen fick ha så.

Jag skulle aldrig göra så, jag tycker inte ens om att ha det i bakrutorna. Vi har det på sommaren ibland när vi åker med katterna i bilen och då är det jobbigt...

• Vilddjuren

Men visst är det väl helt ok att ha på sido rutorna bak va?

• Remsan

Hmmm... Lite dubbelmoraliskt får jag väl ändå tycka. För när jag hade bilbarnstolen bakåtvänd i passagerarsätet (en sådan där större variant från 4mån-6år) så såg jag fasen inte mycket ut genom framrutan åt det hållet. Men det skulle då vara okej? Ovanpå det så hade jag nog faktiskt solskydd under sommarhalvåret på fönsterrutan fram också, men jag har en stark självbevarelsedrift och vill inte ha ihjäl mina barn, så jag svängde aldrig ut utan att vara helt säker på att det var fritt ändå. Heja storebror Sverige! Snart slipper vi ta ansvar helt och hållet själva!

Vilddjuren: Ja, det är okej bak. Det är ju okej att sätta sådan där solskyddsfilm på fönstren på bakfönstren, så då måste det ju vara okej att sätta solskydd där.

• wozzgirl

Hur är det då med en filt, som INTE fästs i fönstren.
    Då vi åker långa vägar (ut till stugan som tar ca 2½h) med min gamla skruttbil som inte har AC så blir det väääldigt hett i bilen.
    Då brukar jag lägga en filt över solstolen och killen, men fästa den i den där.. vad heter det.. solskyddet som finns i framrutan, det man kan vika ner..
    Då åker sonen skyddad för solen och brukar somna gott. Då har jag sikt åt sidorna, men kanske inte så bra sikt framåt just där.. svårt att förklara..

Men jag antar att farbror polisen inte gillar den här idén bättre. Men jag gillar inte heller idén att min son får värmeslag.

Svar på tråden OBS !!! Detta är olagligt.....