• Funman

OBS !!! Detta är olagligt.....

Tänk på en sak nu speciellt när det är sommar och sol och ni sitter i bilen .
    att ha bilbarnstolen där fram i bilen är det många som har men tänkt då på att ni

INTE FÅR HA solskydden på sidodörren för att skydda barnen mot sol..
    Detta är olagligt och kostar 800kr i böter.
    då menar jag dessa fyrkantiga men typ nalle phu , och allta annat på..
    men det gäller alla andra sol skydd oxå .. även typ rullgardinerna....

Anledningen: Att dom skymmer sikten för mkt

jag råkade själv ut för detta när jag var ute och körde, blev stoppad av Harry Haffa
    och först trodde jag han skojade med mig..
    men så är inte fallet, du ska fri sikt åt båda hållen det får inte finnas något på Rutorna som kan skymma sikten.

Så det vara bara att snällt betala dom 800 kr ,

Weee Sverige är fantastiskt

• Svar på tråden OBS !!! Detta är olagligt.....
  • katta554

oj,det hade inte ja en aning om.....tack för tipet! tråkigt att höra att du behövde betala 800 spänn. synd att det inte var en snäll gubbe som stoppa dig!

• Funman

Den var svart/vit som jag hade jag anser att man ser igenom den bra.. .. med det gjorde inte polisen.. han kanske skulle ha en syntest

• Jossan

tur att vi har dig funman som kan upplysa oss om saker.. ska berätta det för sambon sen

jag tycker eg en stor bilstol bakåtvänd med solskydd på borde vara förbjuden
    kram J

• Funman

mmm man kan ju tycka det .. solskydden på stolarna täckar oxå rätt bra...och skymmer ju... med det är ok.. för det är godkännt från tillverkaren då är det en annan sak...

• Isfjord

mammaEmma
    Ett litet tips!
    Är helt kanon!
    www.solarplexius.com

Observera att de säljer till bakruta och sidrutor bakom förarens axlar. Ni skulle aldrig få en bil igenom besiktning eller poliskontroll med dessa framför förarens axlar.

Föraren måste som tidigare nämnt inte bara se ut, andra trafikanter måste kunna se föraren och få ögonkontakt samt kunna se handsignaler. Tillexempel i korsningar och vid övergångsställen. Så framrutorna måste ha minst 70% insyn utifrån. Som jag skrev tidigare kan man få dispans, men de bilar jag arbetat med som haft så mörka rutor har haft 80mm eller tjockare pansarglas, numera har de olika sorters plastglas som är tunnare och bättre, men det är altså knappast vanliga barnfamiljer som kör lagligt med helsvarta rutor.

Och jag är fortfarande mycket förvånad över rädslan för polisen, är ni inte rädda för att dö själva, eller få er familjs eller vilt främmande människors liv på era samveten?

• wellah

låter rätt självklart, man får ju inte tona rutorna där så....

• noname

det är rätt så "lustigt" att när man ringer försäkringsbolaget ang våran barnstol som vi har fram till den yngsta och den äldsta bak,så skymmer den backspegeln plus att vi då även har solskydd.vilket inte är så bra odds,men enligt de ska det inte vara ngr problem.

ska i alla fall ringa farbror barbro imorrn å fråga..anledningen till att vi har henne fram är pga att det känns tryggast så när de är små,lättare att roa när man åker solo.

• Lovan

Monstermamman: Jag har en känsla av att din kommentar var till mig. Så jag säger som Funman - vi har svartvita, och jag anser att man ser bra igenom dem. Det är därför jag ska ringa snuten i morgon och få det svart på vitt vad de tycker. Sen är det ju så klart en tolkningsfråga från snut till snut - vad en tycker är okej tycker en annan är totalt oacceptabelt.

• Monstermamman

Lovan:
    Jag menade absolut inte bara dej, det var nog riktat till alla som verkar vara mer rädda för böter än att det ska hända nåt.
    Den som vill ta åt sej får göra det..

• Isfjord

Och jag instämmer med Monstermamman, de flesta här verkar bry sig mer om böter. Ingen enskild nämnd, ingen glömd. Den som själv tar åt sig får göra det, andra behöver inte ta åt sig.

• mammaEmma

Nu har ju inte vi framrutorna tonade....

• Dino78

Vi hänger upp en stor filt för att inte vår lilla ska få solen på sig...OOOPS Måste omorganisera hör jag!

Svar på tråden OBS !!! Detta är olagligt.....