• Funman

OBS !!! Detta är olagligt.....

Tänk på en sak nu speciellt när det är sommar och sol och ni sitter i bilen .
    att ha bilbarnstolen där fram i bilen är det många som har men tänkt då på att ni

INTE FÅR HA solskydden på sidodörren för att skydda barnen mot sol..
    Detta är olagligt och kostar 800kr i böter.
    då menar jag dessa fyrkantiga men typ nalle phu , och allta annat på..
    men det gäller alla andra sol skydd oxå .. även typ rullgardinerna....

Anledningen: Att dom skymmer sikten för mkt

jag råkade själv ut för detta när jag var ute och körde, blev stoppad av Harry Haffa
    och först trodde jag han skojade med mig..
    men så är inte fallet, du ska fri sikt åt båda hållen det får inte finnas något på Rutorna som kan skymma sikten.

Så det vara bara att snällt betala dom 800 kr ,

Weee Sverige är fantastiskt

• Svar på tråden OBS !!! Detta är olagligt.....
  • Isfjord

Jag har sett bilar med solskydd på vindrutan också?

Som ni ser nedan. Man får tona vindrutan och främre sidorutor, men mycket lite toning. Den toning som är standard på många nyare bilar ligger nära max, och den syns knappt.
    Det får inte vara några luftbubblor eller brytningar, så film kan man glömma. Sprutlackering med specialfärg eller köpa fabrikstonade rutor och byta.
    Stenskott i förarens siktfält eller repig ruta är inte heller godkänt.
    Man får inte heller montera solskydd, stora klistermärken eller liknande. Små P-tillståndsmärken mm kan monteras i nederkant, men absolut inte i förarens synfält. Man får inte heller hänga upp en filt i solskyddet, fönstret eller innertaket. Föraren ska ha fritt synfält ungefär från en rak linje genom axlarna och framåt, det får inte skymmas av någonting. Övriga trafikanter ska kunna se in i bilen och ha ögonkontakt med föraren samt se dennes handsignaler, därav kravet på insyn. Jag har visserligen arbetat med bilar som lagligt haft helt svarta vindrutor utifrån, men de har också haft mer än 80mm tjockt pansarglas och även för dem är dispens mycket ovanligt.
    Bakom förarens rygg får man göra nästan vad man vill. Om man har bakruta, nerfällbart tak eller saknar tak ska man ha innerbackspegel. Om bakrutan är varaktigt igensvetsad eller övermålad kan man ta bort innerbackspegeln.

www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872851
    28 kap. Utrymme för förare och passagerare
    Förarutrymme i bil
    1 § Av 2 kap. 2 § fordonsförordningen (2002:925) följer att bil skall ha förarplats som är rymlig och anordnad så att den medger en lämplig körställning. Passagerarplats får inte finnas längre fram än förarplatsen.
    3 § Ryggstöd på passagerarsäte får inte finnas längre fram än förarsätets ryggstöd med undantag för de differenser som kan uppstå på grund av sätenas justeringsmöjligheter. Ryggstöd på tvärställt säte får dock sträcka sig i längdled fram till bakersta delen av styrinrättningens manöverorgan.

31 kap. Sikt och sikthjälpmedel

Rutor

Övergripande krav
    5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls
    10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Siktfält

11 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på siktfält uppfylla kraven i direktiv 77/649/EEG (se 2 kap. 34 §).

12 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en förarplats som medger tillfredsställande sikt för att kunna ha uppsikt över omgivningen. Detta krav anses uppfyllt för bil som uppfyller kraven i direktiv 77/649/EEG.

• Tin o Trolls mamma

Jag visste och jag har barnen bak, så problemet uppstod inte.

Bra initiativ att starta tråden iaf Funman.

Ekorren.

• Dinkanesh

Man lär sig något nytt varje dag!
    Vi lyckades inte sätta upp det solskyddet vi hade så vi har kört med en filt över och på ena sidan av babyskyddet. Det hamnar under fönsterhöjd så det skymmer inte sikten. Hur man ska göra sen när lillan ska ha större stol det vettefasen.

• Mirris

Va bra att du tog upp det.. hade inte en aning. Jag tycker var o varannan bil har en NallePhu på passagerarfönstret.
    Själv blev jag desperat en dag vi skulle ut o åka.. solen låg på HELA tiden.. Alex bara grät.. så jag tog hans jacka o hängde fast den i rutan!!! Såg inte ett skrutt ut genom den rutan, tur jag inte åkte fast då!
    Åkte bara landsväg men ändå!

• Funman

..så kul man kan bidra med något...

• Tin o Trolls mamma

Läskigt dock att folk är mer rädda för att bli tagna av polisen och få böta än att råka ut för en olycka pga skymd sikt!

Ekorren.

• Isfjord

Tin o Trolls mamma

Instämmer. Böter svider hårt, bli av med körkortet är ännu värre.

Men att dö, bli svårt skadad eller ännu värre, ha andras liv på mitt samvete. Det vill jag absolut slippa.

• Jennie med ie

Känns ganska självklart att man inte har sådana vanliga solskydd på framrutorna, det har aldrig ens snuddat vid min tanke att ha det... Klart att det försämrar sikten rejält!

Sen håller jag med Tin o Trolls mamma. Precis som när det gäller fortkörning t ex verkar risken att åka fast ofta vara av större betydelse än den säkerhetsrisk man faktiskt utsätter sig själv och andra för.

• bumbi wilmas mamma

Har tagit bort solskydden och köpt solgalsögon åt Wilma i stället..hon är så mallig när hon får ha lika dant som mamma

Svar på tråden OBS !!! Detta är olagligt.....