• Funman

OBS !!! Detta är olagligt.....

Tänk på en sak nu speciellt när det är sommar och sol och ni sitter i bilen .
    att ha bilbarnstolen där fram i bilen är det många som har men tänkt då på att ni

INTE FÅR HA solskydden på sidodörren för att skydda barnen mot sol..
    Detta är olagligt och kostar 800kr i böter.
    då menar jag dessa fyrkantiga men typ nalle phu , och allta annat på..
    men det gäller alla andra sol skydd oxå .. även typ rullgardinerna....

Anledningen: Att dom skymmer sikten för mkt

jag råkade själv ut för detta när jag var ute och körde, blev stoppad av Harry Haffa
    och först trodde jag han skojade med mig..
    men så är inte fallet, du ska fri sikt åt båda hållen det får inte finnas något på Rutorna som kan skymma sikten.

Så det vara bara att snällt betala dom 800 kr ,

Weee Sverige är fantastiskt

• Svar på tråden OBS !!! Detta är olagligt.....
  • Lovan

Oooo - vad bra att jag fick veta detta! Bäst att flytta bilbarnstolen bak då eller göra som bumbi wilmas mamma o köpa solglasögon till Tias!

• solrosen83

jag visste faktiskt detta redan... här var jag bor har unga pojkar tonat rutorna även i framdörrarna och alla vet de att det är förbjudet. vi har moa i framsätet på vår bil men vi har en "trasa" (tygblöja) hängt över babyskyddet så håller den solen borta...

• septbebis

Funman: Jag hade ingen aning så tack för att du skrev om detta.

• Miss Daisy

Åhhh *suck* Vi som köpte sådana idag, och var så glada för det. Bilbarnsstolen kan inte sitta därbak för det blir för trångt för resten av familjen då.

Men tack för varningen, man vill ju inte ha böter!

• Lovan

Vi har tagit reda på hur det ligger till. Bara man ser 70% så är det okej - så det ska vara okej med såna där svartvita som man kan se igenom o inte såna där som är i många färger. Men jag ska ringa polisen i morgon o höra efter så jag vill inte ta gift på att det verkligen är så här. Jag återkommer.
    TS: Vad hade ni för solskydd - var det med många färger på eller var det svartvita?

• Monstermamman

Säger som det har sagts tidigare i tråden.
    Konstigt att folk är mer rädda för böter än att det ska hända nåt för fast det "bara" är vanliga svart-vita så skymmer dom ju sikten mycket!
    Vi hade uppe tidigare (fast jag visste att det var olagligt) men dom for hastigt ner igen eftersom sikten blev betydligt sämre med dom uppe. Det var flera gånger som jag höll på att köra ut i korsningar fast det kom bil från höger som jag inte såg tack vare solskydden.

Svar på tråden OBS !!! Detta är olagligt.....