• Mishka

Bli klippt vid förlossning?

jag är jätte rädd för att hamna klippas under förlossningen. jag vet att man är bedövad då det görs men det verkar ändå väldigt obehagligt och att bli ihop sydd är inte heller något att hurra för. vill någon dela med sig sin erfarenhet av detta? bra/dålig erfarenhet? är det verkligen så hemskt som det låter och ser ut?

• Svar på tråden Bli klippt vid förlossning?
  • Cecese

Jag blev klippt med första barnet och jag märkte ingenting. Det fick jag veta efteråt när barnet var ute.

När man blir sydd får man bedövning som hjälper bra för de flesta kvinnor och de flesta känner inget eller väldigt lite då. Jag är tyvärr en av de kvinnor som får nåt sorts smärtgenombrott då så ingen bedövning hjälper och det gör fruktansvärt ont att bli sydd. För min del är det de värsta med hela förlossningen. Men hur som helst så är det värt det i slutändan.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • little mommy

jag vart klippt och sydd. först och främst vill jag bara säga att jag hann knappt inte bedövas innan klippet. och det kändes iallfall ingenting, man är så inne i att föda barn att sånt känner man inte. och efteråt så läkte det ihop väldigt fint. och idag 3½år senare ser man det inte.
    och hellre bli klippt och ihopsydd fint, än att spräckas upp och det inte blir lika snyggt sytt..

• Willwin

Nej det är det inte. Min första förlossning var utdragen och till slut fick de hjälpa till med sugklocka. Jag sprack då rätt rejält, det känns inte just då för man är liksom så bedövad av allt tryck och så. När de sen ska sy så har du ju bebisen på magen så då kommer du inte att tänka på det så mycket. Det sticker till lite när de sätter bedövningen, inte mer.
    Min andra förlossning gick rätt så snabbt, hjärtljuden gick ner på min lille bebbe så de ville ha ut honom fort och då klippte de för att det skulle gå lite fortare. Det kände inte jag överhuvudtaget. I efterhand tycker jag att det var bättre att bli klippt än att spricka, för det såret läkte mycket fortare och gjorde inte lika ont.
    Oroa dej inte, du kommer vara uppfylld av så mycket känslor och så vidare att du kommer inte att tänka på det där då. När man väl är där så är det liksom bara att hoppa på tåget och åka med.
    Lycka till i alla fall när det är dags!

• miie

Håller med föregående (inlägg 1) om att man inte märkte nått vid själva klippandet.

Mest jobbigt tyckte jag det var att ligga i gynposition hela tiden när de sydde. Mina ben domnade bort då ju. Bedövningen hjälpte ju bra så själva syendet kändes inte direkt heller.

Hellre jag blir klippt än att jag spricker - säger jag.

• victoria p

Äh, du spricker säkert av dig själv lite grann, o gör du inte det kanske de tycker att det skulle hjälpa o klippa lite. Det är inget du tänker på, jag sprack lite på insidan av blygdläpparna (man behöver tydligen inte spricka just vid "hålet..) men det visste jag inget om. Jag tog i så mycket för mina värkar blev svaga i slutet, så jag fick bedövningssalva överallt därnere för jag vågade inte ta i riktigt annars. Den var underbar!
    Min erfarenhet är att du inte känner när du spricker, möjligtvis att det blir en liten lättnad när bebben kommer ut snabbare!?
    Jag blev lite sydd, fick bedövning så det gjorde inte ont alls. En väldigt märklig känsla bara.
    Oroa dig inte! Kom ihåg att allt detta är naturligt, o våra kroppar läker otroligt fort efteråt! =)

• BetongMorsa

Jag har inte blivit klippt men sprack dock lite båda förlossningarna. Och inte för o skrämmas men efter när de sydde så gjorde det så fruktansvärt ont. Det sved ngt helt galet.
    Men det e ju klart värt det.
    Men själva sprickandet märktes knappt. Det gjorde inte ont iaf.

• IsaacsMamma

Jag blev klippt och fick ingen bedövning vad jag vet i alla fall gjorde groteskt ont! Hade problem i flera veckor efteråt med att sitta och haltade när jag gick, var tvungen att spola varje gång med duschslangen då jag skulle kissa för det sved så dant, har än idag som en flik där och kan göra ont om mannen kommer imot där, men läst många trådar där man blivit klippt och verkar som jag bara haft väldigt otur med mitt klipp!

• flingflong

Jag blev klippt och det kändes ingenting, vare sig vid klippet eller sedan när det skulle sys.

Livet tar oväntade vägar lite då och då, bäst att hänga med i svängarna
  • norgesessan

jag sprack första, gjorde ont i en månad, och klipptes nästa, det merktes inte av...(i början kunde jag inte sitta efter ettans förlossning, andra kunde jag sitta nästan direkt...
    Det var int direkt skönt att sys, och det som irriterade mig var att dom inte sa nåt om hur många stygn det var, om det var många kvar, med mer...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Cashew

då kan jag ge en positiv bild av att bli sydd, för det är givetvis inte alla som får skitont. på mig kittlades det låg och smågarvade när hon sydde för det kittlades nått fruktansvärt

BetongMorsa skrev 2008-09-02 09:44:36 följande:
    Jag har inte blivit klippt men sprack dock lite båda förlossningarna. Och inte för o skrämmas men efter när de sydde så gjorde det så fruktansvärt ont. Det sved ngt helt galet.Men det e ju klart värt det.Men själva sprickandet märktes knappt. Det gjorde inte ont iaf.
Svar på tråden Bli klippt vid förlossning?