• Mishka

Bli klippt vid förlossning?

jag är jätte rädd för att hamna klippas under förlossningen. jag vet att man är bedövad då det görs men det verkar ändå väldigt obehagligt och att bli ihop sydd är inte heller något att hurra för. vill någon dela med sig sin erfarenhet av detta? bra/dålig erfarenhet? är det verkligen så hemskt som det låter och ser ut?

• Svar på tråden Bli klippt vid förlossning?
  • Amrit

Jag sprack rätt rejält och blev också klippt. När BM sa att hon skulle klippa minns jag hur hemskt det kändes, tror att jag grinade faktiskt. Men för mig kändes det inte alls, hon bedövade och klippte och det gick hur bra som helst. Eftersom jag vägrade att åka på operation för att bli sydd så gjordes det med bara lustgas som bedövning. Det tog lite mer än en timme för läkaren att sy allt och även det gick hur bra som helst, det som gjorde mest ont var att hon luggades

• kärålajn
    Sweety82 skrev 2008-10-05 20:39:38 följande:
    Jag blev klippt med ett snedklipp, de var nämligen tvungna att använda sugklocka för att hjälpa min lille son att komma ut eftersom han var ganska så medtagen o jag var helt slut! Klippet visste jag inte ens om utan det gick så fort o jag hann bara känna att det sved till, värre var det när det var dags att sy o få själva bedövningen o på vissa ställen så hade inte bedövningen tagit så då fick hon bedöva mer o då använde jag lustgasen så jag slapp ha ont. Mina stygn gick tyvärr upp o jag hade en rejäl glipa så jag kunde knappt sitta på 2 v o det sved som tusan när jag skulle kissa. Jag är ändå glad att de klippte, hellre det än att spricka.
    Samma sak hände mig!
    Men mitt klipp läkte på 10 dagar, har inga besvär av det alls idag snart 7 mån. senare.
    En bekant sprack baklänges... klarade precis tarmen. :/
    Nä TS, till nästa gång blir jag hellre klippt igen än spricker!
    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Eskan

jag blir hellre klippt än sydd....fy fan säger jag bara...

• Anke
    Eskan skrev 2008-10-22 09:22:55 följande:
    jag blir hellre klippt än sydd....fy fan säger jag bara...
    man måste ju iofs sy klippet, men det blir ju antagligen mycket färre stygn än om man spricker mycket.

det man får tänka på också är att saxen dom använder är som en liten nagelsax, och klippet är verkligen litet. det är inte så skrämmande som man målar upp det för sig.
    ♥Nora 060810♥Bf 090503♥
  • kärålajn
    Anke skrev 2008-10-22 09:45:42 följande:
    man måste ju iofs sy klippet, men det blir ju antagligen mycket färre stygn än om man spricker mycket.det man får tänka på också är att saxen dom använder är som en liten nagelsax, och klippet är verkligen litet. det är inte så skrämmande som man målar upp det för sig.
    Nagelsax!!?
    Haha, okej, det där kan vi diskutera via inboxen så inte TS blir rädd.
    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Flakey
    Anke skrev 2008-10-22 09:45:42 följande:
    man måste ju iofs sy klippet, men det blir ju antagligen mycket färre stygn än om man spricker mycket.det man får tänka på också är att saxen dom använder är som en liten nagelsax, och klippet är verkligen litet. det är inte så skrämmande som man målar upp det för sig.
    Phew, det var skönt att höra. Sitter här och läser och bygger upp värsta skräckbilden i min hjärna! Men det där lät ju helt OK.
  • Siss67

Hej!
    För mej var klippet en positiv upplevelse,efter många jobbiga krystvärkar när min bebis huvud åkte halvvägs ut o sen in igen,så klippte dom.Kände ingenting när dom gjorde det,Det var bara en lättnad när hon nästa krystvärk äntligen kom ut!
    När jag skulle ha mitt andra barn,sa jag direkt till dom att klippa om det behövdes,o det gjorde dom.För mej känns tanken på att spricka mycket värre.
    Är sydd båda gångerna och har inte känt något av det alls!
    Sen är det ju inte alla som spricker eller klipps,ett tips sägs vara att smörja in underlivet med mandelolja,sista tiden så blir huden mer mjuk o töjbar.

• Bixa

Blev klippt vid båda mina förlossningar. Första förlossningen användes sugklocka och andra gången såg barnmorskan att jag skulle spricka så hon klippte i stället, och det visade sig att min dotter hade handen uppe vid huvudet när hon kom ut.

Jag tycker inte att det var så farligt att bli klippt och jag hade inte någon bedövning då. Vid den tidpunkten var jag nöjd över att bebisen äntligen var på väg ut så klippet var ingen stor grej. Det sved till och sedan sved det när jag syddes. Första gången blev det väldigt snyggt sytt och jag tänkte inte så mycket på ärret, men efter andra gången känns ärret klumpigare. Fast jag har inte några problem av det.

• lyckligmamma2

de klippte mig sned klipp taksam för det annars skulle vi ha förlorat vårat son med klip och sug klocka kunda han äntligen komma ut ,men just som andra säger jobbigt att sitta och bli syd man vill vara med barnet ,men i mitt fall så skulle jag inte kuna göra det heller för att han va på undersökningsrum för att få igång hans andning, men jag kände inget varken att bli klipt eller syd hade tagit EDA.

• lyckligmamma2

glömde säga att det gjorde ont senare kunde varken sitta eller komma up eller skratta ,jag hade ont i ärret upp till ett år nästan ivissa samlag ställningar.

Svar på tråden Bli klippt vid förlossning?