• Mishka

Bli klippt vid förlossning?

jag är jätte rädd för att hamna klippas under förlossningen. jag vet att man är bedövad då det görs men det verkar ändå väldigt obehagligt och att bli ihop sydd är inte heller något att hurra för. vill någon dela med sig sin erfarenhet av detta? bra/dålig erfarenhet? är det verkligen så hemskt som det låter och ser ut?

• Svar på tråden Bli klippt vid förlossning?
  • Liselottang

Jag fick inte bedövning vid klippet. Gjorde jävligt ont! Har du piercat dig någonstans TS? (Inte pistol). Känns ungefär som att bli piercad i läppen. Asont, men går över på 1 sekund.

Fick bedövning när de sydde, stack lite, men med tanke på vad man varit med om precis innan var det som en fis i rymden i jämförelse.

• blackangel

Jag kände varken klippet eller när de satte sugklocka. Tror jag fick någon slags bedövning, men inte säker.
    Tog ca 2 veckor innan jag kunde sitta utan dotterns badring.
    Fick bedövning och lustgas när de sydde efteråt.

Tredje förlossningen sprack jag, inget klipp alltså, och det var lättare och mindre ont efteråt.

• Boa

Jag var också rädd för att bli klippt men jag är jätteglad att jag blev det, barnmorskan sa att om hon inte hade gjort det hade det nog tagit en hlvtimme till och jag hade antagligen spruckit. Jag tror jag fick "tandläkarbedövning" innan de klippte, kände iaf ingenting, den smärtan är ingenting jämfört med själva födandet. Vet att jag fick bedövning när de sydde och det kände inte alls. Det jobbiga var väl efteråt, jag kunde inte sitta på en vecka. Köp en badring för barn och ta med den överallt för att sitta på.

Lycka till!

• Bempan

Det lär ju göra ondare att spricka, så då är det ju en fördel om dom hjälper till och gör det "snyggt" ;)

• Mishka
    Liselottang skrev 2008-09-02 15:24:45 följande:
    Jag fick inte bedövning vid klippet. Gjorde jävligt ont! Har du piercat dig någonstans TS? (Inte pistol). Känns ungefär som att bli piercad i läppen. Asont, men går över på 1 sekund. Fick bedövning när de sydde, stack lite, men med tanke på vad man varit med om precis innan var det som en fis i rymden i jämförelse.
    har faktiskt piercat mig flere gånger. läppen,kinden,näsan,mellan ögonen,naveln och ögonbrynet naveln blev 2 ggr eftersom den växte ut på första ggn. läppen var verkligen värst men tror jag skulle kunna göra det om så kanske klippet inte blir en sån stor sak i varje fall?
  • Liselottang
    Mishka skrev 2008-09-02 15:55:35 följande:
    har faktiskt piercat mig flere gånger. läppen,kinden,näsan,mellan ögonen,naveln och ögonbrynet naveln blev 2 ggr eftersom den växte ut på första ggn. läppen var verkligen värst men tror jag skulle kunna göra det om så kanske klippet inte blir en sån stor sak i varje fall?
    Haha, bra! Då vet du hur det känns redan i förväg då :) Som i läppen fast på en större yta :)
  • dessdess

Jag blev klippt utan bedövning. Kändes som en pisksnärt. Inte ngt som jag har obehag av i efterhand. Däremot gjorde det fruktansvärt ont efteråt när hon sydde. Sved o brände. Huga!

• Fr1dlyst

Min sons hjärtljud gick ner under varje krystvärk jag hade, så de gjorde ett klipp för att få ut honom snabbare. Själva klippet kändes ingenting, hade så ont att det inte märktes. Vad som däremot gjorde helt vansinnigt ont var allt blod och fostervatten som rann i klippet.. Det sved som in i ***..

Sen tog inte bedövningen på mig heller. Fick lustgas och bedövningsspray men usch..
    Och nu är allt glömt, har ett litet ärr som knappt syns och ser fram emot att föda barn igen. :)

Axel 080415
  • Lotta85

Läste i en annan tråd där en uska som jobbar på förlossningen sa att självsprickor brukar läka mycket bättre än klipp, som man bara gör om det absolut behövs.

Har ingen åsikt själv eftersom jag inte fött själv.. än i alla fall.

• Candelavern

Jag hade så ont innan de klippte att jag inte kände av det. Ärligt. Hon gjorde två klipp, första utan bedövning, inför det andra sprayade hon med någon slags kylspray. Men som sagt, jag kände inte av själva klippet någon av gångerna, hade fullt upp med annat

Svar på tråden Bli klippt vid förlossning?