• Mishka

Bli klippt vid förlossning?

jag är jätte rädd för att hamna klippas under förlossningen. jag vet att man är bedövad då det görs men det verkar ändå väldigt obehagligt och att bli ihop sydd är inte heller något att hurra för. vill någon dela med sig sin erfarenhet av detta? bra/dålig erfarenhet? är det verkligen så hemskt som det låter och ser ut?

• Svar på tråden Bli klippt vid förlossning?
  • EnFruSislak

de klippte mig. alternativet hade varit sprucken fr. typ framstjärt till bakstjärt.... jag e glad att de klippte..

• Gullet x

Jag blev klippt, och märkte inte ens att de gjorde det.
    Däremot var det jobbigt att bli sydd, faktiskt värst på hela förlossningen. Låg där med skakande ben i vädret och trodde de aldrig skulle bli klara... det var inte smärta som var jobbigt, utan att det skulle ju vara klart nu och jag skulle få ägna mig åt bebis!

Men, sydd blir man ju vare sig man blir klippt eller spricker "naturligt", och det känns som att klippet är mer styrt och under kontroll?

• Imox

du kan läsa min förlossningsberätelse i bloggen här på fl..
    men va inge farligt eller jobbigt alls tyckte jag

• bojji07

Jag har blivit klippt båda mina förlossningar...hade bara använt lustgas som bedövning och jag upplevde att det sved till ordentligt...och sedan när man sydde var det inte skönt...nu väntar jag mitt tredje...och jag hoppas verkligen att jag ska slippa att klippas. Men det bådar ju inte gott om jag behövt det de två tidigare gångerna....suck!

• sizz79

Att bli klippt var det bästa som kunde hända under min förlossning Hade haft krystvärkar alldeles för länge och sonen kom inte ut för det var för trångt, jag var helt slut... Var lite rädd för klippet pga att det låter så läskigt, men jag kände inget av det och sen var prinsen ute på 2 värkar. Så nu vid nästa förlossning kommer jag absolut be dem klippa om det visar sig gå mot samma håll igen...Visserligen var det verkligen inte kul att sy efteråt då man bara ville dra ihop benen och få va för sig själv, men det var värt det. Hellre sy än ha krystvärkar en evighet

• marmelade

Blev klippt och ände ingenting av det. Kändes inte när de sydde ihop det heller. Det som var jobbigt var att det tog lång tid att läka, att jag kände av klippet ganska länge efteråt. Men ärret mjukades upp och nu känner jag aldrig av det.

• livetlilla

Klippt med snedklipp, gjorde riktigt ont när bm klippte, men eftersom hon gjorde bedömningen att det behövdes så var det väl bra.
    Minns inte hur det var att bli sydd - då hade de nog bedövat rätt bra.
    Kunde inte sitta normalt på ca 2 veckor, öm vid klippet/ärret efter 10 månader, men bara vid beröring (framförallt vid sex) - men det är en ganska lindrig ömhet.
    Visste inte att hon skulle klippa - mycket glad över det.

• Sweety82

Jag blev klippt med ett snedklipp, de var nämligen tvungna att använda sugklocka för att hjälpa min lille son att komma ut eftersom han var ganska så medtagen o jag var helt slut! Klippet visste jag inte ens om utan det gick så fort o jag hann bara känna att det sved till, värre var det när det var dags att sy o få själva bedövningen o på vissa ställen så hade inte bedövningen tagit så då fick hon bedöva mer o då använde jag lustgasen så jag slapp ha ont. Mina stygn gick tyvärr upp o jag hade en rejäl glipa så jag kunde knappt sitta på 2 v o det sved som tusan när jag skulle kissa. Jag är ändå glad att de klippte, hellre det än att spricka.

• nabbe

Förlossningen var ingenting om man jämför med tiden efter. Hann aldrig få någon bedövning mer än lustgas. Jag kunde inte sitta, inte resa mig upp från sängen själv. Inte torka mig efter att jag duschar, svårt att få på mig kläder m.m. Men det som är mest bittert är att jag inte kunde visa min sambo hur man skulle ta på blöja och kläder på vår bebis, utan det fick HON göra bm.

Tiden efter klippet har gjort att jag är väldigt tveksam till att skaffa fler barn.

• Bellatrix

Blev klippt, och det kändes inte. Inga problem alls efteråt. Jobbigt att bli sydd, men det hade jag ju blivit ändå och hade nog spruckit värre och kanske behövt sugklocka utan klippet. Skulle lätt göra om det!

Svar på tråden Bli klippt vid förlossning?