• MammaMandiz

Var hittar jag lära-gå-hjälm??

Min dotter har precis börjat resa sig mot saker och hon klättrar på ALLT. Jag är jättenervig av mig och är livrädd att hon ska skada sig när hon ramlar i golvet.
    Jag har hört talas som hjälmar som är gjorda av skumgummi, men jag kan verkligen inte hitta dom någonstans! Har googlat och kollat dom flesta babyaffärerna på internet. Iaf dom stora.
    Någon som vet var jag kan hitta en?

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Var hittar jag lära-gå-hjälm??
  • mammalove77
    Kajsan skrev 2008-09-02 20:55:01 följande:
    Nä, mitt barn är efterblivet om hon ramlar när hon försöker gå då eller?
    Är det väl ingen som påstår??? Alla barn ramlar men det tillhör ju liksom grejen med att lära sig gå, det är naturligt. Och eftersom det är en naturlig del av utvecklingen att trilla tror jag knappast att ngt extra skydd behövs. Då hade kroppen fungerat annorlunda. Sen e det en annan sak om de börjar försöka väldigt tidigt som nån skrev, då de inte har koll på sin kropp på samma sätt. Inga moralkakor, försöker bara visa på att det i de flesta fall är en onödig pryl som är tillverkad av folk som spelar på föräldrars osäkerhet! De har hittat ytterligare en sak som föräldrar köper.
  • Kajsan
    Bebbe2006 skrev 2008-09-02 20:49:50 följande:
    Jag frågade på BVC, och då sa de att "normalbegåvade" barn inte behöver hjälm.
    Är man inte normalbegåvat, vad är man då?
  • Bonanza

Alltså, det GÖR ont när de ramlar. Och det är helt normalt. Men barn skadar sig inte från sin egen höjd, och vanliga barn behöver inte hjälm. Min dotter gick också och ramlade hela tiden runt halvåret, men hjälm ska bara till i extremfall. Annars kan det ställa till det längre fram, då de inte lär sig att fall = ont.

• magnolia1972

Jag kopierar in ett inlägg jag skrev i en annan "hjälm-tråd".

Jag pratade med bvc om hjälm och det min bvc-tant sa var att det är bra att ha hjälm om barnet ramlar ofta för dom lär sig inte mer av att göra sig illa och då är det bättre att skydda huvudet för barnets välmående. Pannbandet kostar 250 spänn och jag använder det efter mitt sunda förnuft! Jag förstår inte varför man låter barnet få ont i onödan om de är för små för att lära sig av smärtasamma misstag. Johanna

• MaPaFrid

Jag hade det till min son, han trillade ofta, började gå tidigt. Hellre ful än sönder tänkte jag och köpte en skumgummihjälm.

• sabina81

Min mamma har använt en mjuk hjälm till mig och mina två systrar från det vi började sitta och gå själva.
    Så det är inget nytt påfund att få föräldrar att köpa mer.
    När vi hade dem på oss skrattade okunniga föräldrar åt mamma. Men nu tjugofem år senare trodde jag att föräldrar var mer upplysta.
    När bebisar lär sig sitta eller gå tidigt har reflexerna inte hunnit med och därför kan dem inte ta emot sig.
    Och varför skulle det vara dumt att vilja skydda sitt barn?
    Ska absolut köpa en hjälm när min dotter börjar bli mer rörlig.

• Veladis

Mjuk hjälm/vadderat pannband är INTE ett nytt påfund. För flera hundra år sedan hade barnen "fallvalkar" av snarlik modell. Kan ses på gamla målningar från 1700-talet bl a.

Barn ramlar ock slår sig, så är det ju. Frågan är om de "lär" sig något av det? Balans är främst något som måste övas upp, inte läras in. Vill man då ha något som dämpar, varför inte? Känner TS att behov finns (och det gör ju uppenbarligen många andra, eftersom mjuka hjälmar/pannband finns), så gör hon det, och andra behöver inte läga sig i just det beslutet.

• Silverkatten06
    sabina81 skrev 2008-09-03 21:01:01 följande:
    Men nu tjugofem år senare trodde jag att föräldrar var mer upplysta.
    Vad exakt är det som är så farligt? Upplys mig gärna!
  • Stargirl

Man behöver för guds skull ingen hjälm. Mina barn har aldrig slagit sig mer än lite blåmärken. Sen så faller de inte från så högt att det inte gör ngt. Om du har hjälm på honom inomhus så är han inte försiktigt nr du sedan tar av den. Försök att passa barnet och inte lämna barnet ensam tills han är stadig. Det går på ett par dagar från det att de tar sina första steg tills de går stadigt.

"normala" barn kan ramla när de lär sig att gå utan att det är farligt. Dessa hjälmar är toppen för handikappade barn som lär sig att gå då de är större/längre och faller från högre höjd eller för de barn som gärna "bankar" huvudet mot hårda saker pga sitt handikapp.

*~Bugaboo RULES~*
Svar på tråden Var hittar jag lära-gå-hjälm??