• MammaMandiz

Var hittar jag lära-gå-hjälm??

Min dotter har precis börjat resa sig mot saker och hon klättrar på ALLT. Jag är jättenervig av mig och är livrädd att hon ska skada sig när hon ramlar i golvet.
    Jag har hört talas som hjälmar som är gjorda av skumgummi, men jag kan verkligen inte hitta dom någonstans! Har googlat och kollat dom flesta babyaffärerna på internet. Iaf dom stora.
    Någon som vet var jag kan hitta en?

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Var hittar jag lära-gå-hjälm??
  • magnolia1972

Jag förstår inte varför det är konstigt att skydda sitt barns huvud med hjälm/pannband om barnet ramlar ofta och slår sig?! Argument som att "dom lär sig av att ramla och mina barn har inte fått några men av att ha ramlat" tycker jag egentligen är rätt märkliga och liknar mest ett självförsvar. Okej det är kanske ovanligt att barn får men för livet av att handlöst falla baklänges och slå i bakhuvudet i golvet men det är ju samma sak som att säga - det som inte dödar härdar. Om barnet inte lär sig något av att slå i huvudet i golvet eller möbler varför då inte skydda barnets huvud? Varför inte hindra sitt barn från onödig smärta om man vet att det kommer att ske? Jag tycker att det är märkligt!

• danitra

En del barn, även normala, kan behöva ett pannband/hjälm. Min son började klättra långt innan han egentligen var redo. Detta innebar att han slog sig hela tiden och från ganska höga höjder. Därför köpte vi en mjuk hjälm som han fick använda någon gång då och då. Att det gjorde ont att ramla lärde han sig ändå.

• Stargirl
    magnolia1972 skrev 2008-09-06 13:01:36 följande:
    Jag förstår inte varför det är konstigt att skydda sitt barns huvud med hjälm/pannband om barnet ramlar ofta och slår sig?! Argument som att "dom lär sig av att ramla och mina barn har inte fått några men av att ha ramlat" tycker jag egentligen är rätt märkliga och liknar mest ett självförsvar. Okej det är kanske ovanligt att barn får men för livet av att handlöst falla baklänges och slå i bakhuvudet i golvet men det är ju samma sak som att säga - det som inte dödar härdar. Om barnet inte lär sig något av att slå i huvudet i golvet eller möbler varför då inte skydda barnets huvud? Varför inte hindra sitt barn från onödig smärta om man vet att det kommer att ske? Jag tycker att det är märkligt!
    Visst kan du rulla in ditt barn i bubbelplast om du vill.
    Cykla ALLTID hjälm, åka pulka ALLTID hjälm, åka sparcylek ALLTID hjälm. Lära sig att gå, springa eller klättra nej det behövs inte.
    Man kan försöka skydda barnen med både hjälm och knäskydd men jag har aldrig hör att ett barn har skadat huvudet då de lärt sig att gå. Då menar jag ALDRIG. Har heller inte hört att ngn rekomenderat barn som inet varit handikappade att bära hjälm innomhus någonsin.

Mina tre barn har lärt sig att gå utan ens att få blåmärken. Det gick smärtfritt. Nu när de är stora så ramlar de destå mer och från högre höjder men de behöver nu heller ingen hjälm.
    *~Bugaboo RULES~*
  • logg81

Jag hade hjälm i början när det var som vingligast. Men så fort jag märkte att hon fått någorlunda kläm på det tog jag bort .

Lekhuset här i stan har haft hjälmarna... babyland har dom oxå.... Kolla blocket....

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Nidhugg

Jisses!!!

Att ramla och slå sig är hetl fullkomligt jättenaturligt för barn!
    Varför går föräldrar på dumheter, som smarta affärsmän kör med bara för att tjäna pengar?

Låt barnen utveckla sig, låt dem trilla och slå sig - det hrö livet till!
    Sluta curla!

• Stargirl
    Nidhugg skrev 2008-09-06 14:40:03 följande:
    Jisses!!!Att ramla och slå sig är hetl fullkomligt jättenaturligt för barn!Varför går föräldrar på dumheter, som smarta affärsmän kör med bara för att tjäna pengar?Låt barnen utveckla sig, låt dem trilla och slå sig - det hrö livet till!Sluta curla!
    Tack för medhåll...det börjar bli pinsamt hur folk låter sina barn leva i en bubbla.
    *~Bugaboo RULES~*
  • Cocco
    Kajsan skrev 2008-09-02 22:20:54 följande:
    Är man inte normalbegåvat, vad är man då?
    I detta fallet menade nog BVC snarare barn som är tidiga än de som är sena då tidigare barn trillar oftare än barn som lär sig gå lite senare.
  • magnolia1972

Hjälp vad hetsigt det blev här då , trampar jag på ömma tår? Jag tänker så här; om någon vet att jag kommer att göra mig riktigt illa som att ramla handlöst baklänges och slå i mitt huvud och inte gör något för att lindra det så är det lite märkligt således gäller det mitt sätt att se till att mitt barn inte gör sig illa på grund av att jag inte tänkt till och förhindrat det.

Jag har blivit rekomenderad att använda pannband/hjälm till min son av bvc då de menar att de inte lär sig något av att ramla när de är så små utan de gör sig bara illa. Som jag skrev tidigare i tråden så använder jag det efter mitt sunda förnuft, varken mer eller mindre.

• Madge

Jag hade hjälm när jag var liten, det är 26 år sen. Jag ramlade heeela tiden och hade dålig balans. Min dotter som är 1 år nu har väldigt bra balans för vara 1 år och ramlar i princip aldrig.
    Där hade en hjälm varit helt onödig.

Med hjälm menar jag nu det som säljs i butikerna som pannband i skumgummi.

Barn är olika, vissa väntar med göra saker tills de är mogna och visa har bråttom.

• aigee

Tycker man att det behövs så ska man väl använda det? Kan inte varje mor få bestämma för sitt barn utan att bli dömda av andra? Alla gör väl som de finner bäst för sitt barn?

Svar på tråden Var hittar jag lära-gå-hjälm??