magnolia1972 skrev 2008-09-06 13:01:36 följande:
Jag förstår inte varför det är konstigt att skydda sitt barns huvud med hjälm/pannband om barnet ramlar ofta och slår sig?! Argument som att "dom lär sig av att ramla och mina barn har inte fått några men av att ha ramlat" tycker jag egentligen är rätt märkliga och liknar mest ett självförsvar. Okej det är kanske ovanligt att barn får men för livet av att handlöst falla baklänges och slå i bakhuvudet i golvet men det är ju samma sak som att säga - det som inte dödar härdar. Om barnet inte lär sig något av att slå i huvudet i golvet eller möbler varför då inte skydda barnets huvud? Varför inte hindra sitt barn från onödig smärta om man vet att det kommer att ske? Jag tycker att det är märkligt!
Visst kan du rulla in ditt barn i bubbelplast om du vill.
Cykla ALLTID hjälm, åka pulka ALLTID hjälm, åka sparcylek ALLTID hjälm. Lära sig att gå, springa eller klättra nej det behövs inte.
Man kan försöka skydda barnen med både hjälm och knäskydd men jag har aldrig hör att ett barn har skadat huvudet då de lärt sig att gå. Då menar jag ALDRIG. Har heller inte hört att ngn rekomenderat barn som inet varit handikappade att bära hjälm innomhus någonsin.
Mina tre barn har lärt sig att gå utan ens att få blåmärken. Det gick smärtfritt. Nu när de är stora så ramlar de destå mer och från högre höjder men de behöver nu heller ingen hjälm.