• MammaMandiz

Var hittar jag lära-gå-hjälm??

Min dotter har precis börjat resa sig mot saker och hon klättrar på ALLT. Jag är jättenervig av mig och är livrädd att hon ska skada sig när hon ramlar i golvet.
    Jag har hört talas som hjälmar som är gjorda av skumgummi, men jag kan verkligen inte hitta dom någonstans! Har googlat och kollat dom flesta babyaffärerna på internet. Iaf dom stora.
    Någon som vet var jag kan hitta en?

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Var hittar jag lära-gå-hjälm??
  • Pihl

hej! jag hade oxå hjälm när jag va liten o mina syskon o vi har utvecklats normalt idag me allt vad det innebär utan att slå huvudet i varje gång vi ramlade. ska leta reda på en till min son nu så tack ni för tipsen! ni andra blir man ju bara så trötta på!! klart man ska barnsäkra hemmet, gör man inte det är man ju inte riktigt klok enligt min menig!! tack o hej

• Gege

Finns på babyland-för jag antar att du ville veta var o inte om andra tyckte det behövdes eller inte

• kärålajn
    mammalove77 skrev 2008-09-02 20:41:34 följande:
    Men..en tanke bara...Det e ju ett relativt nytt påfund...hur klarade barn sig förr när det inte fanns?
    Nytt?

Jag är 80-talist, dom fanns då också.
    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • vidarsmamma

För att återgå till frågan som tråden handlar om: Var köper man dem?

Någon som vet om det finns någon web-butik som säljer dem?

• MsBrown

NG Baby gör "pannband" om det är sådana du menar.
    Jag tror att jag har sett detta både på Barnens Hus och Babyproffsen.

Gick tyvärr inte att gå via direktlänk dit, så gå in på www.ngbaby.se välj "Produkter" och sen "Övriga produkter" så finns det i menyn till vänster "Pannband"

Under "återförsäljare" ser du vem som har det nära dig också :).

Det var allt ett jäkla tjat, låt folk köpa vad de vill, tycker jag :)

• Mats74

Vilka argument!!!??? skallbenet är huvudets hjälm!?? det fanns inga hjälmar för 100 år sedan!?

skattbenet är ju som sagt väldigt mjukt när dom är små men när dom börjar närma sig året blir skallbenet hårdare. och ingen hjälm för hundra år sedan... ja det fanns ju mängder med lågbegåvade människor på den tiden med som mycket väl kan vara följden av många hårda slag mot huvudet när dom var små. balans föds man inte med det tränar man upp! och detta argument att dom lär sig av att slå sig!??? agar ni era barn ni som skriver sånt här!? äter barnet jord får dom en smäll i huvudet då eller!?

som ni förstår så förespråkar jag hjälm på barn som är i stadiet krypa/gå. vår dotter är 11 månader och hon klätrrar upp på allt och allt som oftast faller hon baklänges och slår i huvudet men med hjälmen på! så hon slipper hårda slag mot huvudet. vilket jag är helt övertygad om att det skadar hjärnan! jag hade en i min klass han fick 11 hjärnskakningar innan han fyllt 8 och han fick gå särskola och är idag ingen raketforskare....

men men man tar själv ansvaret för sina barn...jag tänker skydda min dotter så gott jag kan..och hjälm är ett utmärkt hjälpmedel till detta!

alla ni som tror att man lär sig gå snabbare utan hjälm...lär ni er att köra motorcykel utan hjälm med? åka skridskor?

ett hårt slag mot huvudet dödar hjärceller. och döda hjärnceller främjar ju knappast intelligens.

tack för mig

• Mats74
    Mats74 skrev 2010-04-27 16:30:18 följande:
    sök på tardera där har vi köpt våran hjälm..
  • lottan81
    MammaMandiz skrev 2008-09-02 20:27:34 följande:
    Min dotter har precis börjat resa sig mot saker och hon klättrar på ALLT. Jag är jättenervig av mig och är livrädd att hon ska skada sig när hon ramlar i golvet. Jag har hört talas som hjälmar som är gjorda av skumgummi, men jag kan verkligen inte hitta dom någonstans! Har googlat och kollat dom flesta babyaffärerna på internet. Iaf dom stora. Någon som vet var jag kan hitta en?
    Från början så gjordes dessa "hjälmar" för att användas till utvecklingsstörda barn/undommar. För dom skadar sina huvuden omedvetet o ofta.
    Det var bara en parantes.

Men jag anser att du inte ska linda in ditt barn, menar att barn behöver lära sig att faller man gör det ont, visst det låter tufft o elakt men hur ska barn annars lära sig att saker gör ont osv.
    Har du vassa saker så ta bort dem eller sätt på skydd där, se till att allt som kan vicka (bokhyllor) sitter fast i väggen.
    Lär barnet tidigt att man inte klättrar på allt samma gäller att man ej tar på allt som finns framme.. man ska inte plocka undan allt bara för att barnen är små eller de kommer folk på besök med små barn.
    Förr hade man aldrig sådanna på barn o dom överlevde ändå! Precis som dagens barn gör.

Men om du måste ha en sådan "hjälm" så har jag för mig att babyprofsen har sådanna, dom vill ju tjäna pengar på allt så att sälja sånna tjänar dom nog massor på eftersom det finns så många "höns" föräldrar :P

Sen vill jag bara påpeka att det är skillnad på att lära dom cykla o använa hjälm som det då är LAG på att barn ska ha. Samma gäller mopeder/crossar/mc.
  • Dr Mupp

Fallreflexen dvs reflexen att ta emot sig om man faller utvecklas vid ca 8-10 månaders ålder. Barn som börjar resa sig efter den åldern behöver sällan hjälm eftersom de har fallreflexen och lär sig att dämpa fallet. Mina barn har varit 5 månader när de börjat ställa sig upp (fyran var sen med sina 6 månader) och en bebis i den åldern har varken balans eller förstånd för att stå upp men envisa bebisar står upp oavsett hur ofta och illa de faller och faller gör de eftersom de inte har nån reflex att ta emot sig. Våra tre äldsta har haft hjälm tills de blivit stadigare vilket skett efter några veckor. Vår fyra är den lugnare sorten så än så länge behöver han ingen hjälm, men skulle han börja visa på samma tendenser som storasyskonen så åker hjälmen på.

Det är ingen som tvingar er att ha hjälp på era barn, låt dem bli helt buckliga i huvudet om ni vill. Jag föredrar att mina slipper göra sig illa. För känner fallet gör de ju även med hjälm men de slipepr bulor och blåmärken. Och ett av mina småsykon har haft tyghjälm . Han var av samma sort som mina tre äldsta. Dvs tidig och envis.

• JLee
    Bebbe2006 skrev 2008-09-02 20:49:50 följande:
    Jag frågade på BVC, och då sa de att "normalbegåvade" barn inte behöver hjälm.

Tror också att man behöver slå sig några gånger för att på allvar lära sig att akta sig. De ramlar ju inte så långt, och knappast rakt på huvudet heller.
    har inte läst hela tråden , men ..

fyfan vilket dumt jävla påstående !!!!!

hur i helvete ska en 6-7 månaders bebis förstå att det är farligt att ställa sig upp mot grejer ..
    vilken IDIOT till bvc sköterska .

ett argt tack & adjö .
  • schangol
    Nie skrev 2008-09-02 20:33:18 följande:
    Det är meningen att barn ska ramla och slå sig. På det sättet lär det sig att vissa saker gör ont. Det är bara att inse att barn GÖR illa sig! Man kan inte och SKA INTE skydda dem mot allting.
    det gör nog ganska ont att så sig med skumgummi hjälm med det är ju trots allt ingen hocky hjälm;)
  • Fru Lycklig

Babyland finns hjälm att köpa!

Svar på tråden Var hittar jag lära-gå-hjälm??