MammaMandiz skrev 2008-09-02 20:27:34 följande:
Min dotter har precis börjat resa sig mot saker och hon klättrar på ALLT. Jag är jättenervig av mig och är livrädd att hon ska skada sig när hon ramlar i golvet. Jag har hört talas som hjälmar som är gjorda av skumgummi, men jag kan verkligen inte hitta dom någonstans! Har googlat och kollat dom flesta babyaffärerna på internet. Iaf dom stora. Någon som vet var jag kan hitta en?
Från början så gjordes dessa "hjälmar" för att användas till utvecklingsstörda barn/undommar. För dom skadar sina huvuden omedvetet o ofta.
Det var bara en parantes.
Men jag anser att du inte ska linda in ditt barn, menar att barn behöver lära sig att faller man gör det ont, visst det låter tufft o elakt men hur ska barn annars lära sig att saker gör ont osv.
Har du vassa saker så ta bort dem eller sätt på skydd där, se till att allt som kan vicka (bokhyllor) sitter fast i väggen.
Lär barnet tidigt att man inte klättrar på allt samma gäller att man ej tar på allt som finns framme.. man ska inte plocka undan allt bara för att barnen är små eller de kommer folk på besök med små barn.
Förr hade man aldrig sådanna på barn o dom överlevde ändå! Precis som dagens barn gör.
Men om du måste ha en sådan "hjälm" så har jag för mig att babyprofsen har sådanna, dom vill ju tjäna pengar på allt så att sälja sånna tjänar dom nog massor på eftersom det finns så många "höns" föräldrar :P
Sen vill jag bara påpeka att det är skillnad på att lära dom cykla o använa hjälm som det då är LAG på att barn ska ha. Samma gäller mopeder/crossar/mc.