• MammaMandiz

Var hittar jag lära-gå-hjälm??

Min dotter har precis börjat resa sig mot saker och hon klättrar på ALLT. Jag är jättenervig av mig och är livrädd att hon ska skada sig när hon ramlar i golvet.
    Jag har hört talas som hjälmar som är gjorda av skumgummi, men jag kan verkligen inte hitta dom någonstans! Har googlat och kollat dom flesta babyaffärerna på internet. Iaf dom stora.
    Någon som vet var jag kan hitta en?

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Var hittar jag lära-gå-hjälm??
  • Nidhugg
    Svar på #36
    Patetiskt hur vissa ska linda in dem i bomull!

Folk har växt upp utan hjälm i årtusenden och homo sapiens har utvecklats utan hjälm på huvudet.
    Den hjälm som finns, skallbenet, är till för att skydda hjärnan mot yttre våld dvs normala fall.

BVCpersonalen förordar olika - beroende på vilken person de är osv.
    Min en väninna är BVCsköterkska - hon tycker att det är pinsamt att se hur många tilltag som finns enbart för att rika människor ska bli rikare grundat på lättlurade människors rädsla.
  • ysla

Bebbe2006 skrev: "Tror också att man behöver slå sig några gånger för att på allvar lära sig att akta sig. De ramlar ju inte så långt, och knappast rakt på huvudet heller."

Jag har precis köpt ett pannband till vår kille som är sex månader och reser sig upp från krypställning utan att ha balans för det och gång på gång faller runt på bakhuvudet med en duns. Han blir jätteledsen, men fortsätter att göra precis likadant. Nu har vi som tur är trägolv, men med klinkers eller betong tror jag att han skulle kunna få rejäla skador eftersom han faller direkt på huvudet efter ganska snabb rotation.

• ladybug

"Barn ska ramla och slå sig, annars lär de sig inget" är mycket dåligt argument! Balans är ju inget som man tränar in med förnuftet, utan en motorisk färdighet.
    Vissa barn som är tidiga och har mycket vilja kommer att försöka ställa sig upp oavsett om de ramlar eller inte. När min son var sju månader började han ställa sig upp klättra på ALLT han såg. Även om man är med hela tiden så hinner man inte alltid stoppa honom i tid. Han kan inte ta emot sig utan har fått otaliga blåmärken i pannan, och det är ju bara onödigt. Han har bestämt sig för att han ska stå, oavsett balans och blåmärken. Konstigt att folk ska kalla det patetiskt att man i så fall vill skydda sitt barns huvud.
    Många som skrivit i denna tråden att hjälmar är onödiga har anfört att "mina barn har minsann lärt sig gå utan ett enda blåmärke". Så bra då, men alla barn är olika och vissa barn som vill mer än de klarar av kan behöva lite extra skydd runt huvudet, om man inte som mamma njuter av att se sitt barn få blåmärken och gallskrika.

• Veladis

Som sagt, mjuk hjälm "fallvalk" är inget nytt påfund i dagens konsumtionshysteri, uta en åtminstone flera hundra år gammal grej.

• Malia75
    aigee skrev 2008-09-06 19:22:12 följande:
    Tycker man att det behövs så ska man väl använda det? Kan inte varje mor få bestämma för sitt barn utan att bli dömda av andra? Alla gör väl som de finner bäst för sitt barn?
    Exakt! Men på FL MÅSTE en massa duktigmammor tala om vad man behöver och inte även om man inte bett om det. Bara för att de klarade sig utan vissa saker så tycker de att det borde vara lag på att alla andra ska göra det också.

Jag hade hjälm när jag var liten för storasyrran knuffade omkull mig. Det är väl bra att det finns!
  • lillamye

jag köpte min på barnens hus har en ny barbapappa hemma som är över finn i mitt galleri

älskar mina små prinsessor
  • never die
    Veladis skrev 2008-09-20 16:46:58 följande:
    Som sagt, mjuk hjälm "fallvalk" är inget nytt påfund i dagens konsumtionshysteri, uta en åtminstone flera hundra år gammal grej.
    Hur vet du det..? *nyfiken*
  • Buttelina
    Nidhugg skrev 2008-09-06 14:40:03 följande:
    Jisses!!!Att ramla och slå sig är hetl fullkomligt jättenaturligt för barn!Varför går föräldrar på dumheter, som smarta affärsmän kör med bara för att tjäna pengar?Låt barnen utveckla sig, låt dem trilla och slå sig - det hrö livet till!Sluta curla!
    det är naturligt att ramla och slå sig... förstätter du använda det argumentet när de blir äldre och ska ut och cykla eller åka rullskridskor?
  • Dimisi

Hur kan vissa vara så tvärsäkra på att det inte finns några normala bebisar som behöver hjälm? Det handlar ju lite om vad man har för miljö hemma. Om man t ex har klinkers är det nog inte nyttigt att slå bakhuvudet i det några gånger per dag.

När jag bara hade ett barn behövdes inte heller någon hjälm. Men nu har jag en aktiv bebis som har en väldigt liten storebror. De flesta gånger lillebror slår i bakhuvudet är när han blir puttad/stött av storebror.

Vi är oxå på jakt efter nån slags hjälm att ha inomhus.

• MammaMetzli

Har bara läst ts, och fick tipset av min bvc-sköterska;
    barnsäkerhetsbutiken

Sen har jag inte kollat det så mycket närmare. Men värt ett försök?

Svar på tråden Var hittar jag lära-gå-hjälm??