• två lingon och ett blåbär

Länk och tipstråd ADHD

Tänkte att vi borde ha en tråd där vi kan lägga in alla tips på bra böcker, webbsidor, filmer osv som rör ADHD-problematiken.

När ni lägger in ett tips, berätta gärna lite kortfattad info.

• Svar på tråden Länk och tipstråd ADHD
  • jiha
    Unicorn73 skrev 2008-09-09 16:18:32 följande:
    Lite mera boktips:Att handskas med skitungar del 1& 2 av malin WiderlövBarn med koncentrationssvårigheter av Björn KadesjöOm de bara kunde skärpa sig av Lisbeth IglumEtt barn i varje klass av Christoper GillbergVarför vill ingen leka med Dennis av Jasmin DagerhornExplosiva barn av Ross W Green
    Jag har läst varför vill ingen leka med Dennis jätte bra så även ett barn i dotterns ålder kan förstå lite grann, lånade så även hon läste den.
  • Unicorn73
    Svar på #11
    Jag lånade oxå den på bibblan när sonen fått sin diagnos & hans storasyster fick läsa den. Mycket bra illustrerad & förklarad.
    jiha skrev 2008-09-09 22:32:39 följande:
    Jag har läst varför vill ingen leka med Dennis jätte bra så även ett barn i dotterns ålder kan förstå lite grann, lånade så även hon läste den.
  • Unicorn73

Ytterligare en sida man kan gå in på: www.wilu.se

En sida där man kan läsa andra som skrivit frågor om ADHD & andra NPF & fått svar 6 tips av Erik Wirkberg. Där finns även andra länkar på sidan man kan kika på.

• Unicorn73

Lite Belöningstips:

Jag har börjat använda pokermarker till sonen. Har en färg till SV-läxan, en till MA-läxan & en till städning av rummet. När han uppnått X antal av färgen så får han en sak av mig.
    Jag har då valt att han måste uppnå ett större antal på den sak han klarar bäst & kräver lite färre på de saker som han klarar mindre bra.
    Har inhandlat lite små saker, inga dyra. Prenumererar även på Kalle Anka tidningen, så den lägger jag undan så får han den när han gjort sig förtjänt av den.

Annars finns det en som heter Ormen(finns i föräldrautbildningen Comet, i min kommun i allfall). Det är en orm man sätter guldstjärnor på när barnet gjort de saker man kommit överens om. Men max 3 guldstjärnor/dag kan man få. När man fått guldstjärnor så man hamnar på ett ? så ska barnet få ett kort(där har man skrivit olika belöningar, t e x: som att få hyra film, få panten nästa gång man pantar flaskor, få data/tv-spel-tid). När man kommit till huvudet på ormen så har man en större belöning som ex ett biobesök el restauranbesök.

• Unicorn73
    Svar på #15
    Det var ju en bra länk. Mycket intressant att läsa där ju.
    Tack!
    tristania skrev 2008-09-22 21:28:52 följande:
    Vet inte om någon länkat denna, men jag gör det iallafall:www.lul.se/templates/page____3644.aspx
  • Unicorn73

Tänkte bara tipsa lite till

Svart tavelfärg är bra till mycket.....själv målade jag hela min köksdörr på ena sidan med svart tavelfärg. Där skriver jag upp barnens tider, ev läxdagar, idrottsdagar. Även då inköpslista, vad som händer för övrigt i familjen för 1 vecka i taget. Under handtaget på dörren är där lämnat till barnen själva att kunna skriva saker de måste komma ihåg eller om de känner för att rita & kladda lite.
    Barnen har även fått målat varsin 4-kant på deras egna dörrar in till rummen så de kan skriva lite. Sonen brukar skriva på sin(han har sin på utsidan av dörren medans dottern har sin tvärtom) när han är sur/arg, då skriver han att vi inte får komma in el att vi måste knacka först .

Svar på tråden Länk och tipstråd ADHD