• två lingon och ett blåbär

Länk och tipstråd ADHD

Tänkte att vi borde ha en tråd där vi kan lägga in alla tips på bra böcker, webbsidor, filmer osv som rör ADHD-problematiken.

När ni lägger in ett tips, berätta gärna lite kortfattad info.

• Svar på tråden Länk och tipstråd ADHD
  • nano

Tack så mycket elegi och ludenben. Ska nog göra en egen känner inte att jag har så mycket ork för det bara så jag vore gärna lat och köpte en färdiggjord :-P

• elegi
    nano skrev 2008-11-10 20:24:03 följande:
    Tack så mycket elegi och ludenben. Ska nog göra en egen känner inte att jag har så mycket ork för det bara så jag vore gärna lat och köpte en färdiggjord :-P
    Jo men det behöver ju inte vara så avancerat Ta Whiteboardtavlan mät hur lång den är, dela det måttet på 7 (alla veckodagar)och rita lodräta streck, mät sedan hur hög tavlan är och dela det på antal familjemedlemmar, rita strecken vågrätt med hjälp av linjal. Sen skriver du dit alla familjemedlemmars namn. Sen använder du Whiteboardpennor och skriver dag för dag.
    Nytt ordspråk -Även apfula tårtor kan smaka gott (snott från mamsingen)
  • mammatotoo

Du kan ju tejpa linjerna med färjad tejp så slipper du mäta upp varje vecka

• elegi
    mammatotoo skrev 2008-11-11 00:08:56 följande:
    Du kan ju tejpa linjerna med färjad tejp så slipper du mäta upp varje vecka
    Jag tänkte att man ritar med spritpenna och fyller i det man ska fylla i med Whiteboardpenna, då räcker det att göra strecken en gång oxå
  • ludenben
    Sonens schema

Nu har vi fått hjälp med schemat... Den övre pilen är satt ovanför den aktuella dagen. Pilen på sidan är det vi ska hålla på med. Antingen kan man pilen eller plocka bort bilderna när sakerna är gjorda. Bilderna här är på tallrik (äta), handla, datorn... de är vanliga pappersutskrifter och schemat är av papper och allt är laminerat. Bilderna sätter vi fast med häftmassa. Finns även varianter man kan göra med kardborre om man vill istället för häftmassa. När han blir läskunnig byter vi bara ut bilderna mot skrivna koret så slipper vi göra en ny.
  • ludenben
    Svar på #55
    Jag är inte så usel på att stava, slant på tangenterna "det ska stå antingen kan man använda pilen eller plocka bort bilderna" och på sista raden ska det så klart stå kort, inte koret...
  • elegi
    ludenben skrev 2008-11-11 09:05:26 följande:
    Nu har vi fått hjälp med schemat... Den övre pilen är satt ovanför den aktuella dagen. Pilen på sidan är det vi ska hålla på med. Antingen kan man pilen eller plocka bort bilderna när sakerna är gjorda. Bilderna här är på tallrik (äta), handla, datorn... de är vanliga pappersutskrifter och schemat är av papper och allt är laminerat. Bilderna sätter vi fast med häftmassa. Finns även varianter man kan göra med kardborre om man vill istället för häftmassa. När han blir läskunnig byter vi bara ut bilderna mot skrivna koret så slipper vi göra en ny.
    Den var ju jättefin
    Den ser ut som den jag har gjort själv fast jag använde magneter och ord eftersom Alexandra kan läsa jättebra, hon har ju inga problem med att allt hon ska göra/ dag finns med på schemat men det är roligt att se hur man kan göra med bilderna för de mindre barnen. Hur mycket man kan sätta upp/gång beror ju på vad barnen klarar.
    Men verkligen jättefina bilder
  • elegi

Här på celiakiförbundets hemsida kan man beställa ett häfte som heter Vägledning till vårdbidrag och handikappersättning den köpte jag för länge sen och glömde bort den då ajg precis skickat in ny ansökan när jag fick hem den, iaf så har jag använt mig av den nu och den var riktigt bra, hoppas bara att den blir värd vad den kostade men det tror jag faktiskt.

www.celiaki.se/Bestall-material/

• ludenben

ja det är förskolan som hjälpt oss. De är verkligen bra på detta. Är jättenöjd med den bra sen när han kan läsa för då kan vi ha som er med ord på

elegi skrev 2008-11-11 12:10:31 följande:
    Den var ju jättefin Den ser ut som den jag har gjort själv fast jag använde magneter och ord eftersom Alexandra kan läsa jättebra, hon har ju inga problem med att allt hon ska göra/ dag finns med på schemat men det är roligt att se hur man kan göra med bilderna för de mindre barnen. Hur mycket man kan sätta upp/gång beror ju på vad barnen klarar. Men verkligen jättefina bilder
  • elegi
    ludenben skrev 2008-11-11 13:30:47 följande:
    ja det är förskolan som hjälpt oss. De är verkligen bra på detta. Är jättenöjd med den bra sen när han kan läsa för då kan vi ha som er med ord på
    För Alexandra ahr det verkligen gjort skillnad, jag har fått mig en å annan åthutning för att ajg säger att nåt ska göras som inte står på listan ex. förra veckan så tyckte jag att hon kunde städa sitt rum redan på onsdagen (står på schemat på torsdagen) för då hade hon ju det avklarat och kunde leka med en kompis på torsdagen eftersom hon inte bestämt med någon på onsdagen men ville leka på torsdagen. *hoppas du fattar mitt svammel* Till slut fick jag henne att inse att hon fick göra som hon ville men om hon städade rummet på onsdagen så kunde hon leka på torsdagen men valde hon att hålla fast vid städningen på torsdagen så kunde hon inte leka med någon då.....*pust*  Så det gäller att tänka sig för inann man ändrar nåt i onödan
Svar på tråden Länk och tipstråd ADHD