Länk och tipstråd ADHD
Tänkte att vi borde ha en tråd där vi kan lägga in alla tips på bra böcker, webbsidor, filmer osv som rör ADHD-problematiken.
När ni lägger in ett tips, berätta gärna lite kortfattad info.
Tänkte att vi borde ha en tråd där vi kan lägga in alla tips på bra böcker, webbsidor, filmer osv som rör ADHD-problematiken.
När ni lägger in ett tips, berätta gärna lite kortfattad info.
Idag skulle jag köpa den där Galltvålen men den var slut. Ska kolla in senare i veckan. Men jag hittade faktiskt en sån här svamp med Galltvål(samma typ som Icas) i så den köpte jag för att testa. Visst den kostade ju 49:- men funkar den så kan jag tycka att den är värd det. Kanske hittar man den billigare nån annanstans....
Hm.. var in och tittade på den men då måste man väl först köpa bildbas programmet för ca 1000kr, eller har jag missförstått?
www.frittflyt.se/lp/frittflyt_rabatt_100.asp&gclid=CIyKmZuzu5YCFQaT1Qod8kRkLA
Omega 3 tips
www.frittflyt.se/
bättre så här ju,,, suck ska inte göra vissa saker på kvällen helt enkelt
Fick idag tips om en bok skriven av Agneta Hellström som heter "Nu är det vår tur". Den ska handla om samhälets stöd till barn och ungdomar med bokstavs diagnoser, tex hur skolan kan skapa bra förutsättningar för eleverna utan att det kostar massa pengar. Kanske kan vara värt att läsa den så att man har bra argument att komma med under samtal med lärare och elevhälsoteamet om de skyller på dålig ekonomi.
Hon har också skrivit boken "Ungar är olika: hur kan förskolan hjälpa barn med svårigheter". Den riktar sig nog främst till personal innom förskolan, men man kan ju tipsa personalen om den boken.
Tänkte tipsa om belöningslåda & vad man kan ha i den:
I min belöningslåda finns lite olika saker, någon kortlek, fräcka pennor, små leksaksbilar, små skrivböcker. Helt enkelt saker som kostar max 20:-. Kommer även att lägga i små kort som där kan stå: spela 1 tim x-box, bestämma middag, baka, spela spel ihop med mamma/pappa. Funkar det riktigt bra kan man ju även lägga i någon liten peng MEN pengen ska ju inte vara större än värdet på sakerna jag har i lådan & min låda är det värdet max 20:-/sak. Sen har jag ju i och för sig en prenumeration på Kalle Anka där jag spara dessa tidningar & de får han ibland när han varit extra duktig.
Vill tipsa om denna tråden
Anhöriga till vuxna ADHD.
Kanske nån som kan ah användning av
Vill tipsa om grumme´s hemsida där det finns checklistor för städning och även diskschema samt städschema för familjen.
Gå in på www.grumme.se klicka på Om städning då kommer några ruriker upp, klicka då på Checklistor då får ni upp allihop, dom kan man sen använda för att göra en egen lista i typ exel där man skriver olika rubriker som man sen kan skriva allt soms ka göras och sen kan barnen/vi vuxna kryssa för när något är gjort på så sätt kan man få alla att hjälpa till vilket kan leda till belöningar.
Dessa rubriker använder jag:
*Saker som ska göras varje dag
(tömma diskmaskinen, ta fram mat till morogndagen, starta diskmaskinen osv.)
*Saker som ska göras 1-2 gånger/vecka
(dammsuga,städa toan,vattna blommor osv.)
*Saker som ska göras 1-2 gånger/månad
(köra ut soptunnan, skura golvet i sovrummen, sätta in papper i rätt pärm osv.)
*Stora projekt
(bygga förråd, renovera badrum, renovera barnens rum, rensa klädkammaren osv.)
Finns det någon som kan tipsa om var man kan köpa bra väggalmenackor/planeringskalendrar med en vecka åt gången? Behöver nån stor som vi kan ha i hallen för sambons skull (har ADHD)