• Knott

Smink smink smink vi fortsätter!

trollsanna: det låter jättesnyggt, kul att du trivdes bra med mejken också. Hoppas att du kan återskapa den nån gång och även fota så att vi får se också

• Knott
    Phantera skrev 2008-09-30 10:43:23 följande:
    Förresten...vad är MAC för märke?EM och MUS förstår jag. Men MAC? Är det en förkortning eller heter märket kort och gott MAC?Ska försöka få lite tid att använda mitt nya smink snart. Tänkte slänga allt det gamla.En ny sminkväska skulle jag vilja ha. Men många fack..Hm...Kanske skulle önska mig ett sminkbord i julklapp...hm...Nu väntar jag på lite ögonskuggor från EM.Sen får man väl öva öva öva och öva tills man blir lika bra som Padmita...fast det lär man väl aldrig bli. Jag är NOLL konstnärligt lagd...hehe...Aja.Nehepp...åter till sjukt barn.
    Du kan köpa sampleburkar av MAC:s lösa pigment på www.thebodyneeds.com, jättebra priser och snabb leverans. Burkarna ser små ut men räcker förvånansvärt länge. Om du vill klämma och känna finns MAC tyvärr inte i så många butiker; här i Sthlm finns det på NK och Åhléns city, tror att det är ungefär samma i Göteborg och att det även går att köpa över disk i Malmö, men övriga städer vet jag inte...
  • Knott
    Tesssi skrev 2008-10-01 11:35:50 följande:
    Kanske ska testa mineral make-up. Hur är den för känslig hud?Just nu är jag alldeles rödflammig i ansiktet. Och jag tycker det är svårast med grunden. Vill ha en foundation som är lätt och inte ger ett för sminkat uttryck. Föresten, vad gör jag för fel när det ser ut som foundationen smular sig i ansiktet. Antar att jag har fel sort?? Ögon-make-upen börjar jag få kläm på, lite grann iaf.
    Mineralmakeup ska vara skonsamt mot huden då det generellt innehåller färre ingredienser än annan makeup vilket ofta är en fördel, men det finns ingen egentlig forskning som stödjer att det är bättre för huden. Jag gjorde lite research för ett tag sedan och sammanfattade det i min blogg, du kan läsa här om du är intresserad: makeupoholic.blogspot.com/2008/05/ingredienser-i-mineralmakeup.html

Personligen upplever jag att min hy är i bättre skick sedan jag gick över till mineralpuderfoundation (använder Everyday Minerals som inte innehåller Bismuth Oxychloride som en del reagerar på) men jag började i samma veva att använda Dr Hauschkas hudvård så det är svårt att säga vad som beror på vad såklart.

För egen del tycker jag att (flytande) foundation brukar börja smula sig om man antingen har fel formula för hudtypen eller om den börjar bli gammal.
  • Knott

... ser att det låter som att jag säger emot mig själv i första meningen; det jag menar är att mineralmakeup är känt (marknadsförs) för att vara skonsamt för huden men att det egentligen inte finns några konkreta bevis för att så är fallet

• Knott
    Bluelight skrev 2008-10-01 17:41:21 följande:
    Självklart kommer det bilder så småningom. Just nu så är jag under "upplärningsfasen" dvs jag provar mig fram med att applicera rätt och hantera penslar. Så fort jag känner mig redo så ska jag lägga upp bilder. Jag har naturligtvis varit inne på Pure luxe och suktat efter deras samles. Det är så många jag vill ha! Racy, Susan, Obscene, English Ivy Hi ho silver...ååååååh vill ha!!! Men min sambo avrådde mig från att köpa från nätet. Han tyckte det är bättre att skaffa ett extra konto och bara ladda över en liten summa pengar åt gången och köpa med den så behöver jag ju inte överraskas att kontot blir tomt om någon skulle länsa det...ska noh göra så det lät ju smart. Sedan blir det samlesshopping som heter DUGA!!!Kram på er alla sminktokiga!!
    Härliga inköp på MUS, de har fantastiskt fina skuggor

Om du är orolig över att handla på nätet kan du registrera dig för ett PayPal-konto som är ett internationellt system för säkra betalningar på internet.
  • Knott

Pokergirl: jag tror inte att du behöver vara orolig. Jojobaolja är en bra återfuktare för att hålla torr hy i gott skick. Om du är lite haj på engelska kan du läsa vad Paula Begoun skriver om oljor, däribland jojobaolja: www.cosmeticscop.com/cosmetic-ingredient-dictionary.aspx Scrolla ner till "natural moisturizing factor"

I enlighet med uttrycket MLBB, My Lips But Better, kör jag idag en MEBB, My Eyes But Better med matta skuggor från FACE i vanilj och rost som jag tycker framhäver blå ögon bra: makeupoholic.blogspot.com/

• Knott
    Charlita skrev 2008-10-01 22:00:27 följande:
    EN VANLIG DAG anävder jag foundation ,fransböjare , (vattenfast) mascara och ibland lite rouge. Vad använder ni en vanlig dag?TILL FEST använder jag foundation,puder, bronzeingpuder, rouge, fransböjare, liquidliner,mascara,ögonskugga och läppglans, ni då? :D
    På min blogg, makeupoholic.blogspot.com/, kan du se vad jag har en vanlig dag (jag lägger upp EOTD i princip dagligen). Det är foundation, rouge/bronzer, eye primer, 1-3 skuggor, ögonpenna, mascara och oftast läppstift. Till fest blir det oftast mörkare skuggor, kanske sotat eller kraftigare eyelinerstreck etc.
  • Knott

Phantera: tack!

Pokergirl: härligt, då är det säkert helt rätt för din hy!

Dagens mejk i turkos toner är upplagd: makeupoholic.blogspot.com/2008/10/turkos-fredag.html Jag har använt The Body Shop Sea Green tillsammans med Symphony och Chiffon från FACE. Har ni testat The Body Shops skuggor på länge? Jag är mkt positivt överraskad, de är fantastiskt krämiga och lättjobbade och med väldigt mycket pigment. Rekommenderas att kika på om ni har vägarna förbi TBS.

• Knott
    Tesssi skrev 2008-10-03 13:19:37 följande:
    En fråga till er sminkkunniga: Jag har fått en inbjudan till en nyårsbal. Jag funderar på att ha röd klänning. Vilken färg är snyggast att make-up:en går i då?*funderar vidare*
    Vad kul!! Till en röd klänning skulle köra ett av följande två alternativ: antingen en klassisk sotning i gråskalor, till exempel två grå nyanser eller en mörkgrå och en svart. Till det en sammetslen hy, förmodligen utan rouge, och på läpparna ett nude-stift. Ett annat alternativ är en nätt och ljus ögonmake med enbart en champagnefärgad ögonskugga men ett eyelinerstreck med vinge, ganska rejält med mascara och sedan riktigt riktigt röda läppar.
  • Knott

Sotade ögon är inte så svårt men kräver lite övning. Det vanligaste är nog att man inte vågar ösa på tillräckligt med det mörka (det gör inte riktigt jag heller).

Det där med röda läppar är ju väldigt individuellt, jag använder själv väldigt sällan rött läppstift men om jag gör det är det i kombination med en nättare ögonmakeup för att inte se ut som en dragqueen Det finns säkert nån röd nyans som klär dig bra. Jag tycker ofta att det är finare med ett lite mattare rött stift, det blir mer elegant. När du lägger foundation, lägg den även på läpparna för att få ett jämnt underlag. Jag lägger på läppstiftet direkt ur hylsan, biter av mot papper ordentligt, pudrar över, lägger på ett lager läppstift igen och biter av lite lätt en gång till.

Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!