• Zazla

KRAMP i vaderna!

Inatt vaknade jag TRE gånger av att jag hade världens kramp i vaderna. Jag har haft det några gånger den senaste veckan också. Varför? Jag vet att det är vanligt när man är gravid men varför? Och vad gör man åt det?

Har hört att man ska gå på tå 10 minuter om dagen för at slippa krampen men funkar det verkligen? Det låter ju bara skitjobbigt...

• Svar på tråden KRAMP i vaderna!
  • S vali s

Vaknade av jordens kramp i vaderna i morse å jag som skulle ha sovmorgon
    F*n det gör ju skitont o sen har man värsta träningsvärken efter att krampen släppt

• Zazla

Ja jag vet! Precis som att man orkar gå omkring på tå då

• Ellen Dellen

Försök flexa foten så mycket du kan...kan vara svårt, jag vet men det funkar på mig...
    I Mammapraktika står det att det kan vara kalciumbrist eller en nerv som ligger i kläm och i VÄRSTA fall om det aldrig släpper, en blodpropp.

• Fredrika1

Ett tips ar att nar du kanner krampen komma flexar du med foten, alltsa du bojer foten uppat sa du stracker ut vaden. Det funkade i alla fall pa mig...

• Dulia

Nåt som funkar för mig som jag fick tips om är att dricka mineralvatten eftersom det är slatbrist (naturliga salter) som ska vara orsaken till krampen. Jag drack lite mineralvatten varje dag och det fungerade

• Zazla

Jo men det gör jag jag viftar med fötterna som en galning och då släpper det med en gång. Men det är ju inte kul att vakna av det hela tiden. Kalciumbrist har jag nog inte för jag äter vitaminer och dricker mycket mjölk Och nån blodpropp lär jag ju inte ha eftersom det släpper snabbt. Kan det verkligen inte bero på något annat? Och kan man göra något i förebyggande syfte?

• Venla

Åka på intaget av tex. kalk. Det hjälper för mig. Magnesium, tror jag att det är, lär också vara bra. Jag får kramp lite nu och då.
    Min kramp kommer i vaderna när jag sträcker tårna framåt när jag ligger. Sedan jag ökade mitt kalkintag från en kalktablett till två per dag så har jag inte haft kramp. Jag läste i en tidning att det kunde hjälpa med att öka kalk intaget. Babyn i magen tar ju stora delar av det kalk man får i sig så man måste få i sig mer när man är gravid.

• Zazla

Jaha, intressant, kanske ska prova med mineralvatten då Tack för tipset!

• flisaflisa

Vad lustigt Just det här diskuterade jag med min BM igår. Jag har nämligen också en del kramp i vaderna kombinerat med klåda och stickningar under fötterna. Det tycks som om ingen vet exakt vad det beror på men den gamla stammen barnmorskor har tydligen rekommenderat kinin i många år, det ämne som finns i läsken Schweppes. 33 cl om dagen ska visst råda bot på eländet...

Har ännu ingen aning om i fall det stämmer eller inte, men tänker ta mig till läskhyllan nästa gång jag handlar. Värt ett försök

• Helle76

Jag hade ofta kramp i vaderna när jag var yngre. Det som hjälpte mig var att dricka rikligt med vatten under dagen och att stretcha vaderna innan läggdags.

Kanske värt att pröva för dig med.

Ja, inte skulle jag gå på tå 10 minuter om dagen, låter ju jättejobbigt.

Svar på tråden KRAMP i vaderna!