• Zazla

KRAMP i vaderna!

Inatt vaknade jag TRE gånger av att jag hade världens kramp i vaderna. Jag har haft det några gånger den senaste veckan också. Varför? Jag vet att det är vanligt när man är gravid men varför? Och vad gör man åt det?

Har hört att man ska gå på tå 10 minuter om dagen för at slippa krampen men funkar det verkligen? Det låter ju bara skitjobbigt...

• Svar på tråden KRAMP i vaderna!
  • RachelPT

Jag brukar böja upp foten så fort jag får kramp i vaden, så försvinner det. Men jag vet inte riktigt hru man kan förhindra uppkomsten av kramp. Jag har läst i idrottsmedicinsk litteratur att kramp i muskler beror på saltbrist. Jag vet inte om det är samma orsak hos gravida.

• Minttu

Grape frukt sa en kvinna på apoteket,
    jag har ätit en om dagen och har inte haft kramp sen dess.....

• BeataBus

oj jag får kramp o både vaderna o fram där vid knölen på foten...muskeln som e där..o detta brukar komma samtidigt oftast...o som sagt mitt inatten..*suck* får testa det som ni skriver om här...o hoppas jag slipper det..för nu har det hänt 3 nätter i rad som det varit både fram o bak på benet...o det e jobbigt..ont ont efteråt...

• ProudToBeWhite

Jag har oxå kramper i vaderna nu varje natt så man måste flyga upp ur sängen o ställa sej för att det ska gå över. Så jobbigt.

• Nettizen

Har samma problem.. bara det att min kramp kan komma i båda ben samtidigt o gå ända upp till rumpan
    Så jag ringde min sjukgymnast för att fråga vad man kan göra...
    Fick rådet att göra tåhävningar innan man går o lägger sig.
    Sen så kan man prova att börja äta banan då det innehåller magnecium (har jag för mig dom sa), ivf banan innehåller ett ämne som man har brist av när man får kramp ofta!!

Jag testa med att göra tåhävningar igår innan jag la mig.. och jag fick ingen kramp på natten!!

• FriSam

Jag startade en tråd för nårra veckor sen om detta.
    Har faktiskt inte haft så mkt kramp på nätterna under sista tiden, men istället har fötterna o vristerna svällt upp, kommer inte ihåg hur mina fotknölar såg ut.

• Barbalala

Är kramp i vaderna ett graviditetsbesvär??? Hade ingen aning om det. Jag har den senaste tiden haft jättemycket kramp i vaderna nattetid, nu vet jag det beror på!

• mammalollo

Jag fick kramp i ena vaden när jag sträckte mig en natt fy fan,släppte dock efter 2-3 minuter.
    Fick det även då jag väntade Max.

• Nettizen

Barbalala --> Att man får kramp har del med all viktuppgång man får under graviditeten. Brukar vara vanligt under sista trimestern. Inget skönt direkt men tyvärr så får vi stå ut med det!!

• sjuttio

Jag hörde följande om kramp:
    När man svullnar om fötterna och benen kan inte blodet strömma fitt i ådrorna. Detta gör att musklerna inte syresätts och därför får man kramp.
    Det låter rimligt för mig. För mina fötter svullnade och jag fick kramper på nätterna. Då började jag dricka massor av vatten och svullnaden och kramperna försvann, (så här långt i alla fall).

• NeaVida

Ska kanske tillägga att jag även tyckte att det var ett väldigt informativt svar!
    Tackar!

• Kanske kanske inte

Orkar inte läsa alla inläggen.

Om du får kramp så pressa foten mot sänggaveln. Detta hjälper rätt omgående och du behöver inte ens gå ur sängen.

• sami

kramp i vaderna kan bero på vätskebrist... alltså att man druckit lite dåligt... det kan även vara brist på kalium har jag för mig... och det finns det gott om i bananer...
    Det är vanligt med kramp i benen under gaviditeten.... man har ju lite mer belastning och cirkulationen är lite sämre just i benen...

• Linis81

Jag har det flera gånger per natt.. jag dricker typ 3 liter om dagen och äter 1 banan om dagen så vette 17 varför jag får det?

• JenTravel

jag har oxå det. har haft det hela tiden. även sk. restless legs, att det kryper i benen. riktigt obehagligt. har haft så mycket nu de senaste nätterna så jag inte kunnat sova. har varit tvungen att ta en alvedon. känns som världens växtvärk i benen. har lagt en kudde under fötterna på natten, vilket ofta blir att man ligger snett och får ont i ryggen istället...: )
    det är väl bara att stå ut.
    jag dricker oxå jättemycket, dricker flera liter om dagen och rör på mig mycket, går mellan 6-10 km om dagen.
    är i v. 32

• Ajsen

Jag hade otroligt mycke kramp i mina vader under graviditeten...huua.

Av en händelse följde jag med min pappa till sin akupunktör, där han berättade att man saknar mycke magnesium under graviditeten så jag köpte tabletter på Hälsokostaffär alltså vanliga magnesiumtabletter, finns även i brusform. Inte så farligt dyra. OCH jag blev kvitt mina besvär!! Bananer funkar oxå. Men prova tabletterna.

Lycka till! Cecilia

Svar på tråden KRAMP i vaderna!