• VeraVera

Fläskfile, vad/hur gör jag?

Är det godast att steka eller ska jag göra den i ugn?
    Blir det nog med spa att göra sås på?
    Är helt vilsen här...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-24 16:13
    Kan jag marinera filen i vanlig allroundkrydda?

• Svar på tråden Fläskfile, vad/hur gör jag?
  • Birgitta2

Om du helsteker den så bryn den först i mycket smör i gryta, sen 1 dl vatten och så locket på i ca 20 min. Ta upp och vira in i folie och låt köttet vila en stund. På skyn häller du grädde, salt och peppar och rör ihop och reder av. Jättegott!

• VeraVera
    Birgitta2 skrev 2008-09-24 16:09:29 följande:
    Om du helsteker den så bryn den först i mycket smör i gryta, sen 1 dl vatten och så locket på i ca 20 min. Ta upp och vira in i folie och låt köttet vila en stund. På skyn häller du grädde, salt och peppar och rör ihop och reder av. Jättegott!
    ah de låter gott och inte så svårt...
  • Birgitta2
    VeraVera skrev 2008-09-24 16:11:55 följande:
    ah de låter gott och inte så svårt...
    Inte svårt alls. När du börjar så låt grytan blir riktigt het. Lägg i mycket smör och låt den sjunka ner. Sen kan du salta och peppra direkt i smöret och så lägger du ner fläskfilen och bryner runt om. Kan inte misslyckas!
  • Birgitta2
    VeraVera skrev 2008-09-24 16:13:54 följande:
    Birgitta2: Ingen marinad då?
    Det är överkurs för mig. Jag gnider in den med svartpeppar och så gör jag som jag beskrivit ovan. Men det finns säkert nån marinad du kan använda. Men där går jag bet.
  • Lelizzz08

Litet fläskfilétips:
    Stek den först hel så den får lite färg, salta o peppra, ev lite Kött o grill krydda eller vad du vill ha. Ta väck den från järnet och snitta ett långt snitt längs med hela filén och fyll den sen med Creme Bonjour Gräslök, rulla baconskivor om hela. Lägg den sen i en ugnsform och tillaga den ca 1 timme på 200 grader (lite beroende på hur vällagad man vill ha den).
    Perfekt att ta en extra creme bonjour, creme fraiche och en matlagninsgrädde och göra sås på. Servera med potatis, pommes, ris eller vad du vill. Gott o mycket friskt i smaken!! :)

• de blir en flicka
    Lelizzz08 skrev 2008-09-24 18:22:46 följande:
    Litet fläskfilétips:Stek den först hel så den får lite färg, salta o peppra, ev lite Kött o grill krydda eller vad du vill ha. Ta väck den från järnet och snitta ett långt snitt längs med hela filén och fyll den sen med Creme Bonjour Gräslök, rulla baconskivor om hela. Lägg den sen i en ugnsform och tillaga den ca 1 timme på 200 grader (lite beroende på hur vällagad man vill ha den). Perfekt att ta en extra creme bonjour, creme fraiche och en matlagninsgrädde och göra sås på. Servera med potatis, pommes, ris eller vad du vill. Gott o mycket friskt i smaken!! :)
    tips!
    kör på låg värma i ugnen o längre tid de blir saftigare kött!!
  • Decnet

Du vet hur man gör varma mackor?? Dåså..

du lägger ut en plåt med 6 stycken vita brödskivor.. du ser till att det hamnar tomatpuré på allihop.. bara en gnutta.. du skär upp din fläskfilé i medaljonger och sedan försteker du dom , simlutant med att du fixar en bearneise-sås vid sidan av... När fläskfilén är stekt lägger du upp bitarna på brödet, toppat med en feeeet tomatskiva, sen häller du bearneise-såsen över "mackorna" och skjuts in i ugnen tills såsen har blivit gyllenbrun..

Har du inte testat detta förut, kan jag lova dig en banbrytande "festmåltid" och "varma mackor" utöver det vanliga... serveras GIVETVIS med den obligatoriska ölen..

...mjölk till ungarna..

• ranniz

Här kommer ett superenkelt recept som man inte kan misslyckas med.

Skär filén i skivor ca 2 cm tjocka.
    Lägg dem i en ugnsform helt råa.
    Blanda en sås på:
    2 burkar creme fraishe
    3 dl grädde
    knappt 3/4 dl soya
    1 tsk sambal olek
    Häll såsen över köttet och ställ i ugnen i 1-1½ timme i 225 grader.

Servera med ris eller klyftpoatis!

Lycka till!

Svar på tråden Fläskfile, vad/hur gör jag?