Fläskfile, vad/hur gör jag?
Är det godast att steka eller ska jag göra den i ugn?
Blir det nog med spa att göra sås på?
Är helt vilsen här...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-24 16:13
Kan jag marinera filen i vanlig allroundkrydda?
Är det godast att steka eller ska jag göra den i ugn?
Blir det nog med spa att göra sås på?
Är helt vilsen här...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-24 16:13
Kan jag marinera filen i vanlig allroundkrydda?
Om du helsteker den så bryn den först i mycket smör i gryta, sen 1 dl vatten och så locket på i ca 20 min. Ta upp och vira in i folie och låt köttet vila en stund. På skyn häller du grädde, salt och peppar och rör ihop och reder av. Jättegott!
Birgitta2: Ingen marinad då?
Litet fläskfilétips:
Stek den först hel så den får lite färg, salta o peppra, ev lite Kött o grill krydda eller vad du vill ha. Ta väck den från järnet och snitta ett långt snitt längs med hela filén och fyll den sen med Creme Bonjour Gräslök, rulla baconskivor om hela. Lägg den sen i en ugnsform och tillaga den ca 1 timme på 200 grader (lite beroende på hur vällagad man vill ha den).
Perfekt att ta en extra creme bonjour, creme fraiche och en matlagninsgrädde och göra sås på. Servera med potatis, pommes, ris eller vad du vill. Gott o mycket friskt i smaken!! :)
Du vet hur man gör varma mackor?? Dåså..
du lägger ut en plåt med 6 stycken vita brödskivor.. du ser till att det hamnar tomatpuré på allihop.. bara en gnutta.. du skär upp din fläskfilé i medaljonger och sedan försteker du dom , simlutant med att du fixar en bearneise-sås vid sidan av... När fläskfilén är stekt lägger du upp bitarna på brödet, toppat med en feeeet tomatskiva, sen häller du bearneise-såsen över "mackorna" och skjuts in i ugnen tills såsen har blivit gyllenbrun..
Har du inte testat detta förut, kan jag lova dig en banbrytande "festmåltid" och "varma mackor" utöver det vanliga... serveras GIVETVIS med den obligatoriska ölen..
...mjölk till ungarna..
Här kommer ett superenkelt recept som man inte kan misslyckas med.
Skär filén i skivor ca 2 cm tjocka.
Lägg dem i en ugnsform helt råa.
Blanda en sås på:
2 burkar creme fraishe
3 dl grädde
knappt 3/4 dl soya
1 tsk sambal olek
Häll såsen över köttet och ställ i ugnen i 1-1½ timme i 225 grader.
Servera med ris eller klyftpoatis!
Lycka till!