-
Hon har inte fått fråga om hon gjort detta. Den frågan kommer hon förmodligen få imorgon om den kommer. Jag tror hon kallar sig själv för oskyldig, annars skulle hon nog svara på frågorna el erkänna.7Marshmallows skrev 2008-12-17 22:56:38 följande:Ursäkta om min fråga är dum... Jag hört att tyskan vägrar svara på massa frågor, så jag antog att hon inte svarar på om hon är skyldig (vet inte ens om åklagarna frågar så direkt), men kallar hon sig oskyldig??? Menat att det var någon annan??? (Fundering efter inlägg) -
Jag såg också efterlyst... De sommade in Sagas ansikte, min söta flicka. Och den storleende Max, min kloka och älskade pojke. Att de finns med i ett program som efterlyst känns overkligt. Men det ÄR inte overkligt.
Jag lyssnade på vad de sa. Att 2008 år ett år vi aldrig kommer glömma. Nej, det året har etsat sig fast i många tror jag. Lilla Engla, hennes mamma berättade för mig att Engla hadde hört vad som hänt max o saga, och frågat sig mamma
-hur kan någon göra sådant mot BARN. (vet ej om jag citerat rätt nu).
Några veckor senare hamnade hon i en situation som hon troligtvis vart rädd för sedan hon hörde om mina barn.
Hur kan en vuxen människa stå framför ett barn, se dess skräck i ögonen och göra en sådan omänsklig handling? ÄR det människor som gör sådant?
Många frågor, men ingen kan nog ge svaret. Men vi som finns kvar kan göra allt för att det goda ska segra över det onda... Då lever människan vidare. -
ååå, tusen tack för att du sade det!!! Jag hadde ingen kolla alls på det. då ska jag skynda mig att uppdatera i min blogg om vad jag sagt i denna tråd. jag kommer defenetivt vara med här foertfarande. Jag öppnar en ny tråd.
-
Hejsan allihoppa! God jul på er.... lite i efterskott. Det var jättelänge sen jag var här inne nu. Jag har tänkt på er och denna tråd varje dag. Men rättegångens fortsättning tar verkligen musten ur mig. De dagar det är rättegång kommer jag hem och kryper ner i soffan och somnar ganska snart. De dagar vi är lediga är jag vid graven och försöker komma ifatt, vårat hem ser oftast ut som ett bombnedslag efter en rättegångsvecka. Så jag brukar försöka ägna dagarna åt att tvätta diska och städa. Men även försöka träffa vänner och bekanta.
Vi har rest till stockholm två dagar för "ljudupptagning" i hovrätten. En natt sov vi över och en dag åkte vi från arboga vid 6 på morgonen, det var dagen före julafton, så när vi kom hem insåg vi att vi måste slå in julklappar. Det hadde kommit i skymundan.
På julaftons förmiddag gick jag och min sambo ocvh tände massor av ljus på barnens grav, jag ville inte gå därifrån den dagen. Men tillslut sa jag, "nu går vi". Min sambo svarade med att "vi kan vara kvar om du vill" men jag sa att "jag kan ju inte ta med mig barnen hem iaf". Vi gick hem och gjorde oss iordning, sen åkte vi till min sambos bror och åt julbord och lämnade julklappar. Vi undvek jultomten, kalle anka och paketöppning. Jag kännde inte att jag orkade med att se alla barn på plats förväntansfullt öppna sina julklappar. Jag tycker inte om att behöva undvika det, det hör ju julen till att se ett barns glittrande ögon. Men, jag orkade inte och har lovat mig själv att nästa år får jag försöka en gång till. Så innan tomten kom åkte vi hem till min syster Ida, där samlades hela familjen och åt ännu ett julbord, öppnade paket och spelade lite spel.
Det var en ovanlig jul, men det var precis vad vi behövde, för att hålla julglädjen levande.
Min tråd ska ju stängas imorgon pga att den vart öppen 3 månader nu, så idag ska jag sitta och kopiera allt jag skrivit här till min blogg, så att det finns kvar, sen kommer jag öppna en ny tråd som vi kan fortsätta i för er som vill.
Nu ska jag först sätta mig och gå igenom allt som ni skrivit här. Jag hoppas ni haft en bra jul och att ni får en lugn vecka nu till nya året kommer. -
ahaa, det är ju jättebra. så behöver jag inte stressa med det. Men, jag ska nog börja idag iaf. Vill ju gärna ha kvar alltihoppa! Tack för att du tala om hur det är. Jag e inte uppdaterad alls på den fronten.
faster skrev 2008-12-17 23:26:53 följande:precis..vad klumptigt av mej att skria så...menade som turbomorsan sa att detej kommer gå att skriva mer här..sorry. -
Ja, den 18:e dec. Dagen då alla våra annhöriga skulle vittna.
Vi satt i bilen på väg till rättegången, det var jag, min sambo och Nicklas. Då fick jag ett sms av Ida. Det stod att hon var jättenervös och till råda på allt höll på att tappa rösten pga förkylning osv.
Jag skrev till henne att jag skulle göra vad som helst för att hjälpa henne. Men att jag vet att det inte böhövs, för hon kommer klara detta ändå. Hon e så stark min syster, och sanneligen det stämmde, men hög och klar röst svarade hon säkert och korrekt på varenda fråga hon fick. Jag sköt försiktigt över spindelmannen til henne är hon kom in till vittnesplatsen, så hon kramade spindelmannen hårt hårt.
Ida likaså mina andra anhöriga var otroligt duktiga! Jag e så imponerad av de alla, trots tårar i ögonen och gråten i halsen slutade de inte att svara på frågorna utan svalde och tog ett nytt andetag för att få detta överstökat!
På morgonen den 18:e åkte in familj i en bil och vi tog våran egen för att Nicklas skulle kunna föjla med också.
När vi kom in i tonsrättens lokaler så gick vi mot "vårat" annhörigrum som vi disponerar. När jag kom fram så var alla redan där. I vanliga fall så möts jag av kramar och leenden och massa prat om allt och inget. Denna dag var det tyst allvaligt och sammanbitet. Jag klädde av mig och satte mig ner, sen frågade jag "är ni nervösa idag" Min mamma drog efter andan och sade att "ja, jättenervösa".. -Ja det märks sa jag och kramade om henne.
faster skrev 2008-12-17 23:34:50 följande:får jag fråga ensak...självklart behöver du ej svar..jag ligger här i sängen o tänker på ...hur känner du inför morgondagen?Tycker det är så hemskt att alt blev flyttat på så ni inte får ro i jul o nyår....o din syster som ställt in sej på ett datum o nu må vänta ytterligare... -
Tiden är min vän på många sätt, ju länge tid det har gått. Ju längrebort från det onda kommer jag. Ju länge tid det går ju mer vågar jag göra utan att vara rädd. Ju länge tid det går sitter hon inne längre och längre. u har hon firat sin första julafton i häktet.
Men, tiden är också jobbig på det sättet att varje dag jag vaknar är jag en dag längre bort från sista kramen jag gav Max o Saga.
JohannaMatt skrev 2008-12-18 09:17:30 följande:Emma
Det gör så ont i en när man hör om barn som far illa. Och Engla hade verkligen rätt där?jag menar hur kan man göra så mot barn, hur kan man göra något ont överhuvudtaget mot barn? I min värld så betyder det att man är så fruktansvärt sjuk/störd som det bara går. Ofta kanske man tänker att de som gör barn illa måste själva varit med om nåt fruktansvärt när de var små..men så verkar ju inte fallet varit här. Och då fattar man ännu mindre.
Dina barn är verkligen så vackra, och inte bara året 2008 utan också deras underbart vackra leenden har etsat sig fast i mitt minne. Låg och funderade igår på hur snabbt tiden går?jul, nyår och sedan är det nytt år. Hur känner du inför tiden? Är den en fiende eller en vän? Om du förstår mig..
Kommer följa er hela vägen, Emma. Står bakom er i detta. Precis som så många andra. Vill du så är du aldrig ensam?Kram Johanna -
Ärlit talat vet jag inte hur det är med dessa böcker. Alla hennes tillhörigheter som de hittat är beslagtagna, så om dessa böcker finns i hennes ägor har polisen med all sannorlikhet dem.
Jag ska fråga om dem när jag träffar åklagaren nästa gång.
Varga skrev 2008-12-18 16:40:26 följande:Hej Emma! Har följt tråden nästan ända från början och tänkt skriva ett inlägg flera gånger men ej vetat vad jag ska skriva.Vill börja med att beklaga detta fruktansvärda som har hänt dig och dina kära och tala om att jag beundrar er allihop som orkar ta er igenom detta.Har en fråga som du själv väljer om du vill svara på. CS påstår ju att hon lånat två böcker av sin chef innan hon åkte till Arboga den 17e och att hon läste ur dem på tåget tillbaka till Stockholm. Är dom beslagtagna eller undersökta för ev spår?Många styrkekramar till er allihopa! -
jag satt och gjorde ett streck i mitt block för varje gång hon blev tillsagd att lägga undan FUP:en under förhöret. Den blev 7 streck....
faster skrev 2008-12-18 17:44:29 följande:Hej Emma...har nu läst allt på vlt...o jag kan nästan ej hålla mej för skratt...en mer hemsk person finns väl inte??Hon gör ju precis som hon själv vill o struntar tom i vad våra lagmän säger..Stackars stackars dej som må sitta där o lyssna..Men en sak kan jag då säga ...ska de undersöka någons hjärna så är det då inte din som behöver göras det på!!Kram Kram -
otroligt fint citat! Och det är nog det jag försöker leva efter. De är inte döda, så länge vi minns de.
Tack för att du delar med dig
Lingonflickan skrev 2008-12-19 22:00:25 följande:Emma jag hoppas du tar följande på rätt sätt. Du vet ju att jag vill alltid väl. Såg just en star trek film och Spock dör men någon säger då "han är inte död så länge vi minns honom" Ville ge dig det citatet. Jag menar jag vet ju att Max och Saga är döda men de lever för att vi minns dem, de lever genom och i våra minnen.KramarMiSPS Om nån tycker det är okänsligt eller på nåt sätt fel så anmäler jag mitt eget inlägg, säg bara till. -
Jaaa, mina barn tyckte om hundar!
När Max var liten och man frågade honom vad "vovven säger"så stäckte han ut tungan och flåsade som en hund istället för att säga "vov vov" som andra barn gör.
Min vän i göteborg har en hund som hon alltid har med sig när hon hälsar på, både Max o Saga tycker (tyckte) om henne jättemycket så tanken fanns att kanske skaffa en hund någon gång i framtiden när vi var redo.
Så den dagen din vovve kommer till himlen så har han med all sannolikhet två små som mycket gärna får honom att känna sig hemma där uppe bland molnen.
Baba Screetch skrev 2008-12-19 23:58:33 följande:
Emma, jag såg att någon skrivit om sin hun Ronja för 2 didor sedan...Innan jag såg det satt jag o funderade på om dina barn tyckte om hundar...Isåfall skulle jag säga att min stora vovve börjar bli gammal nu och vi kommer att få medicinera han resten av hans liv för att han inte ska behöva ha ont i sin artros...Och om dína barn tyckte om hundar hade det känts lite lättare den dagen då vi beslutar att han får vandra vidare, för då kunde han fått vara Max o Sagas lilla björn, eller lilla o lilla... han väger 81 kilo Det hade känts lite skönare att veta att han fick komma till några som tyckte om han o få leka o springa på ängarna i evighetens och ungdomens land Då kanske han skulle bli som en liten valp igen Jag vet inte när dagen kommer, kanske snart kanske om ett eller flera år, men eftersom jag vet att han aldrig kommer bli bra o trots allt är 7,5 år (vilket är ganska mycket för en så stor ras) så sitter man och funderar lite...OJ det blev mycket om min hund men det var några tankar jag fick...Så om Max o Saga tyckte om hundar så kan dom få ta hand om han (Och vovven Ronja) så kan dom busa ihop allesammans -
Det är fruktansvärt, att det finns människor som gottar sig i andra människors lidande. Jag har inte råkat ut för något sådant uppenbart än. Men människan som gjorde bildspelet och skändningen av obduktionsbilderna på Max o Saga är nog en av dom. Så där har jag stött på det tyvärr.
Fick ni sitta på åhörarbänkarna? Var ni inte målsägande?
SivAndersson skrev 2008-12-20 17:00:08 följande:Svar på #4576
Det har funnits stunder då jag känt en enorm vrede gentemot mördaren, och det tror jag bara har varit bra för mig - skulle väl egentligen ha behövt haft mer av det, fast jag är inte så mycket för det, tror jag. Men hämnd är inget som jag verkligen funderat på. Vad jag än gjorde mot honom så skulle det ju ändå aldrig kunna vara tillräckligt för uppväga det han gjort, och ingenting skulle ge mig min dotter tillbaka. Men när jag fick veta att han hade förflyttats från det första fängelset han var på till ett annat, för att som man sa "hans säkerhet var i fara", så måste jag erkänna att jag inte beklagade hans öde. Och jag tänkte att han kanske ändå hade fått känna på lite av den skräck som min Sara måste ha genomlidit. Mest för det, alltså, men jag skulle inte må bättre av att veta att han utsattes för fysiskt våld. Återigen är det just det som skiljer mig från honom - att jag inte (som han uppenbarligen gör) finner någon njutning i andras lidande. Apropå det... Jag skrev ju i mitt förra inlägg att alla utom mördaren var berörda av bilder och annat som visades under rättegången. Men så var det inte riktigt. Varje morgon var det många som köade tidigt för att få plats i rättssalen. Jag och Saras pappa hade bara rätt att reservera platser för oss och varsin stödperson. Men våra andra vänner och anhöriga fick köa som alla andra. Bland dem som var mest angelägna om att komma in fanns några personer som jag kallade hyenorna, människor som uppenbarligen var där för att njuta av vårt lidande. En kvinna kom dit berusad (fast det var så tidigt på dagen) och en annan satt och snaskade godis, som om hon var på bio. Jag såg några gånger att hon tittade liksom lystet åt mitt håll, mest hela tiden, och det var helt vidrigt att uppleva.Jag hoppas verkligen att du varit förskonad från såna människor i din omgivning, Emma. Men skulle du ändå råkat ut för några "hyenor", så ska du veta att de tyvärr är vanliga i såna här sammanhang (även i bloggar) och inget som bara är riktat mot dig personligen.Men... som sagt... alla fina, underbara och medkännande människor vi får möta uppväger ju detta fåtal känslomässigt skadade personer. -
Oron för min pappa är vi två om, om inte fler. Men jag vet, att han gråter, att han går hem från jobbet tidigare o att han låter sig själv vara ledsen. Jag ser i hans ögon att han mår dåligt o att han ibland har svårt att sova.
Är det inte så, att mannen i familjen tar på sig ansvaret för sin familj? Att männen har den ansvarskänslan i sin natur.
Jag försöker kolla med pappa hur han mår och om han behöver något. Jag försöker göra allt jag kan för att hjälpa honom på det sättet han hjälper mig. om den dagen kommer då jag ser att det går utför för honom så kommer jag ta hjälp utifrån.
Han e så stark min pappa och en förebild för mig i alla lägen. Men hon finner nog trygghet i min mamma. Min starka och kloka mamma. De två har varandra i alla lägen.
Lingonflickan skrev 2008-12-22 19:44:03 följande:Vi finns här för dig gumman när du orkar, tills dess bär vi dig i våra tankar, det vet du. Känn inte att du måste läsa ikapp eller svara på något när du tittar in, det är ju vi som ska finnas här för dig och inte tvärtom. Och orkar du inget skriva så hoppas jag du tankar lite omtanke hos oss för det vill vi ge dig.Kan inte låta bli att oroa mig lite för din pappa Emma. Han står där stadig och stabil och trygg men jag hoppas han inte glömmer ta hand om sig själv också, tillåter sig själv att känna sorg och smärta. Så det inte en dag slår till med full kraft och "välter omkull" honom.KramarMiS -
Jag drömmer om Max o Saga. Men i drömmen finns de här nere på jorden och lever ett liv tillsammans med mig. Jag har aldrig drömt om det och vetat om att de är på andra sidan.
Utan drömmarna är en blandning mellan minnen och fantasi och jag e glad att jag har det så. Det känns som att jag har haft dom hos mig en stund när jag drömt om dem.
Zocute skrev 2008-12-23 12:19:39 följande:Emma,Många, många tankar går till dig nu...Mitt uppe i det svåra mitt i denna högtid & rättegången som inte hunnit klart. Att säga God Jul känns knepigt, men jag hoppas du får det mysigt bland dina nära & kära och hoppas att de här dagarna inte blir vedervärdiga :o/Jag har länge tänkt fråga dig en sak.Jag har två nära vänner som gått bort. Och om jag vill och verkligen tänker på dem innerligt (som du gör med dina barn varje dag) så har jag kunnat drömma om dem. I drömmen vet jag att de är på "andra sidan" och jag frågar dem det jag vill fråga.Detta är oerhört läkande o skönt, att få "prata med dem" o att få krama dem. Har du drömt om Max o Saga? Att du träffat dem fast du vet i drömmen att de är på "andra sidan"?En väldigt personlig fråga - o du behöver givetvis inte svara. Många varma kramar /Liza -
Tusen tack för den fina gesten!
Ida berättade på julaftonseftermiddagen om att ni gjort detta för oss.
faster skrev 2008-12-23 22:43:18 följande:Är det någon mer än jag här som känner att det skulle kännas bra att ha en tyst minut imorgon för Max o Saga o hela deras fam?Och i så fall att vi bestämmer ett klockslag som vi alla gör det på? -
haha,
nej det e inte första gången han hör det. O med all rätt!!
Han är ju 198cm!!! o lilla jag är 160 cm... Så skillnade är stor längdmässigt. Men på andra plan är vi lika.
När det gäller media är det bra. Jag har valt att framträda i media, men han vill avstå. Så när de ska ta kort på mig o han står bredvid så kan de "klippa" av hans huvud på bilden, jag kommer ju med iaf ;0)
Rastafairy skrev 2008-12-26 12:14:58 följande:Vill dessutom säga : Va lång han är din sambo! såg dokumentären på TV4 fakta Kankse inte första gången han hör det. -
Här kommer en länk till min nya tråd som jag kommer finnas i från och med imorgon.
www.familjeliv.se/Forum-10-212/m39635947.html