• Solkattan

Jag blir så trött... del 2

ÖnskanS:
    Då ligger vi verkligen hack i häl på varandra nu... Glad
    Du skulle också köra med Gonal-F va?
    Håller tummarna för att du är nedreglerad så vi kommer igång båda två!!
    (men du har väl sprayat rätt länge va..? Jag är på dag 21 idag).

//Solkatta

• Solkattan

Augustibruden:
    Egentligen behöver du/Ni inte fundera så mycket just nu...
    Det enda är ju om Ni nu har råd att avvara pengarna eller ej...
    Att betala in avgiften binder Er inte på nåt sätt.
    Själv så har jag o sambon betalat in till dessa organisationer.
    Personligen känns det skönt att ha gjort det. Vi har ju inte tagit nåt beslut ännu om vi verkligen ska adoptera. Men vi samlar tid i kön...
    Jag har inte gett upp hoppet för att vi ska lyckas med IVF .. men det finns ju en risk att det faktiskt inte kommer att gå.
    Och jag vet hur j*vla arg o ledsen jag kommer vara den dagen som vi inser att vi inte kommer få några fler chanser till biologiska barn. Men varje dag som går så hoppar vi framåt i kön. Visst kostar det några tusenlappar... men jag tror att dessa tusenlappar är penuts i jämförelse med den sorg jag skulle kunna känna över att jag inte ställt mig i kö tidigare.
    Om man kunde mäta tårar och sömnlösa nätter i pengar så är som sagt kökostnaden ingen större kostnad...

Så se det inte som ett beslut som du måste fatta här o nu... utan mer som en möjlighet att senare kunna fatta ett beslut snabbare.
    Det enda du kommer "märka av" att du betalat in är att Ni får en medlemstidning. Faktiskt en riktigt mysig tidning att läsa... man blir helt klart inspirerad över att läsa om andra som står i kö eller som precis kommit hem med sin guldklimp...

Nä, nu kanske jag ska sluta "tjata" ... det är ju Ert beslut... men jag hoppas ändå att Ni ställer er i nån kö... Flört

//Solkatta

• Solkattan

icka76:
    No problemas... jag och sambon har ännu inte slagit till o gift oss... man behöver inte vara gift för att stå i kö.. Glad.
    Däremot så måste man vara gift för att påbörja hemutredningen.
    Jag och sambon anmälde oss i somras till AC och BFA (adoptionsbyråer). Och så ringde jag kommun så fick vi gå den obligatoriska föräldrautbildningen. I vår kommun så var det 7 träffar varje tisdag på 3 timmar. De bästa tisdagskvällarna på flera år!! .. Alltså.. det var riktigt "roligt". Vi satt ju alla i samma båt... de flesta hade gått igenom en massa behandlingar för att få till en liten bebis...
    Funderar på att maila och fråga om vi inte kunde ha en återträff snart i adoptionsgruppen. Man är ju rejält nyfiken och höra vad som hänt nu under de senaste månaderna...
    Vet att visa skulle genomgå en sista IVF...

Köerna tycks variera beroende på vart man bor i landet...
    alltså.. det kan ju vara kö till föräldrautbildningen (dock sa våra gruppledare att trycket minskat på dem nu när det kommer så mycket skräckpropaganda om de låååånga köerna på adoptionsbyråerna). Sen så kan det även vara kö till hemutredningen (eller medgivandeutredning som de nu döpt om det till).

Så köerna kan ju vara:
    1. för att få gå föräldrakursen
    2. för att få göra medgivande utredning
    3. kö i sverige för att få skicka papper till adoptionslandet
    4. Kö i adoptionslandet...

köerna i sverige tycks ju vara 1-2 år (steg 3). Sen ytterliggare 1-2 år i utlandet...
    Man vinner alltså tid i Sverige om man redan nu anmäler sig till en eller flera adoptionsbyråer.

Jag och sambon måste alltså slå till o gifta oss innan vi nu kommer vidare på adoptionsspåret. Men just i nuläget så orkar ingen av oss riktigt ta tag i det. Känns som om fokus just nu ligger på att komma igenom pågående IVF behandling...
    Men som sagt. Vi står i kön.. och samlar tid!!

//Solkatta

• Solkattan

Kanske blev lite rörigt...
    Nä, man behöver inte gå föräldrautbildningen för att stå i kö på en adoptionsbyrå.
    Kostnaden på AC är 2475 kr per år. (per par då). På BFA ligger den på 1850 kr.
    Det är lite lurigt att man betalar från jan - dec. Så anmäler man sig redan nu så får man ändå betala hela 2008 års avgift... fast man bara hiner stå i kön i 1½ månad.

Kolla länkarna jag skrev tidigare i tråden till Augustibruden.. Skrattande

När man anmäler sig till föräldrakursen så behöver man inte ha tagit ett beslut om man verkligen vill adoptera eller ej. Kursen ska man faktiskt se som en möjlighet att få så mycket info o kunskap så man kan fatta beslutet om adoption känns rätt eller ej...

Varför inte kolla med kommun hur lång kö det är för att gå utbildningen?
    Jag ringde familjerätten på vår ort. Man kan ju alltid ringa o "höra sig för"...

//solkatta

• Solkattan

Nä, man behöver inte gå föräldrautbildningen för att stå i kö på en adoptionsbyrå.
    Det är lite lurigt att man betalar från jan - dec. Så anmäler man sig redan nu så får man ändå betala hela 2008 års avgift... fast man bara hiner stå i kön i 1½ månad.

När man anmäler sig till föräldrakursen så behöver man inte ha tagit ett beslut om man verkligen vill adoptera eller ej. Kursen ska man faktiskt se som en möjlighet att få så mycket info o kunskap så man kan fatta beslutet om adoption känns rätt eller ej...

Jag ringde familjerätten på vår ort. Man kan ju alltid ringa o "höra sig för"...

//solkatta

• Solkattan

//solkatta

• Solkattan

Nu är jag här o tjatar igen...
    Men på tisdag är det nåt som kallas adoptionens dag och AC "firar" detta genom att ha öppet hus på flera ställen runt om i landet...
    tex för er som bor nära Kalmar:

Adoptionernas Dag i Kalmar 2008-11-23 Årets tema är Sydostasien. Detta kommer att bli en dag med tillfälle att prata adoption med Adoptionscentrums medarbetare Helen Nilsson-Björk, provsmaka asiatisk mat, se en utställning om hur en adoption från Korea gått till. Det kommer även att bli dansuppvisning med tillfälle att själv få prova på att dansa och så kommer det att finnas origami (pappersvikning).
    Öppet för alla, medlemmar såväl som icke-medlemmar.
    Plats: Vasaskolans matsal i Kalmar
    Tid: Mellan 10:00 och 14:00 (kom när det passar)Bara ett liiitet tips.. Flört

//Solkatta

• Solkattan

Har Ni redan fått tidningen??!!
    Jag trodde den skulle komma först imorgon..
    Kul at Ni gillade artikeln.. Glad.
    Är ju ingen skribent direkt. Känns faktiskt lite läskigt att ha skrivit nåt som så många kan läsa... tänker jag tillbaks på skoltiden så var mina uppsatser fulla med understrykningar och ordet "tempusfel". Medans bästisens uppsatser alltid var fria från rödpennan och på slutet satt det ibland en guldstjärna. Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om språkfel.. huvudsaken att man har något att skriva om!
    Snart ska jag försöka mig på att skriva nästa krönika. Har lite ideer på lut.. men om Ni kommer på nåt som Ni tycker är viktigt så säg till. Funderar på att skriva en tio punktslista på det värsta man kan säga till nån som är ofrivilligt barnlös... kanske lite töntigt, men samtidigt så kan det aldrig vara "fel" att upplysa om hur sårande det kan vara med visa kommentarer.
    Nu börjar det bli natti natti här.. ska bara invänta att innehållet i nylagade matlådorna kallnar..! Skrattande

//Solkatta

• Solkattan

Augustibruden:
    I Karlstad firade AC adoptionens dag i helgen... jag o sambon missade tyvärr det. Såg på tv:n igår att "vår" gulliga adoptionsledare var med och pratade...
    Hoppas Ni kommer iväg till Kalmar. Du får berätta här i tråden hur du tyckte det var .. deras träffar runt om i landet brukar vara bra har jag hört från andra i adoptionstrådarna.
    Memorerat dina punkter. Håller med om att de verkligen borde vara med på listan!

Är det nån ifrån Falun eller dessa trakter så har AC en träff även där:

Välkomna till Stadsbiblioteket i Falun lördagen den 22 november mellan 11-14. Mingel med styrelsen, träffa andra adoptivföräldrar och framför allt, lyssna på Kerstin Weigl författare till boken Längtansbarnen, hon föreläser i filmsalen kl. 12.00

Har läst hennes bok och den är faktiskt jättebra. Hade jag bott i närheten hade jag absolut gått!

Åh, kan det inte bli torsdag snart så jag o sambon äntligen får börja med sprutorna...!

//Solkatta

• Solkattan

Önskans:
    Jag visste att vi här i tråden var spridda över hela landet... kom inte riktigt ihåg vart alla kommer ifrån. Glad.
    Bra att du lyckades övertala honom... det är ju inte precis så att hela kvarteret måste veta om att Ni står i kö (Om ni nu inte råkar ha en skvallertant till brevbärare som berättar för allt o alla om att Ni minsann får AC:s tidning..). Fast det är väl lite väl paranoid att tro nåt sånt..Flört.

Jag var inte heller medlem innan.. fick själv pröjsa för att få tidningen.. tycker att FL kunde ha bjussat på det eftersom man inte får nån form av arvode för att skriva...
    Men men... jag har äran att få skriva! Och det tänker jag fortsätta göra.. Skrattande !

Snart ska jag gå på öppet hus för en 50 -åring nu på lunchen. En gammal kollega. Igår så höll jag typ på hela kvällen att fixa en present till honom.
    Han och jag hade en sak ihop. Han gillar nämligen inte gurka och jag tycker det är skitsnuskigt med råa tomater. Så på en gemensam fest en gång så kläckte jag ur mig...
    "Om jag får din gurka så får du mina tomater!" ...
    Gissa om gubbarna tyckte det var oootroligt roligt.. Generad. Snuskhumrar!! Flört.
    Så nu har jag tagit en kruka. Fyllt den med färglatt godis tryckt ner en gurka i krukan och satt tandpetar i hela gurkan med rosa fina geléhallon. Sen har jag slagit in allt i cellofan plast och knytit fina rosetter...
    Hoppas det blir uppskattat... jag hade i alla fall roligt igår kväll då jag gjorde den.. Skrattande.

//Solkatta

Svar på tråden Jag blir så trött... del 2