• Kodama

    Statistik och medicinska fakta om fertilitet, risker, IVF och ÄD för 40+ och 40++ (OBS! Ej stöd- eller peppningstråd!)

    Denna tråd är till enbart för diskussioner om statistiska fakta på gruppnivå samt vad som idag är känt vetenskapligt om fertilitet, icke-assisterad befruktning, IVF och ÄD för kvinnor (och män) i åldern 40+ och 40++. Det är inte en "peppningstråd" och inte en tråd för "tips och trick" som saknar vetenskaplig grund. Jag startar tråden för att det har visat sig att det finns några här på forumet som är intresserade av denna typ av information, och jag bistår gärna med det jag kan. Däremot inser jag till fullo att statistiska och vetenskapliga fakta inte har en uppmuntrande effekt på alla, så om ni känner att ni behöver peppning eller ett halmstrå att gripa efter, är detta sannolikt inte tråden för er. Jag vet och förstår att många som skriver i det här forumet har svåra upplevelser bakom sig, och känner mycket förtvivlan kring sin längtan efter barn. I den situationen kan man behöva fokusera extra mycket på bara det positiva, och är det så för er så avråder jag er från att läsa den här tråden.

    Ok, nu är ni varnade.

    Statistik utan assisterad befrukning (samma som jag postat i tråden "Statistik och kalla fakta", skriver det här också för överskådlighetens skull):

    Genomsnittlig chans att bli gravid per enskild cykel för olika åldrar:
    25 - 25-30%
    30 - 25-30%
    35 - 18%
    40 - 5%
    45 - 1%

    Amerikanska Babycenter har ett bra diagram som visar den genomsnittliga risken för infertilitet vs chansen att bli
    gravid under ett år, dvs kumulativt, för olika ålderskategorier:
    www.babycenter.com/0_chart-the-effect-of-age-...

    Genomsnittlig risk för missfall vid olika åldrar beräknat på sedvanligt sätt med gravtest, dvs inte sk "kliniska
    missfall" där graviditet konstaterats med ultraljud och inte heller de nya extremkänsliga mätmetoderna som givit
    missfallssiffror kring 60% för genomsnittliga friska par:
    25 - 10%
    30 - 10%
    35 - 25%
    40 - 40%
    45 - 50% eller högre

    Genomsnittlig risk för kromosomstörning vid tidpunkten för genetisk testning, dvs under andra trimestern, för olika
    åldrar:
    25 - ingen uppgift
    30 - 1/300
    35 - 1/134
    40 - 1/40
    45 - 1/11

    Man skall också veta att faderns ålder också har betydelse. Tidigare har man inte brytt sig så mycket om att studera fäders ålder, men på senare tid har flera stora studier kommit som visar att faderns ålder har betydelse både för chansen att bli gravid, risken att få missfall och risken att barnet drabbas av allvarliga sjukdomar.

    Kommentarer om IVF:

    Det är mer komplicerat att presentera statistik för IVF och andra metoder för assisterad befruktning, vilket beror dels på att resultaten påverkas mycket av varje pars individuella förutsättningar, och dels på att det finns flera olika metoder för IVF. Generellt gäller dock att kvinnans ålder är den enskild största faktorn för chansen att lyckas med IVF och att efter 42-43 för IVF med egna ägg och 46-47 för donerade ägg så är chansen att bli gravid så låg att man kan ifrågasätta om det är etiskt att privata kliniker tar betalt för att utföra denna behandling.
    Ytterligare faktorer som komplicerar IVF-statistiken är att de flesta studier kommer från länder där man tillämpar återförande av flera embryon för att öka chansen för graviditet. I USA tex är det vanligt, speciellt bland äldre kvinnor, att man återför 3-4 embryon. Jag försöker i den mån det går att undvika statistik som baseras på multipla
    återföranden eftersom det är känt att detta kraftigt ökar risken för komplikationer hos modern och skador hos
    barnet/barnen. I Sverige återför man av denna orsak oftast bara ett embryo, i vissa fall två, men i dag inte fler. Statistiken nedan innefattar fall där man återfört så många som 4-5 embryon, men det är i dagsläget den mest säkra statistik som finns för IVF med egna ägg för kvinnor över 40.

    Antal kvinnor i olika åldrar som erhållit levande födda barn efter tre IVF-försök:
    40 - 25%
    41 - 19%
    42 - 19%
    43 - 9,6%
    44 - 1,6%

    Antal kvinnor i olika åldrar som erhållit levande födda barn efter 5-6 IVF-försök:
    40 - 28%
    41 - 23%
    42 - 22%
    43 - 10,5%
    44 - 1,6%

    Missfallrisk vid olika åldrar efter biokemiskt konstaterad graviditet (dvs med vanligt gravtest som mäter beta-hcg):
    40 - 38%
    41 - 45%
    42 - 45%
    43 - 48%
    44 - 70%

    Missfallrisk vid olika åldrar efter "kliniskt" bekräftad graviditet (dvs att man vid ultraljudsundersökning sett
    fostrets hjärta slå):

    40 - 24%
    41 - 35%
    42 - 37%
    43 - 38%
    44 - 54%
    45 - 67%

    Observera att levande födda barn inte är liktydigt med friska levande födda barn. Statistiken ovan innehåller barn
    med kromosomskador, missbildningar, CP-skador osv.

    Chansen att vid 40 års ålder, utan assisterad befruktning, föda ett friskt levande barn ligger kring 10% kumulativ chans över 1 år, någon/några procents chans per menstruationscykel.

    Med IVF är chansen att föda ett friskt levande barn ca 20% över tre IVF-försök med egna ägg.

  • Svar på tråden Statistik och medicinska fakta om fertilitet, risker, IVF och ÄD för 40+ och 40++ (OBS! Ej stöd- eller peppningstråd!)
  • Sleepingbeuty

    Jag vill också lägga till att det finns mkt att hämta på nätet, men glöm inte att se NÄR det är skrivet.Mkt är gammalt.
    Ha koll på det.
    MKT händer inom detta område och det förändras varje år.

  • Minnie69

    Ja det är alltid lömskt med information på nätet. Men jag tycker ändå att den här tråden är intressant och hoppas på att den ska ge en mer "sann" bild av vad som gäller. Men sedan är det ju bra om vi alla kan försöka att ta för vana att lämna källor. Ibland kan det ju kanske vara svårt, jag vet ju inte heller var Kodama har tagit sina siffror ifrån, men hon har ju angivit att hon har kommit i kontakt med diverse information i sitt yrkesliv. Kan ju vara så att hon baserar en del av uppgifterna på material som hon har tagit del av men inte har rätt att lämna ut i "fulltext" etc. Men isf är det ju bra om man ändå förklarar att det problemet föreligger. Om det sedan är pga tystnadsplikt, upphovsrätt etc...

  • Minnie69
    Toppenloppan skrev 2008-10-01 07:16:56 följande:
    Minnie69: Som ALLTID ett klokt inlägg från dig! Alla är ju inte lika besatta av FL som tex jag är!
    Tack för uppskattningen
  • Igor

    Hej Minnie69
    Tycker att det verkar konstigt att om man har gjort undersökningar inte kan hänvisa till en källa pga av upphovsrätt, tystnadsplikt mm. Undersökningar görs ju för att föra forskningen framåt och att delge andra sina rön i forskningsartiklar. Det ändå jag kan tänka mig skulle vara om artiklarna inte hunnit blivit presenterade ännu i någon artikel.

    Visst ska man hålla kolla på när artiklarna är skrivna. MEN forskningen lär ju gå framåt och inte bakåt så allt som är gammalt är ju inte förlegat Men året är också en viktig information när man anger källan på en artikel anser jag.

  • Minnie69

    Hej Igor, jag har just ingen aning. Jag tänkte bara att det kanske kan finnas någon anledning. Skulle tro att det inte finns något hinder och att vi så småningom får ta del av basen till den information som har presenterats. Men jag är till min natur sådan att jag vänder och vrider på saker och ting , så jag måste alltid försöka se på det hela från alla vinklar och vrår. Men det var bara jag som tänkte högt för egen del att det kanske kan vara så att hon inte har rätt att lämna ut grundmaterialet... Men jag tror som sagt att det antagligen inte finns något hinder. Vi får helt enkelt vänta på att Kodama åter besöker FL och stillar vår nyfikenhet

  • Igor

    Håller med dig. Ska bli mycket intressant att få höra hennes kommentarer om våra inlägg. Statestik är alltid intressant men kan också vara missvisande. Tror tillexempel att Sverige inte kan ha så mycket statistik på äggdonation och IVF på personer över 40 år då man inte får göra det här.
    Och vilka står för statestiken för övrigt utomlands kanske självklart klinikena själva och det är klart att de vill presentera snygga och fina siffror.
    Statistik är mycket svårt och krävs att man är bra insatt i just det ämnet för att hitta kryphållen i statistiken. Men intressant så vi väntar och hoppas på svar.

  • mytrouble

    Ja, här är det verkligen en myllrande debatt i väntan på Kodama. Men ni har rätt, minnie mfl kloka människor, dags att hålla klaffen nu (jag alltså) och tålmodigt vänta, kanske ta en paus från FL?! (sic! )
    Underbart förresten Sleepy. Såg framför mig hur du springer runt där med op skjorta...

  • Sleepingbeuty

    Ja hade jag fått göra som jag hade velat, så hade jag varit med vid utplocket av donatorn.Suttit med embryologen och vakat på nätterna under mikroskopet och lekt detektiv bland deras studier och statistik!
    Samt kollat deras vinster kontra kostnader!!!
    De blir ju mångmiljonärer på oss.Tänk på Ralf Aschorn som äger AVA som har flera kliniker från Finland till Lissabon. han tjänar grymma pengar på oss stackare som inte får göra det i sverige, inte ens privat av våra stelbenta och långsamma beslutsfattare.

    Vid en kongress så ifrågasatte jag de närvarande experterna inom fertlitetsområdet.Visst de vet så väl vad som sker utomlands och de vet om alla utländska studier.Som ligger före sverige.Även med utredningar o.s.v och behandlingar.Immunologiska orsaker o.s.v
    Jag sa som exempel, för att få dom att förstå.(Detta efter att en etiskt moraltyp hade hävt ur sig en önskan av de svenska kvinnorna i sverige, att vi skulle bli mindre desperata i vår barnlängtan.)
    Det var hans lösning på problemet med att så många inte får hjälp att bli gravida när det finns så mkt att göra och undersöka, men att det inte ges i sverige i lika stor utsräckning som utomlands.
    Då sa jag...Hur ställer du dig till då att vi kvinnor inte ger upp så lätt?
    Att jag vet en kvinna som var singel och en där även mannen var infertil, och de var över 40 båda två paren, att de åkte till Indien och fick både ägg och spermiedonation samt en surrogatmamma på det, som födde detta barn som de då kunde åka hem med.Med papper som intygade att de var genetiska och biologiska föräldrar?
    Han blev helt stum!!
    Ja sa: jag visste du inte det? Att vi KVINNOR HITTAR lösningar tillslut, till nästan vilket pris som helst.Annars så får ni nog lobotomera oss!...DU har barn, då har ju du det på det torra och då har ju din fru och du inte någon barnlängtan efter många fruktlösa försök, innan du åker ut ur systemet i sverige. Samt att alla dessa singlar som har en biologisk klocka.
    ...då svarade han...ja men man behöver väl inte bli så desperat för det!
    Jo sa jag, då tycker du det är bättre att vi tvingas göra så och tar tusentals medicinska risker och betalar tusentals kronor istället för att få en säker vård i Sverige? Eftersom ni tycker att utländska kliniker är oseriösa! ggrrr..vad arg jag blev.
    Jag fick dock medhåll av två av våra främsta fertilitetsläkare.De vill också höja åldersgränsen och att singlar ska få göra ÄD.Men politikerna vill inte det!

    Bara ett litet inlägg


    mytrouble skrev 2008-10-01 22:18:27 följande:
    Ja, här är det verkligen en myllrande debatt i väntan på Kodama. Men ni har rätt, minnie mfl kloka människor, dags att hålla klaffen nu (jag alltså) och tålmodigt vänta, kanske ta en paus från FL?! (sic! )Underbart förresten Sleepy. Såg framför mig hur du springer runt där med op skjorta...
  • hymafr

    Håller fullständigt med dig Sleepingbeuty.
    Bra att du vågade/orkade ryta ifrån. Önskar att jag också hade varit där.

Svar på tråden Statistik och medicinska fakta om fertilitet, risker, IVF och ÄD för 40+ och 40++ (OBS! Ej stöd- eller peppningstråd!)