• sophiie

SL- kontrollanter - Befogenheter??!

Liljeholmen idag runt 14.35.
    En kille går av tåget som går mot Norsborg, 4 kontrollanter ska just stiga på tåget. Men väljer att fråga killen om han har giltig färbiljettt. Han väljer att inte visa den (om han nu har en).
    Kontrollanterna ställer sig runt honom, en av kontrollanterna håller i han i hans jacka.
    Killen försöker att gå, kontrollanterna sluter cirkel runt honom mer.
    De får killen mot väggen, nu står de nära honom. Han försöker gå, men hålls fast. En av kontrollanterna ringer polisen, en utomstående man säger till den omringade killen på spanska att han har rätt att gå. De har ingen befogdenhet att hålla kvar honom.
    Just då kommer 2 väktare, som har kallats dig pga detta. En av kontrollanterna går på den utomstående killen rejält. Att han inte har med ärendet att göra. Men han har bara informerat honom om hans rättigheter, kontrollanterna säger bara vilka hans skyldigheter är.

FÅR MAN GÖRA DETTA?!?

• Svar på tråden SL- kontrollanter - Befogenheter??!
  • mizzan

Han kan lika gärna ha haft en biljett, det vet vi ju inte..

• Licens To Kiss

Precis! Man har inga skyldigheter att visa upp biljetten utan ha betalt för sig! TACK för den. Om han nu inte hade sl-kort eller dyrligt så har dom inte rätt att gå på handgriplingen som dom hade gjort.

mizzan skrev 2008-09-29 16:29:31 följande:
  • lightfish
    mizzan skrev 2008-09-29 16:29:31 följande:
    Men om han nu _hade_ en biljett...varför inte visa och bespara sig själv problemet med krångliga (och ja, lessa kontrollanter)?

Jag menar...som ovan skrev: går man på bio visar man biljett, varför inte i t-banan?
  • Calylite

men tjosan.
    Jag slänger jämt min biljett på tåget, orkar itne ha med den ju. Ska de gripa alla som gör som jag då isåfall

• ajmaj

Om man har en biljett så är man väl skyldig att visa den vid en kontroll? Så har jag uppfattat det iaf.

Och OM man har giltigt färdbevis så väljer man väl att uppvisa det i en sån här situation för att slippa vidare tjafs?

Håller dock med om att kontrollanterna överdrev, men om han hade biljett så kunde han ju lätt ha undvikit situationen.

Almanackan skrev 2008-09-29 16:31:29 följande:
    Precis! Man har inga skyldigheter att visa upp biljetten utan ha betalt för sig! TACK för den. Om han nu inte hade sl-kort eller dyrligt så har dom inte rätt att gå på handgriplingen som dom hade gjort.
  • Nixx
    Jo, du är skyldig att visa upp giltig biljett på anmodan.
  • lightfish
    Man är SKYLDIG att kunna uppvisa giltig biljett på begäran för ALL personal i tunnelbanan som kan legitimera sig.

Och nu vet ju jag av erfarenhet att "plankare" inte alltid är så oskyldiga som det framstår i TS berättelse.
  • ajmaj

Hittade det precis på SL´s hemsida: Det är din skyldighet som resenär att se till att du har en giltig biljett för din resa.

• Cuthalion

Calylite - Enligt det avtal du ingår med SJ när du går ombord på tåget skall du kunna uppvisa biljetten under hela resan så det är dumt att slänga den.

Utdrag från SJ:s hemsida:

"Du är skyldig att visa upp färdbevis för hela sträckan vid första biljettkontrollen på tåget eller vid annan biljettkontroll/biljettspärr. Tänk på att behålla din biljett under hela resan.

Om du tappat din biljett eller reser utan biljett utan att tala om det för tågmästaren, blir du skyldig att på plats betala enkelt normalpris för hela resan, ett tillägg för köp ombord på tåg samt en kontrollavgift om 800 kronor om du är över 18 år, eller 400 kronor för den som är mellan 15 och 18 år. För järnvägstrafik som SJ bedriver som entreprenör, till exempel åt ett länstrafikbolag, kan andra bestämmelser gälla."

Svar på tråden SL- kontrollanter - Befogenheter??!