• sophiie

SL- kontrollanter - Befogenheter??!

Liljeholmen idag runt 14.35.
    En kille går av tåget som går mot Norsborg, 4 kontrollanter ska just stiga på tåget. Men väljer att fråga killen om han har giltig färbiljettt. Han väljer att inte visa den (om han nu har en).
    Kontrollanterna ställer sig runt honom, en av kontrollanterna håller i han i hans jacka.
    Killen försöker att gå, kontrollanterna sluter cirkel runt honom mer.
    De får killen mot väggen, nu står de nära honom. Han försöker gå, men hålls fast. En av kontrollanterna ringer polisen, en utomstående man säger till den omringade killen på spanska att han har rätt att gå. De har ingen befogdenhet att hålla kvar honom.
    Just då kommer 2 väktare, som har kallats dig pga detta. En av kontrollanterna går på den utomstående killen rejält. Att han inte har med ärendet att göra. Men han har bara informerat honom om hans rättigheter, kontrollanterna säger bara vilka hans skyldigheter är.

FÅR MAN GÖRA DETTA?!?

• Svar på tråden SL- kontrollanter - Befogenheter??!
  • Skogsflickan

ja, det vet jag mkt väl Danne123, men det ska vara belagt med fängelsestraff ii minst 6månader...Inte annat. men väktare utan bricka har ingen befogenhet att gripa dig (handfängsel) inte heller kontrollanterna...Eftersom att planka endast är belagt med böter.

Jag vet hur dom lagarna funkar då svågern är polis, maken ordningsvakt, svärfar domare, syrran kontrollant.

men visst många väktare (utan bricka) vill ju gärnaleka minipoliser och folk blir skrämda av uniformen. men om en väktare/kontrollant håller fast dig eller säger att du är gripen så polisanmäler man dom för frihetsberövande.

• Danne123

Du har återigen fel. Det finns inget som kräver att det ska vara 6 månaders fängelse. AStt gripa någon har vanlogtvis inget med handfängsel att göra, men väktare kan utrustas med handfängsel, precis som du och jag kan ha det.
    Det finns inget brott som heter "planka" utan det som kontrollanter kan gripa någon för är bedrägligt beteende".
    Du smkriver väktare utan bricka. Vilka väktare har bricka? Antingen är du väktare eller OV, du kan inte vara båda samtidigt.
    Sluta gissa hela tiden...

Skogsflickan skrev 2008-10-01 11:11:01 följande:
    ja, det vet jag mkt väl Danne123, men det ska vara belagt med fängelsestraff ii minst 6månader...Inte annat. men väktare utan bricka har ingen befogenhet att gripa dig (handfängsel) inte heller kontrollanterna...Eftersom att planka endast är belagt med böter.Jag vet hur dom lagarna funkar då svågern är polis, maken ordningsvakt, svärfar domare, syrran kontrollant.men visst många väktare (utan bricka) vill ju gärnaleka minipoliser och folk blir skrämda av uniformen. men om en väktare/kontrollant håller fast dig eller säger att du är gripen så polisanmäler man dom för frihetsberövande.
  • Danne123

För att förtydliga, så kan en kontrollant givetvis gripa alla som begår ett brott (med fängelse på straffskalan), inte bara bedrägligt beteende.

• Skogsflickan
    Svar på #43
    med bricka menar jag ordningsvakter. Vilket väktare inte har och har inte samma befogenheter som ordningsvakterna när det gäller gripande. ordningsvakter går under polismans befogenhet. jag gissar inget utan har läst och frågat de jag känner och fått de svaren. Utan det verkar vara mer du som gissar eller en jättetuff nybliven väktare...

Du kan ju annars alltid ringa/maila polisen med dina frågor och svar så får du se vad du får för svar tillbaka.

Det råder jag TS att göra också göra då det är bra att veta sina rättigheter och inte bli lurad av väktare/kontrollanter.

För vi alla minns skriverierna ang kontrollanterna som "grep" en som inte hade biljett och de fick skit av polisen för detta då de inte hade några rättigheter att göra detta, utan de sa att de skulle ha tillkallat polis.
  • Skogsflickan

Måste även tillägga att jag nog tror mer på grannen som är polis samt maken som varit ordningsvakt sen 20 år tillbaka, samt det jag läst i deras ordningsvaktsregler (lagar) och förordnanden än att tro på vad en eventuell " väktare" säger. För jag tror nog att en polis vet mer om lagen och vad som gäller än andra.

• Danne123

Haha du gissar inte säger du?
    Varför ska jag maila polisen när lagtexter finns tillgänligt på internet?
    Du säger 6 månaders fängselse för laga gripande. Tycker du att vi ska kolla hur det är egentligen?

"Rättegångbalken
    24 kap.
    7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

Står du fortfarande fast vid att det är 6 månaders fängelse eller står det fel i lagtexten?

"Brottsbalken
    9. kap
    2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139)."

Här hgar vi en artikel från Göteborg.
    www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=317434&ref=rss

Givetvis går det inte att gripa alla som plankar. Det står det mer om i artikeln ovan. Med tanke på dina bristfälliga kunskaper så är det nog överkurs.

Skogsflickan skrev 2008-10-01 11:33:19 följande:
    Svar på #43med bricka menar jag ordningsvakter. Vilket väktare inte har och har inte samma befogenheter som ordningsvakterna när det gäller gripande. ordningsvakter går under polismans befogenhet. jag gissar inget utan har läst och frågat de jag känner och fått de svaren. Utan det verkar vara mer du som gissar eller en jättetuff nybliven väktare...Du kan ju annars alltid ringa/maila polisen med dina frågor och svar så får du se vad du får för svar tillbaka.Det råder jag TS att göra också göra då det är bra att veta sina rättigheter och inte bli lurad av väktare/kontrollanter.För vi alla minns skriverierna ang kontrollanterna som "grep" en som inte hade biljett och de fick skit av polisen för detta då de inte hade några rättigheter att göra detta, utan de sa att de skulle ha tillkallat polis.
  • Danne123
    Skogsflickan skrev 2008-10-01 11:38:16 följande:
    Måste även tillägga att jag nog tror mer på grannen som är polis samt maken som varit ordningsvakt sen 20 år tillbaka, samt det jag läst i deras ordningsvaktsregler (lagar) och förordnanden än att tro på vad en eventuell " väktare" säger. För jag tror nog att en polis vet mer om lagen och vad som gäller än andra.
    Vänligen kolla lagtexter jag klistrat in och så säger du mig vad som är fel i dessa?
  • Skogsflickan

Tack! tecken...

Och här kommer skillnaden mellan dessa två...

www.polisen.se/inter/nodeid=10863133&pageversion=1.jsp

Som jag sa innan att det är två skilda saker mellan ordningsvakter och väktare...

Som att jämföra läkare och vårdbiträden...

• Danne123
    Skogsflickan skrev 2008-10-01 11:47:27 följande:
    Tack! tecken...Och här kommer skillnaden mellan dessa två...www.polisen.se/inter/nodeid=10863133&pagevers...Som jag sa innan att det är två skilda saker mellan ordningsvakter och väktare...Som att jämföra läkare och vårdbiträden...
    Ja, du ser. Nu har du lärt dig det också. Ska vi återgå till topic då kanske? Jag förstår inte varför ni börjar prata om väktare och OV när kontrollanter inte är väktare eller OV.
Svar på tråden SL- kontrollanter - Befogenheter??!