Haha du gissar inte säger du?
Varför ska jag maila polisen när lagtexter finns tillgänligt på internet?
Du säger 6 månaders fängselse för laga gripande. Tycker du att vi ska kolla hur det är egentligen?
"Rättegångbalken
24 kap.
7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."
Står du fortfarande fast vid att det är 6 månaders fängelse eller står det fel i lagtexten?
"Brottsbalken
9. kap
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139)."
Här hgar vi en artikel från Göteborg.
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=317434&ref=rss
Givetvis går det inte att gripa alla som plankar. Det står det mer om i artikeln ovan. Med tanke på dina bristfälliga kunskaper så är det nog överkurs.
Skogsflickan skrev 2008-10-01 11:33:19 följande:
Svar på #43med bricka menar jag ordningsvakter. Vilket väktare inte har och har inte samma befogenheter som ordningsvakterna när det gäller gripande. ordningsvakter går under polismans befogenhet. jag gissar inget utan har läst och frågat de jag känner och fått de svaren. Utan det verkar vara mer du som gissar eller en jättetuff nybliven väktare...Du kan ju annars alltid ringa/maila polisen med dina frågor och svar så får du se vad du får för svar tillbaka.Det råder jag TS att göra också göra då det är bra att veta sina rättigheter och inte bli lurad av väktare/kontrollanter.För vi alla minns skriverierna ang kontrollanterna som "grep" en som inte hade biljett och de fick skit av polisen för detta då de inte hade några rättigheter att göra detta, utan de sa att de skulle ha tillkallat polis.