• sophiie

SL- kontrollanter - Befogenheter??!

Liljeholmen idag runt 14.35.
    En kille går av tåget som går mot Norsborg, 4 kontrollanter ska just stiga på tåget. Men väljer att fråga killen om han har giltig färbiljettt. Han väljer att inte visa den (om han nu har en).
    Kontrollanterna ställer sig runt honom, en av kontrollanterna håller i han i hans jacka.
    Killen försöker att gå, kontrollanterna sluter cirkel runt honom mer.
    De får killen mot väggen, nu står de nära honom. Han försöker gå, men hålls fast. En av kontrollanterna ringer polisen, en utomstående man säger till den omringade killen på spanska att han har rätt att gå. De har ingen befogdenhet att hålla kvar honom.
    Just då kommer 2 väktare, som har kallats dig pga detta. En av kontrollanterna går på den utomstående killen rejält. Att han inte har med ärendet att göra. Men han har bara informerat honom om hans rättigheter, kontrollanterna säger bara vilka hans skyldigheter är.

FÅR MAN GÖRA DETTA?!?

• Svar på tråden SL- kontrollanter - Befogenheter??!
  • Zzarah
    Skogsflickan skrev 2008-10-01 11:47:27 följande:
    Tack! tecken...Och här kommer skillnaden mellan dessa två...www.polisen.se/inter/nodeid=10863133&pagevers...Som jag sa innan att det är två skilda saker mellan ordningsvakter och väktare...Som att jämföra läkare och vårdbiträden...
    En ordningsvakt har väl bara två veckors (dvs 80 timmar) mer utbildning än en väktare så jämförelsen läkare vs vårdbiträde känns lite långsökt...
  • Zzarah
    Skogsflickan skrev 2008-10-02 01:44:34 följande:
    Åh vad duktig du är! Men konstigt det står inget om att trafiktjänsteman (massa stavfel i texten) får frihetsberöva ngn...Det kan du ta och läsa igenom ordentligt..Står endast utklipp ur texten nu: 2 § Med ttafiktjänsteman förstås förare samt den som annars, på gmnd av anställning eller uppdrag hos ett ttafikföretag som driver sådan ttafik som avses i 1 §, har uppgifter som avser ordningen och säkerheten i trafiken. Bestämmelsema i detta kapitel om ttafiktjänsteman gäller endast den som genom att bära uniform eUer märke eUer på något annat sätt tydligt visar att han Prop. 1992/93:210 är ttafiktjänsteman.Hur ordning och säkerhet upprätthålls3 § En ttafiktjänsteman får ge trafikanter och ancka anvisningar eller till­sägelser som behövs för att ordningen eller säkerheten i ttafiken skall upprätthåUasSå med andra ord med din fina lagtext så får de ENDAST ge en tillsägelse men inget ingripande.Den som då verkar behöva läsa på juridiken är nog du...Samt svårt att förstå texten med alla dessa stavfel i urklippet....Men som sagt framgår svart på vitt hur det är...Så svaret på TS är NEJ; de får inte gripa eller hålla fast en person.
    Läs det Danne123 skriver en gång till.
    Det handlar inte om behörighet som trafiktjänsteman utan alltså om den rätt till envarsgripande som vi alla har.
  • Danne123

Återigen så är det svårt för dig att förstå när du inte förstår vad "envar" innebär. Lagstödet finns i rättegångbalken 24:7

"Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

Envar är alltså inte ett namn på en person utan "Vem fan som helst". Så det betyder att oavsett om du jobbar som kassörska, chaufför, väktare, korvförsäljare, tidningsbud, SL-kontrollant eller helt enkelt inte har något jobb lagligen får gripa den som begår brott.

• Danne123

Nu talar jag till alla andra som redan klarat av och förstått vad envar och envarsgripande innebär.
    Man ska ha klart för sig att det inte är enkelt att avgöra om brott är begånget eller inte. Som jag redan skrivit kan envar inte gripa på misstanke. Många tolkar det som att motsträvighet och vägran att uppvisa biljett uppfyller rekvisiten för ett gripande medan andra inte riktigt håller med. Det handlar naturligtvis inte om att SL-kontrollanter får gripa vem som helst och hursomhelst närsomhelst utan endast när det är ett brott som kan ge fängelse. Problemet här är som sagt om det är tal om bar gärning eller inte.
    Sedan har många fått kritik och agerar felaktigt till exempel genom att provocera fram någonting och senare hävda våld mot tjänsteman och på så sätt kunna gripa personen.

• Danne123

För de som är intresserade finns här några fall, som iofs är mer komplexa än TS exempel och med fler brott begånga så finns bedrägligt beteende med i bilden samt åkning i tullenbana samt spårvagn. Kan vara lite trevlig läsning om inte annat.
    RH 1997:144
    lagen.nu/dom/rh/1997:144
    NJA 1994 s 153
    lagen.nu/dom/nja/1994s153

• PetterL
    Skogsflickan skrev 2008-10-01 23:13:00 följande:
    Oj, vad duktigt skrivet...men som jag tidigare skrev så tror jag nog mer på vad en polis säger än de 102 andra skriver på FL....En kontrollant har fortfarande INGEN befogenhet att gripa dig eller hålla fast dig mot din vilja då att "inte betala" inte ligger på straffskalan för fängelse utan endast böter.
    Fel.
    Brottsbalken 9 kap.
    "2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139)."

Skogsflickan, det är nog dags att lägga ner nu. Du gör dig bara till åtlöje.
  • Skogsflickan

detta mail fick jag idag efter mkt skiljaktigheter...

Hej !!

Väktare får bara gör ett s.kenvars gripande - inget annat - väktare har
    ej samma befogenheter som ordningsvakten. Med andra ord får varken väktaren eller trafikkontollanten inom spårbunden trafik frihetsberöva någon, genom att hålla fast personen mot sin vilja eller handfängsla. Utan dessa har en skyldighet att skyndsamt tillkalla ordningsvakt eller polisman.

Hoppas att detta är ett klarläggande på dina frågeställningar.

Vänligen

Bosse Nilsson
    Polisinspektör
    Ordningsvaktsgruppen
    City Polismästardistrikt
    Polismyndigheten i Stockholm

• sophiie

Tack Skogsflickan, det säger ju allt! Sl-kontrollanter har INTE rätt att hålla fast någon mot dennes vilja.

Men hålla fast,
    kontrollanterna håller oftas inte fast personen utan hindrar denne att lämna platsen. De omringar personen så att denne inte kan gå.
    Det kanske går under "hålla fast"

• Cuthalion

Skogsflickan

Fortfarande så får väktaren eller vem som helst hålla fast en person som denne har gripit, även inom spårbunden trafik!

Ingen har försökt få fram att man får hålla fast någon godtyckligt utan rekvisiten för ett envarsgripande måste vara uppfyllda vilket kan vara svårt när det gäller plankning. Är de uppfyllda får dock kontrollanten, väktaren eller en förbipasserande både hålla fast och använda våld.

Det där mailet gör absolut ingen skillnad för det Danne123 har försökt få fram. Det visar ´dock på att du har haft fel.

• Danne123

Tack för att det är fler som försöker förklara vad ett envarsgripande innebär. Bra att Bosse Nilsson på Polisen också håller med.

Egentligen vet jag inte varför jag gör detta, men jag har väl inte gett upp hoppet om Skogsflickan. Jag ska trots att jag sagt att jag ska lämna diskussionen göra ett försök att förklara detta på hennes sätt.

Detta är en fiktiv historia utan verklighetsanknytning.
    Gunilla är 53-år och bor i Skövde och hon jobbar som sekreterare. På väg hem från jobbet ser hon hur en man i snorgrön jacka håller på att förstöra och en röd Volvo 850 som han också försöker att tända eld på. Gunilla som ogillar folk som begår brott bestämmer sig för att ingripa. Hon griper mannen och håller fysiskt fast honom tills polisen kommer.
    Nu säger Skogsflickan "Men, det finns faktiskt ingen lag som säger att 53-åriga sekreterare från Skövde vid namn Gunilla får gripa män med snorgröna jackor som förstör en röd Volvo 850!!!"

Nu kommer då frågan: Hur kan det nu komma sig att polisen säger "Hell yeah Gunilla, tack för hjälpen!" och att Gunilla har gjort rätt?

Tycker ni att jag ska ge henne svaret?

Jo, det är kanske lika bra. Eftersom det är bortom allt sunt förnuft att det ska finnas lagar som i detalj beskriver alla händelser som kan uppkomma finns det lagtexter som gäller för alla under vissa förutsättningar. Vi kollar återigen på rättegångbalken 24:7

"Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

Envar är i det här fallet Gunilla. "den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa" är i det här fallet mannen med den snorgröna jackan.

Jag hoppas verkligen att detta gör att det klarnar!

• alexia2
    sophiie skrev 2008-10-02 15:35:51 följande:
    Tack Skogsflickan, det säger ju allt! Sl-kontrollanter har INTE rätt att hålla fast någon mot dennes vilja.Men hålla fast, kontrollanterna håller oftas inte fast personen utan hindrar denne att lämna platsen. De omringar personen så att denne inte kan gå. Det kanske går under "hålla fast"
    Ja, jag har med läst hela inläggen och frågat på sl ang din fråga. De svarade att de får ställa sig runt men INTE hålla i personen då de inte har den rättigheten. Så varför allt detta tjafs? Framfår ju av skogsflickans mail att de inte får frihetsberöva någon. Vad jag förstått är att då är det bara för personen i "ringen" att gå därifrån. med tanke på att det även framgår att varken vakten eller kontollanten får gripa/hålla fast/frihetsberöva?

Men,men vi vet ju alla att det tar tid att tillkalla "skyndsamt" på polis eller ordningsvakt för att kunna gripa/frihetsberöva ngn, då det framgår att det endast är böter man får? Så i mina öron låter det som att personen bara kan gå därifrån samt använda det våld nöden kräver.
  • SlampSmillan
    lightfish skrev 2008-09-29 17:14:27 följande:
    Nja...nu blev det inte riktigt rätt... De får visst hålla fast honom, om han hotat eller använt våld mot någon av kontrollanterna. Så verkar iofs inte fallet vara ovan men det är lätt för andra att se det de vill se och missa resten så att säga.
    Ja men de e ju helt andra omständigheter, mitt ex jobbade som väktare på tunnelbanan under en tid o vanliga kontrollanter har inga mer rättigheter än du och jag.
    Vem skulle vilja försöka hålla fast någon som sparkar o slåss för en biljetts skull?
    Gör rätt - ONANERA MERA :)
  • Nixx
    alexia2 skrev 2008-10-02 22:04:34 följande:
    Så i mina öron låter det som att personen bara kan gå därifrån samt använda det våld nöden kräver.
    Använder du dig utav våld för att ta dig därifrån får kontrollanterna göra envars gripande eftersom misshandel är ett brott vars påföljd kan vara fängelse.

Nöd? Vilken nöd?
  • Cuthalion

Nixx - Ifall du blir fasthållen så får du använda dig av nödvärn för att ta dig ur situationen (och helst sedan kontakta polis och kontrollanternas chefer). Kontrollanterna får inte gripa dig för det våldet eftersom det inte är straffbelagt.

Svar på tråden SL- kontrollanter - Befogenheter??!