• Len

Marsbebis 2009 i Umeå, del 2

Startar en ny tråd då den gamla snart går ut.

Här samlas vi och pratar graviditet, barn och allt mellan himmel och jord! Alla är välkomna!

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m34469320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 17:46
    ******** BF mars-bebisar i Umeå ********
    2 mars Bisca (första barnet, Pojke) (Isabelle)
    7 mars honing(andra barnet, Pojke) (Lisa)
    12 mars annsane (andra barnet)
    18 Mars ElsasMommy(andra barnet, Pojke) (Catarina)
    21 mars Tilda85(första barnet)
    21 mars Mcdurmat3 (andra barnet)
    22 Mars Cattiz79 (tredje barnet, Flicka!)
    23 mars Len (andra barnet, POJKE)
    24 mars nya tag (andra barnet, en flicka?)
    26 mars Majamjau (andra barnet)
    27 mars kius (andra barnet)
    28 mars Zepcan (första barnet)
    4 april Smultronblomma (första barnet)
    7 April IMLVLM (första barnet)
    15 April Neithotep (tredje barnet, pojke) Kan ändras efter UL 18/11

• Svar på tråden Marsbebis 2009 i Umeå, del 2
  • Annsane

avr på ul idag allt såg bra ut, men kön vill den inet visa:)
    ska dock åter på ul för hjärtat kunde hon inte se alla delar pga hur den låg...hoppas på att få se något då):)

förra graviditetn gick jag upp väldigt mycket och nu inet så mycket är i v 18+3 och plus 1,5kg. det är nog olika varje gång.
    sköter man sig är det inte lönt att lägga ner enrgin på det.

har även funderingar på namn men det är så svårt, Oscar fick inget namn på 3v för vi visst inte vad han skulle heta. Ska förberedde mig bättre den gång.

• kius

ElsasMommy: Vet hur det känns att ha ont i nacken. Har det vissa veckor flera dagar i veckan. Har ett sittande jobb så ibland är jag spyfärdig när jag skall cykla hem från jobbet. Dessvärre kan man ju bara äta smärtstillande i form av Alvedon som ju inte hjälper mycket. Jag har gått på massage 2 gånger och till kiropraktor (Bronemo) 1 gång. Nu är jag lite bättre men inte bra. Tränar body pump när jag hinner men den senaste tiden har jag alltid fått huvudvärk dagen efter så nu har jag låtit bli ett par veckor. Använder vetekudde om axlarna på kvällen samt liniment också ibland. Försöker tänka på hur jag sitter eller står, att inte axlarna är vid öronen Men det är ju lättare sagt än gjort. Det är ju en lite svalare årstid då jag i alla fall ofta fryser... Om du har möjlighet att ta varma bad kan jag rekommendera det, det brukar vara avslappnande för musklerna. Allt detta kanske du vet redan men om inte så har du lite tips!

Jag har gått upp cirka 2 kilo men jag äter nästan allt jag vill på helgerna iaf. Gick upp ca 18 kilo vid förra graviditeten och hade problem att få bort det sedan. Ammade bara i 2 mån så den gav mig ingen viktminskning. Detta med vikten beror mycket på hur man mår, det är individuellt för alla. Bm brukar oftast inte kommentera detta om man förstås nu inte går upp alltför lite men det har inte hänt mig!

Här är också en som sover och sover, i alla fall på natten. Har varit trött ända sedan jag blev gravid. Är alltid trött på höstarna men speciellt nu tycker jag. Förstår inte var ni tar energin ifrån att baka t ex.

• zepcan

Oj var jag blir avis på er som fått sett eran lille. Känns som en evighet tills den 28 och jag har juh andå fått sett min lille en gång. En fråga har någon kännt typ sparkar eller dyligt än???

Len: hihih ja 02:22 Är kanske en konstig tid att skriva på men jobbar man natt är det inte mer konstigt än att skriva kl 14:22.

Ja det spelar väl ingen roll hur mycket jag går upp i vikt. Känner bara lite oro för de ska juh bort sedan också=/ men men man får väl göra som en kompis sa. bara åka till Thailand och göra en total makeover=) Det löser sig nog.

• Len

Jag känner av bebis varje dag nu. Helt fantastiskt.

Ah du jobbar natt, då förstår jag alla mysko tider på inläggen

Jag ska ringa spec mvc idag och se om det går att byta tid på UL. Min sambo måste till Sthlm på jobb utb den 28, så jag hoppas vi får en ny, rätt lika i tid bara! Nu vill man ju inte vänta på mkt längre!

• ElsaEbbesMamma
    Bisca skrev 2008-10-11 20:11:38 följande:
    ElsasMommy. Vad jobbigt att ha ont sådär. Jag brukar stretcha axlar och nacke när jag får sådär ont. Det släpper inte på en gång, men efter ett tag brukar det bli bättre. Lyfter också hantlar för att motverka att det blir så spänt och ont. Men kolla med läkare eller kanske ännu hellre sjukgymnast för lite tips och råd.
    kius skrev 2008-10-13 21:58:36 följande:
    ElsasMommy: Vet hur det känns att ha ont i nacken. Har det vissa veckor flera dagar i veckan. Har ett sittande jobb så ibland är jag spyfärdig när jag skall cykla hem från jobbet. Dessvärre kan man ju bara äta smärtstillande i form av Alvedon som ju inte hjälper mycket. Jag har gått på massage 2 gånger och till kiropraktor (Bronemo) 1 gång. Nu är jag lite bättre men inte bra. Tränar body pump när jag hinner men den senaste tiden har jag alltid fått huvudvärk dagen efter så nu har jag låtit bli ett par veckor. Använder vetekudde om axlarna på kvällen samt liniment också ibland. Försöker tänka på hur jag sitter eller står, att inte axlarna är vid öronen Men det är ju lättare sagt än gjort. Det är ju en lite svalare årstid då jag i alla fall ofta fryser... Om du har möjlighet att ta varma bad kan jag rekommendera det, det brukar vara avslappnande för musklerna. Allt detta kanske du vet redan men om inte så har du lite tips!
    Tack för tipsen! Har nu fått nog av nacken o huvudvärken, så jag har bokat en tid hos Umeå Rygg o Ledklinik.. Bokade hos en kvinna, som utför behandlingar på gravida kvinnor och har en speciell bänk för gravida magar.. :D
    Har använt en TENS-apparat jag fick från sjukgymnasten förut. Men, den funkar bra den första gången jag använder den, men sen så får den motsatt effekt, den spänner i hop musklerna, så att armarna "följer" som med, så istället för att slappna av, så sitter jag o försöker spänna emot när armarna dras upp mot nacken.
    Så, nu har jag då bokat tid där imorron. Så håll tummarna att det ger något! Lär självklart få gå 3ggr eller något.. Blir dyyyyyyyyyrt! Men, om jag ska orka så får jag väl stå ut med kostnaden..
    Elsabus 060429 & Skrutt i magen 09
  • ElsaEbbesMamma
    Cattiz79 skrev 2008-10-13 13:00:54 följande:
    Tjohoo, nu har vi varit på UL. Bebis mådde prima, sparkade, slog kullerbyttor och gjorde massor av akrobatiska konster. På slutet lade sig bebis som en ostkrok, helt dubbelvikt Hur söt som helst. Dessvärre så lyckades den ha navelsträngen mellan benen hela tiden så trotts flera försök från BM`s sida att kolla könet kunde hon inte se ordentligt. Men hon tyckte nog att det lutade åt en tjej. Skall på ett till Ul den 6Nov, då blir det fosterdiagnostik och har vi tur kanske vi kan se då vad det är för stort på bebis.
    Åh va kul! Synd att det inte gick att se vad det var för något! Men, nya försök den 6e!
  • ElsaEbbesMamma
    Annsane skrev 2008-10-13 20:43:56 följande:
    avr på ul idag allt såg bra ut, men kön vill den inet visa:)ska dock åter på ul för hjärtat kunde hon inte se alla delar pga hur den låg...hoppas på att få se något då):)förra graviditetn gick jag upp väldigt mycket och nu inet så mycket är i v 18+3 och plus 1,5kg. det är nog olika varje gång. sköter man sig är det inte lönt att lägga ner enrgin på det.har även funderingar på namn men det är så svårt, Oscar fick inget namn på 3v för vi visst inte vad han skulle heta. Ska förberedde mig bättre den gång.
    Men, trist att ni heller inte fick se kön! Men, kul att ni får ett till UL och får då också en till chans att se vad det är för något!
  • ElsaEbbesMamma
    Len skrev 2008-10-14 06:26:59 följande:
    Jag känner av bebis varje dag nu. Helt fantastiskt.Ah du jobbar natt, då förstår jag alla mysko tider på inläggen Jag ska ringa spec mvc idag och se om det går att byta tid på UL. Min sambo måste till Sthlm på jobb utb den 28, så jag hoppas vi får en ny, rätt lika i tid bara! Nu vill man ju inte vänta på mkt längre!
    Hehe, Len då säger du så här; "från den 28e och en månad framåt så kommer vi vara borta i minst en månad.." hehe, då får du kanske tid tidigare.. *S*

Jag känner också av bebisen nästan varje dag, ibland känner jag kanske inte så mycket på en dag, men känner igen dagen efter.. Är ju ännu inte så viktigt att man måste känna varje dag.. Var det från v25 som man skulle känna minst en gång per dag? Eller hur var det?

Åh vad jag längtar till UL! Har nedräkning! :P Är ju såå nyfiken på vem som är där inne!

Nä, nu ska vi ta o klä på oss o gå till dagis!
    Ha en bra dag!
  • Bisca

Sen jag var hos BM senast och jag då förstod hur det känns när killen rör sig så känner jag varje dag. Flera gånger om dagen. Det är supermysigt. Jag som var så orolig innan . Har fått ett gosedjur med inbyggd speldosa av pappas särbo. Har spelat den flera gånger för pyret och det är som att han vaknar till och kickar lite när jag gör det .

Apropå vara trött och inte orka göra saker. Jag har varit himla trött fram tills för nån eller ett par veckor sedan. Har i princip inte orkat laga riktig mat utan ätit mest halvfabrikat hela tiden.

Men så för ett par veckor sen vände det. Så nu orkar jag mkt mer och känner mig inspirerad på ett annat sätt. Så tröttheten lättar säkert för er andra också.

Ska förresten sy nya kuddfodral till soffkuddarna idag. Var på Ohlssons igår och köpte ett lila tyg. Har dock inte klurat ut hur jag ska göra för att få ihop dem. Orkar inte sy i dragkedja. Så antagligen blir det bara som ett örngott. Eller så syr jag dit några snören som man kan knyta ihop med. Har även plockat fram smöret ur kylen så det ska bli lagom temperatur tills det är drömbakardags. Tog även recept på kolakakor av en kompis som jag lunchade med igår.

Det är ju himla bra egentligen att baka nu, för då kommer det förhoppningsvis finnas kvar lite tills bebis kommit ut och folk dräller in på fika. Fikar inte speciellt mycket själv.

Fick tips i en annan tråd att man på vissa affärer kan få lådor som lösgodiset varit i. Så jag ska nog kolla på Konsum här i Holmsund om de har några över. Så att jag har nåt att packa kakorna i.

Ujja, blev långt det här. Ha det gott alla. Kramar.

• Bisca

Annsane: Hoppas bebben visar upp sig nästa gång

Svar på tråden Marsbebis 2009 i Umeå, del 2