• Amelie

Augustibebisar 2008

Hej alla!

Jag är jättetrött. R ammade i natt kl 12, 02 och 02.30. Efter det var han vaken. I morse kl 10 skulle vi vara på begravning (vilken han bajsade bort och var ledsen så att jag missade alltihopa). Sedan dess har jag städat.

Inget promenerande idag, bara inomhus, jag har som sagt städat och så har jag burit omkring R i bärsjalen runt runt. För att hålla honom lugn.

Tur vi har en "runda" hemma....

Så tog jag en liten omväg också, gick från en affär till en annan, istället för att ta bilen. När jag skulle åka och handla.

Funderar på att sova lite så att jag kan vara lite trevlig ikväll.

Heidi: Tråkigt med din pappa. Jobbigt.

VT: Du vann!

Jucea: Tänkte göra ett inlägg om det igår, vet inte om jag kom ihåg det till slut. Vilka fynd du gjorde på rean. Jättesnygga kläder.
    Jag har den där randiga sparkdräkten och så har jag köpt de där bruna byxorna med gula fickor till R:s kusin. Tror han kommer att ärva dem sedan.

• Amelie

Carina: Men... vad har din sambo ljugit om?

• Amelie

Carina: Jag förstår att du är besviken. Jag skulle också vara väldigt besviken, även om jag tror att många män kollar på porr på internet. Jag är skeptisk i det fallet. Även om jag normalt sett är helt emot att generalisera.

Robin verkar inte vara så motoriskt tidig. Han sitter inte upp (i så fall måste jag sätta honom t ex i soffan med ryggstöd. Han står definitivt inte upp själv, möjligen att han, när man håller upp honom sträcker ut benen raka en sekund innan han viker ner dem igen. Däremot pratar han åttaordsmeningar och sjunger snapsvisor. För att inte tala om att han kan balansera en ärta på sin lilltå. Äh, jag skojar. Jag tror nog att han hinner ikapp.

Är det någon annan som har ett pruttigt barn. Jag tycker att han ägnar massa tid åt att försöka krysta fram en prutt eller en bajsblöja. Han verkar inte ha det så skönt liksom. Jag har börjat ge Minifom för någon vecka sedan, det funkade bra de första dagarna tyckte jag, och visst, han har inte riktigt lika ont i magen längre tror jag. Men det kommer körare.

Har någon ett tips, något jag kan äta eller undvika äta/dricka för att han ska få det lättare?

Snart: Vad skönt att proppen har släppt. Så brukar jag tänka varje dag men då kommer det en ny propp. Suck!

Pling: Vad mysigt det låter, julen!

Här verkar det vara fint väder idag. Vi ska ta oss en promenad.

• Amelie

Oj vad alla rasar i vikt. Vad har jag ställt till mrd!?
    Nej, allvarligt, vad ni är duktiga allihopa. Jag hade ju en enorm tur som gick upp så lite och ner på en gång. Står kvar, tror jag. Något kilo under inskrivning (har en storlek mindre jeans).

Tack för alla prutt-tips. Det är skönt att höra att det verkar ganska normalt om inte annat, att det är lite hejsan-hoppsan i magen.
    VT: Jag tror att bebisar som inte är vana med tillägg kan bli hårda i magen av det, men Messmör borde ju gå blanda i bröstmjölken också. Kanske testar det om det behövs. R behöver öva på att ta flaskan, så det kan ju passa bra.

• Amelie

Vi har sovit i husvagnen i natt, hela familjen. Det var mysigt, fast jag, A och R kom på natten, vi var ju på middag hos kompisar.
    R skötte sig bra hela natten. Inget skrik. Vilket känns jättebra då tonåringarna är med.

Idag blev det en promenad i kylan. Här är -7 grader. Brrr. Fick användning för min nya skiddress.

• Amelie

Ja, MissH och alla andra som vill. Kpm med på promenaden! Kanske når vi till Rom innan jul...

Översättning från minuter finns!!

• Amelie

Carina: Fick ni pneumekockvaccinet? Vi får betala för det. Det är bara de som är födda fr o m oktober 2008 som får det gratis. Vi valde till det, ska hämta det på apoteket i morgon, R ska få sina sprutor på onsdag.

• Amelie

Jucea: Gud vad trist. Du som längtat så till att komma tillbaka och jobba lite. Vilket bemötande.
    Hoppas att du blir bättre bemött framgent.
    Jag hoppas att man slipper bli bemött på det sättet när man kommer tillbaka. I nuläget har jag ju i alla fall mitt kontor kvar och min dator. Men vi har anställt 2 st till, så vi kommer att bli trångbodda. Jag tror att de kommer att ta mitt rum i anspråk. Och när jag kommer tillbaka har vi troligen nya lokaler. Hoppas att jag inte kommer att få sitta i en skrubb sedan, utan att jag får en bra arbetsplats...

• Amelie

Suss: Vi har också fått problem med flaskmatandet. Andra sorter? Menar du andra sorters tillägg eller andra sorters flaskor?
    Du kan börja med att mjölka ur bröstmjölk, så att smaken blir detsamma som han är van vid. Så säger vissa att det är mindre problem att få barnet att ta flaska om det är någon annan än mamman som provar. De vet ju att boobsen är inom räckhåll...
    Vi ska också kämpa vidare med flaskmatandet. Apropå det så ska jag plocka fram en påse ur frysen nu på en gång...
    R är också inne i en snuttarperiod. Som om han inte blir riktigt mätt. Därför vill jag ge honom lite extra. Han är täpp i näsan, det kan vara det som gör honom lite gnölig, det kan också vara att han är hungrig, har svårt att suga.

• Amelie

VT: Jag förstår att du är orolig för M, hoppas att det inte är något att oroa sig för. Vad bra att han får undersöka hela sin kropp ganska fort. Håller tummarna.

Rimfolina: Vilken dansklubb är du med i?

Jucea: Är det så överjävligt att det är värt att böka med arbetsplatsen? Får du komma och gå som du vill och får lön under tiden? Hur mycket hade du tänkt jobba?

Suss: Är festen långt hemifrån? Kan din man komma dit så att du får amma ifall det inte löser sig med flaskan?

KaOl: Himmel, jag har glömt fota...

Svar på tråden Augustibebisar 2008