• skotertjej

Ledsen efter utvecklingssamtal.

Var på U-samtal igår på min sons dagis.
    Han blir 4 år i feb och börjarde på 3-5-års avdelningen i aug.
    Hans fröken berättar att han kan bli väldigt uppspelt, upp i varv och har svårt att komma till ro.
    Han har även svårt att samarbeta med andra barn ibland om inte personalen finns i närheten.
    Och det berättar hon först nu när det har gått flera månader.
    Vi har inte sett de sidorna hos honom hemma.
    Men han har börjat använda ord som bajs och röv och det har han ju aldrig gjort förut så det kommer ju från de äldre barnen på dagis. Han berättar själv att ett par pojkar är väldigt bråkiga.
    Men på hans fröken låter det som om mycket beror på honom.
    Men det måste ju bero på att det är många nya och äldre barn där som han lär sig av.

Är det fler som har liknande problem?
    Just nu känns det som om de tycker att vår son har väldiga problem men vi är ju så förvånade över att vi inte märkt av något hemma eller att de inte berättat något förut.

Man känner sig ju dålig som förälder och undrar vad man gjort för fel.
    Vad kan jag göra för att det ska bli bättre.
    Eller har inte de flesta barn perioder då de kan vara lite "vilda".

Han är väldigt smart i övrigt, tex språk, räkna, bokstäver , läsa mm.

Är det någon som har några tips som kan pigga upp lite.

• Svar på tråden Ledsen efter utvecklingssamtal.
  • kaveldun

Tycker mest att det låter som att ni fick träffa en opedagogisk förskolelärare. Det hade väl varit trevligare om de kunnat berätta om hans positiva egenskaper och framhävt detta så att det inte kändes som att ni bara fick kritik för ert barn.

Tycker också att det låter konstigt att de inte nämnt något tidigare om de tycker att det är problem.

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • skotertjej

Jo, hon sa väl vad han var bra på också men det varc ju mest prat om det "negativa" och hon fick det att kännas som om det var mitt fel.

Men det är ju svårt att veta vad man kan göra anorlunda, Träna på om man inget får veta.

• Fenomen a

Hos oss på vår förskola väljer vi att prata om barnens utveckling=positivt på utvecklingssamtal. Har vi andra tankar eller vill dela med oss till föräldrarna så har vi ett separat möte. Jag tycker du fick dåligt bemötande av en dålig personal

• skotertjej

Fenomen a
    Låter väldigt bra tycker jag att göra på det viset.

• duck

Å andra sidan är det också bra att få veta om att det är lite rörigt just nu. Säkert bara en sämre period. Ge honom extra mycket uppmärksamhet ett tag och kolla av med personalen hur det utvecklas då och då!

• katjasruta

Jag håller med det som tidigare skrivare sagt, men jag vill också tillägga att om pedagogerna tycker att din son har svårt att samarbeta med andra barn så borde pedagogerna också tala med dig som förälder om hur du upplever att sonen trivs på förskolan och om han berättar om olika händelser för dig. Pedagogern ska ju intrikta sig på och göra något för att hjälpa din son,inte lägga problemet hos honom. Jag tycker att du ska fråga pedagogerna om vad de tänkt göra eller gör för att hjälpa din son att komma till ro och vad de gör för att hjälpa honom i samarbetet med andra barn. Det är inte ditt fel som förälder, det är pedagogerna som ska göra något så att det blir bättre för din son på förskolan:)

• Buus

Hej. jag läser till lärare/förskollärare och du.. meddela din kära pedagog att utveklingssamtal faktiskt inte får användas till en massa negativa saker. På ett utvecklingssamtal ska allt positivt lyftas och belysas. Problem skall tas upp kontenuerligt i verksamheten.
    Dessutom är det aldrig barnens fel.. alltid dde vuxna runt omkring. Har barnen problem och är/har det jobbigt så kan man fråga sig vad personalen gentligen pysslar med.

Stå på dig och låt dig inte tryckas ner av en pedagog som fått hjärnsläpp en dag. DU känner ditt barn bäst!

• SaramedM
    Buus skrev 2008-10-28 21:35:17 följande:
    Hej. jag läser till lärare/förskollärare och du.. meddela din kära pedagog att utveklingssamtal faktiskt inte får användas till en massa negativa saker. På ett utvecklingssamtal ska allt positivt lyftas och belysas. Problem skall tas upp kontenuerligt i verksamheten.Dessutom är det aldrig barnens fel.. alltid dde vuxna runt omkring. Har barnen problem och är/har det jobbigt så kan man fråga sig vad personalen gentligen pysslar med.Stå på dig och låt dig inte tryckas ner av en pedagog som fått hjärnsläpp en dag. DU känner ditt barn bäst!
    jag kan förstå att TS mår dåligt över detta men nu tycker jag du har helt fel
    Det kan visst vara barnet "fel" , barn är olika och allt kommer inte utifrån andra!
    Vadå vad personalen egentligen pysslar med? De tar upp ett problem med föräldrarna
    Du kan inte ha läst mycket om du tror att det är personalen som skapar alla problem

TS; kräv att få ett samtal till så att ni kan prata om vad ni ska göra
  • Buus
    SaramedM skrev 2008-10-28 21:40:29 följande:
    jag kan förstå att TS mår dåligt över detta men nu tycker jag du har helt felDet kan visst vara barnet "fel" , barn är olika och allt kommer inte utifrån andra!Vadå vad personalen egentligen pysslar med? De tar upp ett problem med föräldrarna Du kan inte ha läst mycket om du tror att det är personalen som skapar alla problemTS; kräv att få ett samtal till så att ni kan prata om vad ni ska göra
    Problem ska för det första INTE tas upp på utvecklingssamtal. För det andra är det otroligt oproffsigt att sitta och skylla på barnen.
  • Sundance76

På våra utvecklingssamtal belyser vi främst det positiva, men sätter även upp nya mål för eleven. Mål som skall uppfyllas till ett visst datum. Målen kanvara allt från rena kunskapsmål till sociala mål. Alltså ett utvecklingsområde och skall man se det ur negativ synvinkel så är det ju ett "problem" man belyser då. Viktigt att ha DIALOG under utvecklingssamtalet och inte monolog från någon part.

Svar på tråden Ledsen efter utvecklingssamtal.