• Bevabus

Ipren och alkohol?

Jag har så ont i huvudet nu så jag tog just en ipren.
    Jag ska på en fest ikväll där jag kommerr dricka alkohol. Och man hör ju så mycket om att man inte ska ha mediciner i kroppen när man dricker alkohol. Men ville bara kolla hur farligt det är med ipren? Kan inte tänka mig att det är ett dugg farligt..
    Men det är ju bäst att vara på den säkra sidan tycker jag!
    Så är det någon som vet?

• Svar på tråden Ipren och alkohol?
  • bisektris

Jag tror inte heller att det är någon fara. För det mesta.
    Jag vet dock om ett fall där en ung kvinna dog av att ta en mildare typ av huvudvärkstablett dagen efter hon hade druckit.
    Det är knappast en överhängande risk, men hon trodde nog också att det var säkert.

• KattenFräsmorr
    bisektris skrev 2008-10-31 15:04:16 följande:
    Jag tror inte heller att det är någon fara. För det mesta.Jag vet dock om ett fall där en ung kvinna dog av att ta en mildare typ av huvudvärkstablett dagen efter hon hade druckit.Det är knappast en överhängande risk, men hon trodde nog också att det var säkert.
    Hade varit intressant att veta vad dödsorsaken och vilken sorts tablett det var. Skräm inte upp folk i onödan.
  • Bevabus

Där har du en väldigt bra poäng faktiskt!

KattenFräsmorr skrev 2008-10-31 15:03:46 följande:
    Men herregud!  Nej det är absolut ingen fara. Alvedon ska man dock se upp med ihop med alkohol eftersom båda metaboliseras genom levern, men som en engångsgrej är det heller ingen större fara på taket. Hur många tar inte en Ipren eller Alvedon dagen efter, när man fortfarande har alkohol kvar i blodet?! 
  • bisektris
    Svar på #22
    Det hade det säkert varit. Det var dock länge sedan, och jag var inte så osmaklig att jag bad hennes mamma om detaljerna kring det hela.
  • KattenFräsmorr
    bisektris skrev 2008-10-31 15:11:38 följande:
    Svar på #22Det hade det säkert varit. Det var dock länge sedan, och jag var inte så osmaklig att jag bad hennes mamma om detaljerna kring det hela.
    Nej, men då vet du ju knappast om det var tabletten som orsakade det hela heller. Och inte heller vilken tablett. Som sagt, skräm inte upp folk i onödan.
  • Bevabus

Men hon kanske tog det i samband med alkoholen?
    För den här tabletten har slutat verka när jag börjar dricka.

bisektris skrev 2008-10-31 15:11:38 följande:
    Svar på #22Det hade det säkert varit. Det var dock länge sedan, och jag var inte så osmaklig att jag bad hennes mamma om detaljerna kring det hela.
  • idiblon yes

Jag har käkat alvedon eller ipren eller starkare smärtstillande tillsammans med alkohol fler gånger än jag har fingrar och tår. Nej, det ÄR ingen fara.

Det är farligt att leva, - man kan dö.

Jag är medveten om att jag använder engelska fraser för ofta.
  • bisektris
    Svar på #25
    Jo, jag vet att det var pga blandningen alkohol - huvudvärkstablett. Däremot bad jag inte om medicinska detaljer i övrigt.
    Det är ett forum på internet, och ställer man en fråga så får man räkna med olika svar. Även i fall som detta.
    Jag själv blir dock riktigt rädd när jag ser att människor som tvekar kring en fråga som denna, tar ett beslut baserat på vad främlingar på internet påstår.
    Det är skrämmande.
  • Meline

Det går bra med ipren och alkohol (förutsatt att du är frisk och så), jag har använt det tidigare med klartecken från (flera) läkare.
    Ipren är ju dessutom knappast något starkt läkemedel.

• LillSkruttet

Skulle aldrig råda någon att ta tabletter och sedan dricka alkohol....men man lever inte alltid som man lär.

Tog en ipren för en timma sedan (har en inflammation i handleden) och sitter nu och sippar på ett glas vin....

Mamma till underverket Tyra Linnea född 21 mars 2007
Svar på tråden Ipren och alkohol?