• Bevabus

Ipren och alkohol?

Jag har så ont i huvudet nu så jag tog just en ipren.
    Jag ska på en fest ikväll där jag kommerr dricka alkohol. Och man hör ju så mycket om att man inte ska ha mediciner i kroppen när man dricker alkohol. Men ville bara kolla hur farligt det är med ipren? Kan inte tänka mig att det är ett dugg farligt..
    Men det är ju bäst att vara på den säkra sidan tycker jag!
    Så är det någon som vet?

• Svar på tråden Ipren och alkohol?
  • bisektris
    Svar på #26
    Jag menade som sagt inget illa med mitt inlägg, utan ville bara upplysa om att det inte alltid är så tryggt som man vill tro.
    Hon tog tabletten dagen efter.
    Det är ju dock mycket möjligt att hon led av något som bidrog till det hela, men i så fall så var det ett tillstånd som hon själv inte var medveten om.
  • Tant Greta

Jag skulle inte tveka en sekund att dricka alkohol när jag tagit 1! Ipren.

Gjort massor med gånger.

• idiblon yes

Thank God att lite vettigt folk äntligen hittat hit.

Jag är medveten om att jag använder engelska fraser för ofta.
  • bisektris
    Svar på #33
    Ja men visst. Vettigast är säkerligen den som blandat läkemedel med alkohol flest gånger.
  • AstraTrillian

Inga problem. Mycket bättre att ta Ipren om man ska dricka/är bakis än paracetamol (typ alvedon) pga risk för leversdador. Dextropropoxifen preparat ska man aldrig aldrig ta i samband med alkohol, kan ge andningsuppehåll.

• idiblon yes
    bisektris skrev 2008-10-31 15:29:18 följande:
    Svar på #33Ja men visst. Vettigast är säkerligen den som blandat läkemedel med alkohol flest gånger.
    Mja, kan säkert vara vettigare än att tro på vartenda skrämselpropaganda man hör.
    Jag är medveten om att jag använder engelska fraser för ofta.
  • Bevabus

Jag tog beslutet utifrån vad både jag fick för svar här och från mina föräldrar. Så ta det lugnt du. Du behöver inte vara rädd.

Hon blandade alltså alkohol och tablett. Men jag kommer inte blanda utan tabletten kommer ha slutat verka när jag dricker.

bisektris skrev 2008-10-31 15:16:24 följande:
    Svar på #25Jo, jag vet att det var pga blandningen alkohol - huvudvärkstablett. Däremot bad jag inte om medicinska detaljer i övrigt.Det är ett forum på internet, och ställer man en fråga så får man räkna med olika svar. Även i fall som detta.Jag själv blir dock riktigt rädd när jag ser att människor som tvekar kring en fråga som denna, tar ett beslut baserat på vad främlingar på internet påstår.Det är skrämmande.
  • Tant Greta

- Att däremot kombinera en måttlig mängd alkohol med en normal dos receptfria värktabletter innebär sällan någon hälsorisk. Det är inte någon fara att ta en vanlig huvudvärkstablett när du har druckit lite vin, säger Inga-Lisa Andersson på Apoteket.

Källa:Systembolaget.

Sluta med att skrämma upp folk i onödan!

• Bevabus

bisektris - såg nu at thon hade tagit tabletten dagen efter så jag tar tbx det jag sa förut. men som sagt, hon hade nog bara rejäl otur med något som hon inte kände till.
    Sen så vet vi ju faktiskt inte vad det var för läkemedel det var hon nog.
    Jag tar tagit smärtstillande för bakfyllor förut.

• Bevabus

SKÖNT med nån som har lite riktig fakta! :D tack för det!
    Tant Greta skrev 2008-10-31 15:33:23 följande:

- Att däremot kombinera en måttlig mängd alkohol med en normal dos receptfria värktabletter innebär sällan någon hälsorisk. Det är inte någon fara att ta en vanlig huvudvärkstablett när du har druckit lite vin, säger Inga-Lisa Andersson på Apoteket.
    Källa:Systembolaget. Sluta med att skrämma upp folk i onödan!
Svar på tråden Ipren och alkohol?