• MaryD

Täcke+kudde till nyfödd

Någon som vet varför Ikeas bebistäcke rekommenderas från tolv månader?

Har ni köpt det ändå för att använda till nyfödd?

Vad har ni för kudde?
    Till min son (som är sex år nu) hade jag en vanlig vuxenkudde som var ganska platt. Funderar på det även till bebisen som kommer nu.

• Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd
  • Bess

Vi hade ingen kudde åt vår son då han var nyfödd. Det har han börjat med nu vid 1 års ålder. Han verkade nämligen inte alls gilla kudde. Men vissa har en filt, handduk eller blöja i ett örngott vet jag.

Däremot hade vi ett täcke för vagn/vagga, men i spjälsängen då...eftesom bl.a IKEA's täcke e så stort o klumpigt då man e så liten. Det e ju mer för spjälsäng, så kanske det e därför dom rekommenderar det från 12 mån.

• sanna 73

Vet inte varför IKEA har en åldersgräns, däremot har hag lite erfarenhet. (4 barn)
    Kudde beöver inte barnet så länge det rör sig i sängen och inte ligger stilla ...samma gäller täcke.
    När de är nyfödda till typ 2-3 månader har man en liten filt på dem, sedan börjar de röra sig runt i sängen och täcket ligger i ett hörn. Då är det bättre att ta på en rejäl pyamas så de håller sig varma. (vist kan jag också lägga på dem en filt när jag känner att det är lte kallt, men nästa gång jag tittar in i rumet har han vänt sig och har ingen filt på sig längre...)
    Min erfarenhet är att inte förrän baren är runt två år och börjar sova i vanlig säng så lär de sig att sova "rätt" och har först då något egentligt behov av täcke och platt kudde.

• MaryD

Hm...fast till sonen använde jag både kudde och täcke i spjälsängen (i vagnen hade/har jag vinter-åkpåse och därför inget täcke) och det funkade bra.
    Diggar Ikea då det är billigt...har ingen lust att lägga ut en miljon kronor på ett litet täcke

Jag får helt enkelt ta och ringa Kamprad och höra vad han säger om saken

• Namaste72

Täcket från IKEA kan blir för varmt, därför är det 12 månader. Plus att barnet kan hamna under , tror jag det var ngn som skrev sist.

{} Ventuuura! Yes Satan? Oh, I'm sorry, sir. You sounded like someone else.. {}
  • caroline 1987

Täcket från ikea är som sagt för varmt, bebisen kan inte själv dra av sig täcket om det blir för varmt och det ökar risken för psd...
    Jag har blivit rekomenderad att använda sovpåse, som ett nattlinne men med dragsko vid fötterna... Låter ju mysigt!

• iconic

Kudden från ikea är inte så bra. All stoppning "korvar" ihop sig. Tror också att täcket inte rekommenderas från nyfödd för att det är så stort och bylsigt, lätt att bebis hamnar under och ett litet barn kan inte få undan det täcket när det blir för varmt. Kolla på barnens hus eller babyproffsen. Det finns ett märke som heter "rätt start" som är bra för nyfödda. Vi har en sådan kudde, den är jättebra, inte särskilt dyr heller. Istället för täcke är det bättre att stoppa en filt i ett påslakan för spjälsäng. Blir inte så bylsigt och stort.

• southernbelle

Har i USA sa rekommenderar man att inte ha nagot i spjalsangen for att det har kommit fram i forskningar att risken ar storre for SIDS (sudden infant death syndrom)nar man har tacke, kudde och dyl i sangen. Det ar inte risken att dom skall kvavas utan nagot med partiklar i matrial att gora och pga av risken for overhettning.

Har satter man istallet pa en bra tillrackligt varm pjamas och sockor istallet. 
  • mmn1

MaryD: Jag köpte ett tunt täcke och en tunn kudde från "rätt start" som var lämpliga från nyfödd. De var inte speciellt dyra heller. Tror att jag betalade strax över 100 kr för kudden och ca 200 kr för täcket. Finns på babyland, barnens hus och babyproffsen men säkert i andra barnbutiker som har deras sortiment också. Priserna är samma på alla ställen som jag har kollat på.

• Birger

Ska man verkligen ha kudde åt bebis??

• logg81

Jag hade kudden som stöd när Lina låg på sidan. Hon ammade konstant när hon var nyfödd och för att lura henne fick hon en napp och kramade kudden... Täcket har jag haft i sängen som en extramadrass s.a.s. Har aldrig bäddat ner henne utan hon har fått legat uppepå täcket...

Nej Birger... man ska inte ha täcke till nyfödda. Vet inte riktigt varför.... hmm.... det måste jag kolla upp

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd