• MaryD

Täcke+kudde till nyfödd

Någon som vet varför Ikeas bebistäcke rekommenderas från tolv månader?

Har ni köpt det ändå för att använda till nyfödd?

Vad har ni för kudde?
    Till min son (som är sex år nu) hade jag en vanlig vuxenkudde som var ganska platt. Funderar på det även till bebisen som kommer nu.

• Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd
  • TereseA

vi köpte kudde från ikea...har använt den 1 gång sedan sonen föddes för 13 månader sedan..inte äns i vagnen använde den..var orolig för kvävningsrisk...dessutom sover sonen alltid på magen och har alltid gjort det.Därför vi valde att inte ha någon kudde.

så jag tycker det var ett helt onödigt..köp..

Akiim är mitt liv 071004
  • pussgurkan86

bebisarna måste sova på rygg. det har forskat mycket om det och det minskar risken för spädbarnsdöd.

TereseA skrev 2008-11-11 18:30:38 följande:
    vi köpte kudde från ikea...har använt den 1 gång sedan sonen föddes för 13 månader sedan..inte äns i vagnen använde den..var orolig för kvävningsrisk...dessutom sover sonen alltid på magen och har alltid gjort det.Därför vi valde att inte ha någon kudde.så jag tycker det var ett helt onödigt..köp..
  • TereseA
    pussgurkan86 skrev 2008-11-11 18:32:43 följande:
    bebisarna måste sova på rygg. det har forskat mycket om det och det minskar risken för spädbarnsdöd.
    dem måste ingenting...Vår sonen hatar att ligga på rygg..och gör det fortfarande..gick aldrig få han att sova på rygg.
    Akiim är mitt liv 071004
  • pussgurkan86

måste och måste. man bestämmer ju själv men Forskning har kommit fram till att man minskar spädbarnsdöd drastiskt om bebisen sover på rygg. det är bevisat.

TereseA skrev 2008-11-11 18:37:35 följande:
    dem måste ingenting...Vår sonen hatar att ligga på rygg..och gör det fortfarande..gick aldrig få han att sova på rygg.
  • TereseA
    pussgurkan86 skrev 2008-11-11 18:42:27 följande:
    måste och måste. man bestämmer ju själv men Forskning har kommit fram till att man minskar spädbarnsdöd drastiskt om bebisen sover på rygg. det är bevisat.
    ja..jag vet att det är bevisat..hade sonen gillat legat på rygg hade jag naurligtvis låtit han sova på rygg från början..men gick tyvärr inte..det är inget jag kan göra något åt.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Tingelina

Jo, precis alla gör ju som de själva vill. Så det är helt onödigt att både fråga eller svara på någonting alls på ett forum.

• cathrinIS

Vi var på IKEA och frågade om täcket, varför det rekommenderas från 12 månader. Tjejen svarade att bebisar är så varma i sig själva, så de behöver inget täcke egentligen, utan det räcker med en filt att ha över bebben när den sover. Vi köpte både täcket och en filt.

Kudden däremot finns det egentligen ingen anledning till varför de rekommenderar den från 12 månader, mer än att rönen hela tiden ändras huruvida man skall använda kudde till nyfödda eller inte. De senaste är nu att man kan använda en platt kudde (ex. den på IKEA) till en nyfödd.

Lycka till med inköpen!

• Ninno

hej, jag har inte följt tråden men...kan man inte köpa en platt kudde till spjälsängen som man bäddar in under lakanet? Då behöver man ju inte oroa sig för att den ska hamna över barnets ansikte eller att barnet ska andas in en massa konstiga partiklar som kan skada. eller är jag helt fel ute?

• southernbelle

jag tycker du är helt rätt ute. Vet manga här i USA som gör så och dom tycker det funkar bra.

Ninno skrev 2008-11-11 23:29:00 följande:
    hej, jag har inte följt tråden men...kan man inte köpa en platt kudde till spjälsängen som man bäddar in under lakanet? Då behöver man ju inte oroa sig för att den ska hamna över barnets ansikte eller att barnet ska andas in en massa konstiga partiklar som kan skada. eller är jag helt fel ute?
  • Tingelina

Haha, ni är för roliga. Om det nu finns påstådda onda partiklar i kuddarna, så är jag rätt säker på att de tar sig igenom ett lakan. Annars brukar jag ha mina kuddar i kuddöverdrag.

Bestäm dig för om det är onda partiklar i grejerna eller om det är pga rädsla för kvävningsrisk som kuddar inte är bra.

Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd