• MaryD

Täcke+kudde till nyfödd

Någon som vet varför Ikeas bebistäcke rekommenderas från tolv månader?

Har ni köpt det ändå för att använda till nyfödd?

Vad har ni för kudde?
    Till min son (som är sex år nu) hade jag en vanlig vuxenkudde som var ganska platt. Funderar på det även till bebisen som kommer nu.

• Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd
  • Blondie85

Jag har köpt Ikeas kudde och täcke till spjälsäng, men täcket kommer jag nog inte använda utan bara ha som en "extramadrass"..alltså att bebisen ligger ovanpå det med en filt över sig eller nått...kudden vet jag att måånga har använt till sina bebisar utan problem, bara bebisen ligger på den så den når över skulderbladen så ska det ju inte vara nån fara.. Den kudden jag köpte var iaf sydd i mitten och väldigt platt. Har den funkat för andra så hoppas jag att den funkar för oss med..

Sen fick jag även ett tips från en släkting som nyss har fått barn och oxå använder sig av det täcket och kudden; att man "sätter fast" täcket nere vid fotändan av spjälsängen så att det INTE kan åka över bebisen eller liknande. Utan att täcket bara når över benen typ, och inte kan åka ner eller upp. Hon använde sig av en filt eller ett till täcke och la åt andra hållet, dubbelvikt och satte fast under madrassen med täcket. Ganska svårt att förklara men hon visade och då kunde inte täcket åka nånstans.. så kan man ju oxå göra, tycker jag iaf...
    Men alla gör väl som dom vill

♥ Gravid i vecka 26 ♥ maddoxx.blogg.se
  • Hanna36

barn under 1 år ska inte ha täcke pga kvävningsrisken!
    Kudde ska de ha från dag 1 för att minska risken för platt/sned skalle..

• Bess
    Hanna36 skrev 2008-11-02 23:39:36 följande:
    barn under 1 år ska inte ha täcke pga kvävningsrisken!Kudde ska de ha från dag 1 för att minska risken för platt/sned skalle..
    Äsch, det där med platt/sned skalle e bara bullshit.
  • Michas

Spädisar ska varken ha kudde eller täcke. Sovpåse är däremot perfekt

• mage06
    sanna 73 skrev 2008-11-02 13:52:46 följande:
    Vet inte varför IKEA har en åldersgräns, däremot har hag lite erfarenhet. (4 barn)Kudde beöver inte barnet så länge det rör sig i sängen och inte ligger stilla ...samma gäller täcke. När de är nyfödda till typ 2-3 månader har man en liten filt på dem, sedan börjar de röra sig runt i sängen och täcket ligger i ett hörn. Då är det bättre att ta på en rejäl pyamas så de håller sig varma. (vist kan jag också lägga på dem en filt när jag känner att det är lte kallt, men nästa gång jag tittar in i rumet har han vänt sig och har ingen filt på sig längre...)Min erfarenhet är att inte förrän baren är runt två år och börjar sova i vanlig säng så lär de sig att sova "rätt" och har först då något egentligt behov av täcke och platt kudde.
    Jag har samma erfarenhet. Mina små har inte behövt täcke utan har bara haft en långärmad/benad pyjamas/kläder och kanske en tunn filt vid fötterna men mest för att det känns bättre för mig tror jag Min snart tvååring har precis börjat med täcke och vägrat det tidigare. Nu är det tydligen mysigt att krypa ner under täcket

Det där med kudde tvistas det om. "Bullshit" tror jag inte att det är med platt och sned skalle men däremot tror jag att det brukar rätta till sig av sig självt. På babyland fick jag höra att enligt de senaste rekommendationer de fått så var det bra med en kudde men att barnet då skulle ligga helt uppe med sina axlar på kudden. Jag har provat detta men min lilla glider ändå ner så jag brukar oftast låta bebisen sova utan. Däremot har jag ett täcke under hela bebisen så det inte blir så hårt.

Men som svar på ts fråga så gissar jag också att det kan vara för tjockt och att man vill säkra sig från att någon bebis får det över sig. Om du gärna vill ha något över bebisen så läs om gro-bags, som är en sovpåse. Det är ingen dum idé. Bebisen håller en jämn temperatur och kan inte få täcket över sig. Väldigt vanligt i tex frankrike, england och usa.
  • Hanna36
    Bess skrev 2008-11-02 23:41:34 följande:
    Äsch, det där med platt/sned skalle e bara bullshit.
    det är det INTE! jag har jobbat med bebisar i många år som opererats för platta/sneda skallar.. plastikkirurger säger att alla barn ska ha tjock och fluffig kudde från dag 1.
  • Wundergirl

Frågade en barnsköterska om kudde och hon sa att man skulle ha det från start men man ska lägga hela huvet och axlarna på den. Det där med täcke funderar jag också på. Köpt ett "rätt start" täcke men tycker det är så stort! Blir nog en pyjamas och nån gosig filt istället.

• chokladmamma

det är så förvirrande det här med kudde. Hade köpt en superfin från Rätt start, variant exklusiv med söm, som min lille låg bra på. När vi fick hembesök från bvc sa hon att vi absolut inte skulle ha formsydd kudde utan en fluffig utan söm. Åkte och köpte en ny från rätt start (standard) utan söm. Den ligger han dock inte alls bra på...även om vi lägger honom högt upp på kudden på kvällen så har han hasat ned efter en stund och kudden ligger inte nedanför skuldrorna.

Hur ska vi göra...vill ju inte att han ska få problem med nacke/rygg.

• Frezalo

Jag har haft Jysks babyduntäcke/-kudde åt alla mina barn och kommer ha det även till nästa.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • WochE

Oj nu blev jag förvirrad. Jag och min sambo var just osams angående våra täcken. Har två är mycket ute på landet så vi har en säng där med. Köpte ett täcke på Ullared och sen köpte vi ett på IKEA tänkte inte mer på det förrens nu förra veckan då jag skulle tvätta dem. Det från Ullared kändes så litet och det från IKEA så stort.

Funderade då på att köpa ett till ett litet på JYSK för deras till baby är 70*80 ( något sånt i alla fall) det från IKEA är ju 110*125 och känns enormt. Han tyckte självklart att det var onödigt att köpa ett till...

Har nu efter alla inlägg blivit helt förvirrad det jag trodde var för litet är nog mer i rätt storlek men just nu funderar jag på att bara ha någon liten flece filt ( har mina gamla kvar) två jättesöta röda som jag hade när jag var liten får nog ta dem man kan ju trä ett litet påslakan över det om man vill....

Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd