sanna 73 skrev 2008-11-02 13:52:46 följande:
Vet inte varför IKEA har en åldersgräns, däremot har hag lite erfarenhet. (4 barn)Kudde beöver inte barnet så länge det rör sig i sängen och inte ligger stilla ...samma gäller täcke. När de är nyfödda till typ 2-3 månader har man en liten filt på dem, sedan börjar de röra sig runt i sängen och täcket ligger i ett hörn. Då är det bättre att ta på en rejäl pyamas så de håller sig varma. (vist kan jag också lägga på dem en filt när jag känner att det är lte kallt, men nästa gång jag tittar in i rumet har han vänt sig och har ingen filt på sig längre...)Min erfarenhet är att inte förrän baren är runt två år och börjar sova i vanlig säng så lär de sig att sova "rätt" och har först då något egentligt behov av täcke och platt kudde.
Jag har samma erfarenhet. Mina små har inte behövt täcke utan har bara haft en långärmad/benad pyjamas/kläder och kanske en tunn filt vid fötterna men mest för att det känns bättre för mig tror jag

Min snart tvååring har precis börjat med täcke och vägrat det tidigare. Nu är det tydligen mysigt att krypa ner under täcket
Det där med kudde tvistas det om. "Bullshit" tror jag inte att det är med platt och sned skalle men däremot tror jag att det brukar rätta till sig av sig självt. På babyland fick jag höra att enligt de senaste rekommendationer de fått så var det bra med en kudde men att barnet då skulle ligga helt uppe med sina axlar på kudden. Jag har provat detta men min lilla glider ändå ner så jag brukar oftast låta bebisen sova utan. Däremot har jag ett täcke under hela bebisen så det inte blir så hårt.
Men som svar på ts fråga så gissar jag också att det kan vara för tjockt och att man vill säkra sig från att någon bebis får det över sig. Om du gärna vill ha något över bebisen så läs om gro-bags, som är en sovpåse. Det är ingen dum idé. Bebisen håller en jämn temperatur och kan inte få täcket över sig. Väldigt vanligt i tex frankrike, england och usa.