• MaryD

Täcke+kudde till nyfödd

Någon som vet varför Ikeas bebistäcke rekommenderas från tolv månader?

Har ni köpt det ändå för att använda till nyfödd?

Vad har ni för kudde?
    Till min son (som är sex år nu) hade jag en vanlig vuxenkudde som var ganska platt. Funderar på det även till bebisen som kommer nu.

• Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd
  • MaryD
    Cicci88 skrev 2008-11-11 14:09:24 följande:
    Nyfödda ska INTE ha kudde!
    Det finns vissa som säger det och andra som säger tvärtom...
  • pussgurkan86

det är rekommenderat att nyfödda ska ha kudde.

Cicci88 skrev 2008-11-11 14:09:24 följande:
    Nyfödda ska INTE ha kudde!
  • pussgurkan86

Jag har iaf köpt kudde och täcke ifrån Ikea till spjälsängen men sen kommer bebben inte sova där från början.

Bebisen kommer att sova med en filt och en liten kudde i våran säng.

• Tingelina

Verkar inte som att någon har koll på något och alla påstår olika.

Jag har i alla fall hört, att sen det kom nya rön om att bebisar inte ska ligga på mage utan ska ligga på rygg, så ska de ha kudde för att undvika missformning av huvudet.

Spädbarn ska inte ha ett tjockt täcke för att det har visat sig öka risken för plötslig spädbarnsdöd. Alternativen är sovpåse, filt eller bara ett lakan.

Jag tänkte ha en grobag och en långärmad tröja/body på bebben. Om den sover i vårat sovrum räcker nog det, där är det varmt, men om den sover i bebisrummet så får den nog en liten filt också.

Grobagen verkar jättesmart; www.barabus.se/lista/15_/sida1.html

• pussgurkan86

Tingelina: Jag har hört precis som dig. räcker med kudde, filt och pyjamas.

och har även läst att tempraturen i sovrummet ska vara mellan 16-20 grader. då trivs bebben bäst.

• Frezalo

Tro mig, med en temp på 16 grader i sovrummet och enbart en pyjamas och filt på bebis, så har man en iskall bebbe. Eller så är det bara mina barn...

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • pussgurkan86

det är något jag har läst. Jag ska inte ha 16 grader, utan vi har alltid 20 grader i sovrummet, blir det sedan för varmt så skruvar vi ner det till 18.

Frezalo skrev 2008-11-11 16:28:54 följande:
    Tro mig, med en temp på 16 grader i sovrummet och enbart en pyjamas och filt på bebis, så har man en iskall bebbe. Eller så är det bara mina barn...
  • Tingelina

Står i länken till socialstyrelsen att den lämpligaste temperaturen är, just 16-20 grader.

Kanske beror på lite hur man sover. Om bebisen ligger ensam i ett stort rum där temperaturen är 16 grader så fryser den nog. Men om man samsover så blir det ju varmare i just sängen och kring bebisen, så då kan det vara bra att temperaturen i övriga sovrummet är så låg som 16 grader.

Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd