• MaryD

Täcke+kudde till nyfödd

Någon som vet varför Ikeas bebistäcke rekommenderas från tolv månader?

Har ni köpt det ändå för att använda till nyfödd?

Vad har ni för kudde?
    Till min son (som är sex år nu) hade jag en vanlig vuxenkudde som var ganska platt. Funderar på det även till bebisen som kommer nu.

• Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd
  • southernbelle

Jag var på CPR kurs ihelgen och då sa dom att man inte skall ha någonting i barnsängen för att det är bevisat att det leder till högre risk för PSD. Jag kommer ha sovpåse eller en ordentlig pjamas när mitt barn sover. Varför ta risken när man inte behöver? Jag har ju hellre ett barn med lite platt huvud än en som är död. Bebisar tempratur höjs även när dom sover.

Man skall alltid låta sitt barn somna på rygg sen när den är vaken kan man ha tid på magen. (vilket ar bra for muskeltraning och för att bli av med gser i mgen)
  • Tingelina

Fast en kudde kommer inte göra det varmare i barnsängen?

• Tingelina

Tycker att det är konstigt i så fall att svenska Socialstyrelsen rekommenderar kudde.

• southernbelle

Nä men ditt barn rör sig och får han då kudden vid ansiktet så är ju inte det så bra.....

Jag tror inte det är för kvävningsrisken mer för partiklar i matrialet som höjer risken för PSD.
    Tingelina skrev 2008-11-11 17:21:38 följande:
    Fast en kudde kommer inte göra det varmare i barnsängen?
  • southernbelle

Jo fast nu litar jag mer på en internationell organisation än den svenska social styrelsen faktiskt. Man får väl välja själv vad man vill tro på och gå efter. Personligen vill jag inte ta risken.

Tingelina skrev 2008-11-11 17:23:37 följande:
    Tycker att det är konstigt i så fall att svenska Socialstyrelsen rekommenderar kudde.
  • Tingelina

Amerikansk är inte samma sak som internationell.

• pussgurkan86

man tvättar ju alla textilier såsom sängkläder och sånt innan dom ska användas. gäller samma sak för kläder.

min bm sa att kudde bör man ha och social styrelse säger samma sak.

• southernbelle

Jag menade inte sidan jag skickade utan mer vad dom internationella organisation säger. Tyvärr är den internationella sids sidan under uppbyggnad så dom har tagit bort ganska mycket info för att göra om, men ha koll på den så kommer du snart få mer information. www.sidsinternational.org/

Tingelina skrev 2008-11-11 17:36:38 följande:
    Amerikansk är inte samma sak som internationell.
    det ar inte tvättningen som hör till saken. Det finns partiklar som ditt barn kan andas in även om du tvättar dom.
    pussgurkan86 skrev 2008-11-11 17:43:47 följande:
    man tvättar ju alla textilier såsom sängkläder och sånt innan dom ska användas. gäller samma sak för kläder. min bm sa att kudde bör man ha och social styrelse säger samma sak.
    Som jag sa här ovan så gör alla som man vill....bara en fråga..Dricker ni alkohol när ni är gravida?? Jag tycker det är en bra liknelse för vissa forskningar säger att det är ok medans vissa forskningar säger att det inte är ok. jag väljer att följa den som säger att det inte är ok för varför ta risken när vissa foskare ha kommit fram till att även små mängder är skadliga? Känner samma med täcke, kudde, spälsängs skydd. varför ta risken när man lika bra kan avstå??
  • decemberbabe

ja när vi var på information på förlossningsavdelningen så sa barnmorskan där bestämt att vi skulle ha kudde.. Hon var mkt tydlig just för att det florerar så många åsikter om saken..

För att återgå till huvudfrågan ang täcke så har vi två äldre täcken, det ena är lika stort som ikeas och det andra är mkt mindre, typ 40x60 cm eller nåt.. Så jag tänkte kanske börja med det lilla täcket, då blir det ju inte lika varmt.. men sen får man väl testa sig fram vad bebis tycker om, som ovan nämnts så spelar det ju lite roll hur tempen i rummet är, om man samsover eller inte, om bebis har tjock pyjamas osv...

Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd