• MaryD

Täcke+kudde till nyfödd

Någon som vet varför Ikeas bebistäcke rekommenderas från tolv månader?

Har ni köpt det ändå för att använda till nyfödd?

Vad har ni för kudde?
    Till min son (som är sex år nu) hade jag en vanlig vuxenkudde som var ganska platt. Funderar på det även till bebisen som kommer nu.

• Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd
  • Ruggugglan

Vi köpte en platt kudde. Även ett litet täcke. Men täcket använde vi först när dottern blev större. Första taget hade vi filt. Tycker Ninnos råd låter utmärkt!

• BabyJay
    Ninno skrev 2008-11-11 23:29:00 följande:
    hej, jag har inte följt tråden men...kan man inte köpa en platt kudde till spjälsängen som man bäddar in under lakanet? Då behöver man ju inte oroa sig för att den ska hamna över barnets ansikte eller att barnet ska andas in en massa konstiga partiklar som kan skada. eller är jag helt fel ute?
    Förlåt mig, men fan vad smart!! Inte för att jag tänkt på kvävningsrisk innan, men riktigt bra idé!! Får bädda om tösens säng imorogn!!
    Mamma till Freja, född 080706
  • southernbelle

Vad jag tror dom menar med partiklar (forskarna alltså) är att om barnet får kudden över huvudet (även de kuddar man kan andas igenom) eller snusar i kudden så kan dom få in dessa skadliga partiklar i lungorna. Det ar ju inte alls samma sak spm att dom ligger på en kudde.

Med tanke på hur du ifrågarsätter detta med partiklarna så fattar jag faktiskt inte varför du inte gör lite bra efterforskningar och får svaren istället från en pålitlig källa än att hålla på att tjafsa om det här på tråden.
    Tingelina skrev 2008-11-11 23:51:20 följande:
    Haha, ni är för roliga. Om det nu finns påstådda onda partiklar i kuddarna, så är jag rätt säker på att de tar sig igenom ett lakan. Annars brukar jag ha mina kuddar i kuddöverdrag. Bestäm dig för om det är onda partiklar i grejerna eller om det är pga rädsla för kvävningsrisk som kuddar inte är bra.
  • southernbelle

Spelar det egentligen någon roll om det är pga av partiklar, överhettning eller kvävningsrisk?

Fattar inte att du kan skratta åt detta heller för den delen...
    southernbelle skrev 2008-11-12 00:06:46 följande:
    Vad jag tror dom menar med partiklar (forskarna alltså) är att om barnet får kudden över huvudet (även de kuddar man kan andas igenom) eller snusar i kudden så kan dom få in dessa skadliga partiklar i lungorna. Det ar ju inte alls samma sak spm att dom ligger på en kudde.Med tanke på hur du ifrågarsätter detta med partiklarna så fattar jag faktiskt inte varför du inte gör lite bra efterforskningar och får svaren istället från en pålitlig källa än att hålla på att tjafsa om det här på tråden.
  • Tingelina

Jag visade vad Socialstyrelsen skrivit i frågan och de rekommenderar kudde för att undvika platt/sned skalle.

Du visade en amerikansk organisation som sade att man skulle undvika allt i spjälsängen; täcke, spjälskydd och kudde. Där stod det inget om några partiklar som kunde vara farliga att andas in. Utan det är vad du fått någonstans ifrån, så du får gärna göra efterforskningar du med och visa vad det är för partiklar i kuddarna och spjälskydden som kan leda till plötslig spädbarnsdöd.

• southernbelle

Som sagt så tycker inte jag att det spelar någon roll vad orsaken är.....jag vill bara göra det som är säkrast för mitt barn.

Tingelina skrev 2008-11-12 00:15:08 följande:
    Jag visade vad Socialstyrelsen skrivit i frågan och de rekommenderar kudde för att undvika platt/sned skalle. Du visade en amerikansk organisation som sade att man skulle undvika allt i spjälsängen; täcke, spjälskydd och kudde. Där stod det inget om några partiklar som kunde vara farliga att andas in. Utan det är vad du fått någonstans ifrån, så du får gärna göra efterforskningar du med och visa vad det är för partiklar i kuddarna och spjälskydden som kan leda till plötslig spädbarnsdöd.
  • EMW85

herre gud vilken hysteri man undra ju hur de gjorde på stenåldern när inte ikea fanns! vad fick de stackars barnen sova på då?? =D

• kokoskärlek med bubblor

charly1

Jag har inga barn, men är intresserad
    Dessa partiklar - sägs de finnas i kuddar/täcken men inte i lakan?
    (Jag är verkligen intresserad för jag försöker hitta det bästa/mest miljövänliga sättet att tvätta textilier på så även detta är bra att höra om tycker jag )

• southernbelle

Jag vet faktiskt inte vad för partiklar det är. Jag vet bara att jag har läst om det. Grejen är väl att ett lakan ligger man bara på och kudden och täcket kan ju komma i mer närkontakt med ansiktet så man andas in partiklar antar jag. Jag tror inte att dessa partiklar är isig giftiga på något sätt mer att det inte är bra att få tex noppor i ett barns lungor. Hoppas du förstår vad jag menar. Jag tog bara partiklarna som ett exempel och tycker nog personligen att kvävningsrisken är mer läskig. 

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-11-12 01:25:45 följande:
    charly1 Jag har inga barn, men är intresserad Dessa partiklar - sägs de finnas i kuddar/täcken men inte i lakan? (Jag är verkligen intresserad för jag försöker hitta det bästa/mest miljövänliga sättet att tvätta textilier på så även detta är bra att höra om tycker jag )
  • kokoskärlek med bubblor
    southernbelle skrev 2008-11-12 01:45:39 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad för partiklar det är. Jag vet bara att jag har läst om det. Grejen är väl att ett lakan ligger man bara på och kudden och täcket kan ju komma i mer närkontakt med ansiktet så man andas in partiklar antar jag. Jag tror inte att dessa partiklar är isig giftiga på något sätt mer att det inte är bra att få tex noppor i ett barns lungor. Hoppas du förstår vad jag menar. Jag tog bara partiklarna som ett exempel och tycker nog personligen att kvävningsrisken är mer läskig. 
    Mm, men intressant är det. Kanske ska jag googla lite
  • hewa

Det är faktiskt inte bara amerikanska rekommendationer, även Australien (och NZ om jag inte missminner mig) rek att man har minsta möjliga förutom barn + madrass i barnets säng. Inga täcken, inga mjukdjur, inga kuddar.

Tingelina skrev 2008-11-12 00:15:08 följande:
    Du visade en amerikansk organisation som sade att man skulle undvika allt i spjälsängen; täcke, spjälskydd och kudde.
  • Ninno
    SparklingSnow skrev 2008-11-11 23:55:06 följande:
    Vi köpte en platt kudde. Även ett litet täcke. Men täcket använde vi först när dottern blev större. Första taget hade vi filt. Tycker Ninnos råd låter utmärkt!
    [/citat]
    BabyJay skrev 2008-11-12 00:01:09 följande:
    [citat]
    Förlåt mig, men fan vad smart!! Inte för att jag tänkt på kvävningsrisk innan, men riktigt bra idé!! Får bädda om tösens säng imorogn!!
    Tack och tack ;D
  • Greentea
    chokladmamma skrev 2008-11-11 10:11:07 följande:
    det är så förvirrande det här med kudde. Hade köpt en superfin från Rätt start, variant exklusiv med söm, som min lille låg bra på. När vi fick hembesök från bvc sa hon att vi absolut inte skulle ha formsydd kudde utan en fluffig utan söm. Åkte och köpte en ny från rätt start (standard) utan söm. Den ligger han dock inte alls bra på...även om vi lägger honom högt upp på kudden på kvällen så har han hasat ned efter en stund och kudden ligger inte nedanför skuldrorna. Hur ska vi göra...vill ju inte att han ska få problem med nacke/rygg.
    någon som vet något om detta med söm på kudden? har köpt två sådana från rätt start, en till sängen och en till vagnen..men nu blir man ju lite fundersam...
  • Tingelina

Vad jag läst (säkert på familjeliv), så ska kudden helst vara sydd (alltså med söm) för att inte barnets huvud ska kunna "åka igenom" kudden. Men alla gör som bekant som de själva vill och som känns bäst för sitt barn.

Greentea skrev 2008-11-12 13:40:24 följande:
    någon som vet något om detta med söm på kudden? har köpt två sådana från rätt start, en till sängen och en till vagnen..men nu blir man ju lite fundersam...
  • Greentea

oki. tack för svaret :)

Tingelina skrev 2008-11-12 13:52:59 följande:
    Vad jag läst (säkert på familjeliv), så ska kudden helst vara sydd (alltså med söm) för att inte barnets huvud ska kunna "åka igenom" kudden. Men alla gör som bekant som de själva vill och som känns bäst för sitt barn.
  • Thinan

Allra bäst att inte ha kudde alls så länge de vill ha det så förstås, annars någon platt kudde som läggs så lågt som under barnets nacke. Min tjej vill inte ha kudde än, hon när 9 mån strax. Vi har små platta kuddar men hon vill inte så då ska hon slippa förstås ;)

• BabyJay

Vi var "tvungna" att ha kudde till lillan då hon blev ganska platt i huvudet redan från början eftersom hon sov såpass stilla i så långa pass redan från början. Vi köpte Exclusiv kudde från Rätt start. Det är väl inte bra än, men bättre iallafall...

Mamma till Freja, född 080706
  • tjejmaffian

Är det jag som är dum, för jag fattar inte vad som är skillnaden med att bebisen har täcke eller om den har filt? Kvävas kan den väl isf göras av båda? Eller ska man ha en ska grobag-sovpåse istället för filt/täcke?

• Tingelina

Det blir för varmt för spädbarn med ett tjockt täcke, vilket ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Men visst, byltar man på bebisen tio filtar istället så är det ju samma sak. Meningen är väl just att man inte ska ha onödigt mycket på bebisen.

Sen är det ju praktiskt med en sovpåse, då kan bebisen inte sparka av sig täcke/filt och bli kall.

Svar på tråden Täcke+kudde till nyfödd