• Rigor

Mocka kattlådan

Du som har innekatt, hur ofta städar du i toalådan?
    Och hur mycket sand har du? Hur tjockt är lagret? 5 cm? 3 cm? 11?

• Svar på tråden Mocka kattlådan
  • medea08
    Rigor skrev 2008-12-02 14:41:49 följande:
    Om man inte får tag på kattvakt över helgen kan man väl ställa fram två lådor så det inte blir äckligt i lådan om katterna är kinkiga? (Fast jag provade direkt när jag fick katten att ha två lådor, för att det alltid skulle vara fräscht... men hon använde bara den ena i alla fall så jag tog bort en av dem)
    Jo, det är klart att man kan det. Men det är inte det det handlar om. Säg att katten ramlar ner från en bokhylla en kvart efter att du har gått hemifrån, katten bryter benet och får ligga där med brutet ben och otroliga smärtor tills du kommer hem efter 1½ dygn. Får man ingen kattvakt så har man tre alternativ, kattpensionat, ta med katten på resan eller stanna hemma.
  • SilentStar

Vi har fyra katter och två stora lådor, min sambo rensar dom varje dag och kollar så sanden är fräsch och fyller på om det behövs. Vet inte hur tjockt lagret är, men kanske en 6 cm minst

• tvål
    medea08 skrev 2008-12-02 14:50:41 följande:
    Jo, det är klart att man kan det. Men det är inte det det handlar om. Säg att katten ramlar ner från en bokhylla en kvart efter att du har gått hemifrån, katten bryter benet och får ligga där med brutet ben och otroliga smärtor tills du kommer hem efter 1½ dygn. Får man ingen kattvakt så har man tre alternativ, kattpensionat, ta med katten på resan eller stanna hemma.
    skulle ALDRIG sätta min katt på kattpesionat!
    min katt som bodde hos mina föräldrar blev helt förstörd efter en sådan traumatisk händelse..han var van vid att gå ut fler gånger per dag,han blev instängd i ett rum i en villa och fick inget kel,ingenting...usch säger jag bara!!
  • Almataria

Jag mockar lådan två gånger om dagen. En på morgonen och en på kvällen, eller när det behövs! Vill inte att mina katter ska gå på en full låda...det är ju äckligt för dom. Plus att det luktar ju om man inte håller efter!
    Tror jag brukar hälla i ungefär 5cm, ibland mer.
    Hade också två lådor i början men dom använde inte den ena lika mycket som den andra. Så jag tog bort en.

• tvål
    medea08 skrev 2008-12-02 14:17:05 följande:
    Vet du om att det är förbjudet enligt djurskyddslagen? Katter ska ha tillsyn minst en (eller kanske till och med två) gånger per dygn.
    isåfall är det likaförbjudet att lämna hunden hemma i 8 timmar när man är och jobbar,och det vet jag många som gör,det är djurplågeri anser jag,eftersom en hund inte kan utföra sina behov om det skulle behövas, det kan en katt...
  • tvål
    Almataria skrev 2008-12-02 14:56:58 följande:
    Jag mockar lådan två gånger om dagen. En på morgonen och en på kvällen, eller när det behövs! Vill inte att mina katter ska gå på en full låda...det är ju äckligt för dom. Plus att det luktar ju om man inte håller efter!Tror jag brukar hälla i ungefär 5cm, ibland mer. Hade också två lådor i början men dom använde inte den ena lika mycket som den andra. Så jag tog bort en.
    skaffa KATTY kattströ,det är klumpande och lådan luktar INGENTING!!!
  • tvål
    Rigor skrev 2008-12-02 14:35:14 följande:
    Tvål,Om ni bara åker bort en helg vartannat år så kan man väl mocka lådan varje dag? Du uppmanar ju till att fodra, ge vatten varje dag i inlägg 42? Katterna tycker säkert att det är mer konstigt att de inte får ny mat varje dag än att det inte är rent i lådan? Eller ger du bara torrfoder? (Men jag vet inte, jag är "ny" kattägare, därav alla frågor! ) Min kisse får mjuk mat varje morron och har alltid knaprigt torrfoder framme. Plus vatten i skål, nytt varje dag förståss. Är det en katt eller är det två som har sällskap?
    vi har 2katter, de har problem med magarna så de kan inte ha fri tillgång på mat. alla djur är individer,därför går det inte sätta upp generella regler..
  • SilentStar
    tvål skrev 2008-12-02 14:58:34 följande:
    Ja, rekommenderar också Katty Kattströ om man är ute efter nåt billigare alternativ men som ändå är bra. Hade gärna köpt EverClean om det inte hade varit så satans dyrt
  • Rigor

Medea,

Du har alldeles rätt. Jag skulle inte lämna katten ensam över helgen. ( spelar lite dum bara ) Jag tycker det är konstigt att ha 2 katter, en låda och mocka var 3:e dag för att katterna inte ska tycka det är konstigt om matte är borta en helg. (Det tycker jag är äckligt.) Varannat år. Och inte få tillsyn, gå ut eller få mat/vatten.

Katterna for illa av att vara hemma hos föräldrarna för att de inte fick gos och få gå ut. Det får de väl inte när de är ensamma heller?

Förlåt, Tvål att jag är gnällig, jag får det bara inte att gå ihop... ?!

• Almataria
    tvål skrev 2008-12-02 14:58:34 följande:
    Okej, har faktiskt inte provat det. Får ta och göra det. Vi köpte den där dyra sanden innan som finns i vissa djuraffärer. Sen en billig sand från Ö&B...tycker man har provat det mesta hehe
    Men jag ska prova Katty! Tack för tipset!:)
  • tvål
    SilentStar skrev 2008-12-02 15:03:16 följande:
    Ja, rekommenderar också Katty Kattströ om man är ute efter nåt billigare alternativ men som ändå är bra. Hade gärna köpt EverClean om det inte hade varit så satans dyrt
    köpte everclean i början,men våra katter tyckte inte om det,så nu kör vi på billiga katty..
  • tvål
    Rigor skrev 2008-12-02 15:05:44 följande:
    Medea,Du har alldeles rätt. Jag skulle inte lämna katten ensam över helgen. ( spelar lite dum bara ) Jag tycker det är konstigt att ha 2 katter, en låda och mocka var 3:e dag för att katterna inte ska tycka det är konstigt om matte är borta en helg. (Det tycker jag är äckligt.) Varannat år. Och inte få tillsyn, gå ut eller få mat/vatten. Katterna for illa av att vara hemma hos föräldrarna för att de inte fick gos och få gå ut. Det får de väl inte när de är ensamma heller?Förlåt, Tvål att jag är gnällig, jag får det bara inte att gå ihop... ?!
    våran låda blir långt ifrån full på 3dagar...eftersom vi har ett mycket bra foder(dåligt foder ger MYCKET avföring eftersom det inte tas upp utav kroppen)gå ut? vi har innekatter,och de går ut på den inglasade balkongen NÄR VI ÄR HEMMA!
    självklart har de mat och vatten ! varför skulle de inte ha mat och vatten?

NÄR vi är hemma har de ALLTID tillgång till frisk vatten,men INTE fri tillgång på mat utan får portioner 3g/dag.
  • tvål
    Almataria skrev 2008-12-02 15:11:11 följande:
    Okej, har faktiskt inte provat det. Får ta och göra det. Vi köpte den där dyra sanden innan som finns i vissa djuraffärer. Sen en billig sand från Ö&B...tycker man har provat det mesta heheMen jag ska prova Katty! Tack för tipset!:)
    katty finns på citygross ,willys och coop

kostar cirka 50kr för 10kg

billigt och BRA!
  • Rigor

SilentStar:

Hur ofta skurar du och kastar bort all sand i lådan? Jag har ju bara en katt, använder mest Ever Clean, jättestor låda och har tjockt lager sand i lådan.

Vissa kastar all sand varannan vecka men som du säger, Ever clean är inte billigt och det går ju åt nästan en hel förpackning för att få lådan full. Inte för att en hundring i veckan för sand egentligen spelar nån roll men jag får en känsla av att det är lite "overkill" om man bara har en innekatt...

• Rigor

Tvål,

Jag skrev fel. Klart dina katter har mat och vatten även om du åker bort! Det jag menade var "ny" mat och vatten varje dag. Om du alltså lät torrfodret stå framme under helgen. Om min katt inte äter upp den blöta maten så blir den torr och ser äcklig ut på eftermiddan. "Gå ut" skrev du att katten inte fick göra hos dina föräldrar. Jag vet inte vad du menar med gå ut... Sen kom det fram att du har uterum för katterna och det var dit de fick gå ut. Tror det är olika på pensionat. Vissa har egna rastgårdar men katterna kan se andra katter och har "kul" när de kollar på allt som händer. Har varit på ett ställe som verkligen
    s t a n k och var hur vidrigt som helst! Ganska små burar (ca 1,5 x 1,5 men full höjd från golv till tak. Vet inte om det är smått i kattvärlden men jag tyckte de såg trånga och trista ut... ) Där skulle jag INTE lämna min katt! Aldrig!

Själv tänker jag bygga rastgård eller vad man kallar de för, sån stor med nät och klätterträd i, det verkar mysigt för katten! Helst vill jag få till en lucka så hon kan gå ut och in som hon vill, annars får jag bära henne när jag tycker hon ska ut! )

Apropå kattsanden, funkar den på långhårig katt, (din katt ser lurvig ut på bilden) Har en långhårig katt och köpt specialsand för det. Vet inte vad skillnaden är men antar att "vanlig" sand fastnar i pälsen? Katten blir sjuk om den tvättar och får i sig sanden? Eller? (Förra kattägaren hade everclean och ett specialfoder som veterinären rekommenderade för friska katter.)
    Jag kör än så länge med samma grejer som förra kattägaren gjorde.

Svar på tråden Mocka kattlådan