Mocka kattlådan
Du som har innekatt, hur ofta städar du i toalådan?
Och hur mycket sand har du? Hur tjockt är lagret? 5 cm? 3 cm? 11?
Du som har innekatt, hur ofta städar du i toalådan?
Och hur mycket sand har du? Hur tjockt är lagret? 5 cm? 3 cm? 11?
Vi har fyra katter och två stora lådor, min sambo rensar dom varje dag och kollar så sanden är fräsch och fyller på om det behövs. Vet inte hur tjockt lagret är, men kanske en 6 cm minst
Jag mockar lådan två gånger om dagen. En på morgonen och en på kvällen, eller när det behövs! Vill inte att mina katter ska gå på en full låda...det är ju äckligt för dom. Plus att det luktar ju om man inte håller efter!
Tror jag brukar hälla i ungefär 5cm, ibland mer.
Hade också två lådor i början men dom använde inte den ena lika mycket som den andra. Så jag tog bort en.
Medea,
Du har alldeles rätt. Jag skulle inte lämna katten ensam över helgen. ( spelar lite dum bara
) Jag tycker det är konstigt att ha 2 katter, en låda och mocka var 3:e dag för att katterna inte ska tycka det är konstigt om matte är borta en helg. (Det tycker jag är äckligt.) Varannat år. Och inte få tillsyn, gå ut eller få mat/vatten.
Katterna for illa av att vara hemma hos föräldrarna för att de inte fick gos och få gå ut. Det får de väl inte när de är ensamma heller?
Förlåt, Tvål att jag är gnällig, jag får det bara inte att gå ihop... ?!
SilentStar:
Hur ofta skurar du och kastar bort all sand i lådan? Jag har ju bara en katt, använder mest Ever Clean, jättestor låda och har tjockt lager sand i lådan.
Vissa kastar all sand varannan vecka men som du säger, Ever clean är inte billigt och det går ju åt nästan en hel förpackning för att få lådan full. Inte för att en hundring i veckan för sand egentligen spelar nån roll men jag får en känsla av att det är lite "overkill" om man bara har en innekatt...
Tvål,
Jag skrev fel. Klart dina katter har mat och vatten även om du åker bort! Det jag menade var "ny" mat och vatten varje dag. Om du alltså lät torrfodret stå framme under helgen. Om min katt inte äter upp den blöta maten så blir den torr och ser äcklig ut på eftermiddan. "Gå ut" skrev du att katten inte fick göra hos dina föräldrar. Jag vet inte vad du menar med gå ut... Sen kom det fram att du har uterum för katterna och det var dit de fick gå ut. Tror det är olika på pensionat. Vissa har egna rastgårdar men katterna kan se andra katter och har "kul" när de kollar på allt som händer. Har varit på ett ställe som verkligen
s t a n k och var hur vidrigt som helst! Ganska små burar (ca 1,5 x 1,5 men full höjd från golv till tak. Vet inte om det är smått i kattvärlden men jag tyckte de såg trånga och trista ut... ) Där skulle jag INTE lämna min katt! Aldrig!
Själv tänker jag bygga rastgård eller vad man kallar de för, sån stor med nät och klätterträd i, det verkar mysigt för katten! Helst vill jag få till en lucka så hon kan gå ut och in som hon vill, annars får jag bära henne när jag tycker hon ska ut!
)
Apropå kattsanden, funkar den på långhårig katt, (din katt ser lurvig ut på bilden) Har en långhårig katt och köpt specialsand för det. Vet inte vad skillnaden är men antar att "vanlig" sand fastnar i pälsen? Katten blir sjuk om den tvättar och får i sig sanden? Eller? (Förra kattägaren hade everclean och ett specialfoder som veterinären rekommenderade för friska katter.)
Jag kör än så länge med samma grejer som förra kattägaren gjorde.